Skadad valp!?
Jag var ute med mina två hundar idag och gick förbi en grannes hus där det bor en större hund. Hon hade hunden lös ute utan uppsikt och den börjar mopsa sig med ida, min papillon på 4 månader (den andra hunden är nån ridgeback korsning) Jag trodde att det bara var helt vanligt, tik säger till valp lixom men då tar hon tag i idas nackskin och ruskar för att döda!
Jag får tillslut isär hundarna och det forsar blod från ida, hon har ett sår på halsen, några i ena örat, det är blod i ögat och ena kinden är uppsvullen.
Jag blir så förbannad på folk som har såna hundar lösa utan uppsyn! Jag har lagt om såren och tänker ringa vet imorgonbitti, nu sitter hon i ett hörn i nått chocktillstånd, Jag vet inte vad jag ska göra!? Snälla hjälp!
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag skulle kontakta jourvet. omgående. En hund kan fort hamna i chock, och det är allvarligt.
Himmel, jag har ingen aning. Det där var otur, hör med veterinär :(
Men ush! stackars valp
sånt här kan ju sätta spår för livet! Kom ägarna ut? Det här borde polisanmälas!
Vovven kan dö av chocken.
Kontakta jouren omedelbart.
Att ringa veterinär är nog det enda du kan göra. Bara du kan avgöra om det är akut så du måste ringa jour eller om du kan vänta tills imorgon.
Jag har tyvärr hört om en liknande, fast värre, historia. Min bästa vän hade en papillon i koppel som hon var ute och promenerade med, och helt plötsligt kom en schäfer som tog tag i hennes hund. Hennes hund dog.
Att man har mage att låta en sådan hund vara lös utan uppsyn, fyfan. Jag misstänker ju även att det är ägarnas fel att hundarna blir som de blir.
Jag funderade även på en sak. Går dessa skador på försäkring? Det misstänker jag ju, men oavsett vilket så bör väl ägaren till den attackerande hunden behöva betala ut skadestånd?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag skulle också kontakta vet direkt sånt där kan inte vänta. Finns ställen dit man kan åka med hunden akut fast man kan behöva åka en bra bit ibland ifall man bor fel. Och du det är den andre hundägarens försäkring det hela går på och har han/hon ingen kan det bli dyrt. Man har strikt hundägaransvar.
Veterinär direkt skule jag säga! Chock kan snabbt bli livshotande.
Håll henne varm, kolla färg på slemhinnor, är de bleka ge henne sockerlösning och åk till veterinären. Skadorna behöver antagligen även de ses om. Min valp råkade ut för något liknande för en tid sedan och det resulterade i flera dagar hos veterinären, akut endoskopi & röntgen, ultraljud av hals och lunnginflammation till följd av stor svullnad på bitstället som gjorde att hon fick vätska i lungorna. Hade hon inte kommit in till veterinären tror jag inte att hon hade klarat sig.
Men chocken är det som just nu antagligen är mest allvarligt. Chpock kan leda till organ och cirkulationssvikt om man inte lyckas stävja den snabbt. Se till att hon håller sig vid medvetande tills ni kommer till veterinären eller hon är ur chock . Men jag skulle våga påstå att det är bråttom
Jag menar alltså att det kan bli dyrt för den andre hundägaren ifall de inte har försäkring så du ska inte stå för kalaset och det är inte din försäkring som ska användas.
Farsans hund rymde och läxade upp grannens hund det blev dyrt för farsan för han hade ingen försäkring, men han hade inget val han hade ju ansvaret

Som de andra säger, veterinär direkt + anmäla händelsen!
Man har strikt hundägaransvar vilket innebär att den anfallande hundens ägare är ansvariga för det deras hund gjorde och veterinärkostnaderna som uppkommer pga det är det dem som ska betala.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ring defintivt jourveterinären och ta kontakt med ägaren till hunden då det är direkt farligt med stora hundar med aggressivt beteende om de får gå lösa.. Hade en granne en gång med 2 väldigt aggressiva rottweilers som bara var på ett kort koppel utomhus som de lätt kunde komma loss från så då sprang de runt i kvarteret helt lösa och aggressiva.. I kvarteret bodde flertalet barn också..
Vet att ägaren till hundarna var i drogmissbruk..

Var noga med att få lugnande till valpen, så att hon får en riktig efterchocksbehandling. Skaffa DAP, halsband eller väggdosa så fort du kan, och tvinga veterinären att ge er lugande 7-14 dagar.
Sen, när hon läkt som hon ska, var noga med att låta henne träffa snälla hundar, så att hon inte blir rädd.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Följer tråden och hoppas allt går väl med valpen! Så hemsk upplevelse.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har försökt ringa en bekant som är veterinär men hon svarar inte. Jag bor jävligt dåligt till dvs långt till veterinärer å ingen vill åka så långt för en hund.
Brukar se på Cesar Millan the dog whisperer och ett av det viktigaste för att hunden ska återhämta sig efter attacken (förutom den uppenbara vården) är att vara lugn och orädd för att gå ut. För om du är rädd så blir hunden rädd och det hjälper inte henne att återhämta sig..
Mer om det finns att läsa här:
http://www.dogbreedinfo.com/articles/dogwalkattacks.htm
Du kan alltid ringa och prata med veterinär även om det är långt att åka, vilket jag skulle göra i denna situation om jag vore du, för att se vad de säger och vilka råd de har, vad du kan tänka på, kolla själv o.s.v. Hur beter sig hunden nu? Äter och dricker den något? Sitter den kvar på samma ställe?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Såg att du är 16 år. Dina föräldrar?
Japp gissar att nån av dina föräldrar står som ägare eftersom man inte får ingå affärsavtal när man är under 18år. När man skaffar hund måste man vara medveten man har ansvar för ett levande liv, det är ingen leksak.
Man bör tänka redan innan hur man gör ifall hunden blir sjuk eller skadad när det inte är veterinärtid, bor man illa till måste man vara beredd ev. åka väldigt långt med hunden ifall det är nödvändigt. När hunden här blev sjuik åkte vi långt till Ultuna men hon var vårat ansvar och vi ville inte hon skulle dö och livmoderinflammation är ganska akut. Vi ringde först och blev insläppta på fredagskvällen då vi kom. När man har ansvar frör ett levande liv som kanske har inre blödningar el dyl kan man ju inte bara strunta i att ta tag i det och lämna över ansvaret till nån som är omyndig
Hon sitter upp och är pigg nog att morra och skälla åt katten ^^ Testar att ge henne vatten nu. Ja jag är 16 och mina föräldrar är inte här. En är inne på sjukhuset och den andra bor långt bort
Försök att inte tycka synd om hunden, även om det är svårt. Erbjud vatten och mat och se om aptit finns. Sår etc. kan behöva kollas upp ändå och infektionsrisk finns, men är allmäntillståndet normalt så tror jag inte hon är i chock. Har du något nr. till djursjukhus som har öppet dygnet runt som du kan ringa och rådfråga?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
http://stromsholmdjursjukvard.se/
Hund • Katt
Telefon må-fr kl. 08.00-16.45
0220-458 00
Övriga tider Hund • Katt
0220-458 45 – endast akutfall
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Nej det finns ingen veterinär station som har öppet i närheten. Ska åka in imorgon dock. Hon verkar inte vara i chock och jag får ta i ansiktet, Ska låta henne vara ett tag.
Du kan ringa och rådfråga fast de inte är i närheten.
Skönt att hon verkar någorlunda okej. Hoppas allt går väl!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Har kollat med många hundkunniga jag känner och jag känner att jga har stöd från många olika håll! :) ska in till vet tidigt imorgon och kolla. känner att det nog kommer att bli bra
Om det fortfarande är blod i ögat kan det vara att ögat är skadat och då bör hunden komma till veterinär inom väldigt snar framtid för att lyckas rädda ögat.. men håller tummarna att allt går bra och att det inte är någon större allvar med henne trots de ev omfattande skadorna..
Ja det är ögat jag ororar mig för! Hon är relativt pigg nu, hon gick ända från från vardagrummet till köket för att sitta i knät. Fick i henne en skinka men inge vatten. :) Hon är piggare nu verkar det som.
jag hade bett den andre hundägaren om ta dig o hunden till vetrinär dessutom stå för kostnad för vad deras hund gjort. Glöm inte bort att anmäla händelsen till polisen och be folk alla du kan tänka dig om åka in till vetrinären detta är inte alls bra för liten valp. 
Ta hunden till veterinär när ni kan, bettskador som går obehandlade kan bli riktigt infekterade.
Samt att hundägaren till den bitande hunden är ersättningsskyldig så spara kvittot på era utgifter för det skall dom betala!
≧◔◡◔≦
Jag håller tummarna för att allt går väl med din lilla valp och att ärende till veterinär, polis och hela faderullan går bra.
Kom precis hem från veterinären med Ida, hon fick lugnande och de tvättade och kollade igenom hennes sår. Om hon inte hunnit stänga ögat i tid så hade hon kunnat mista synen…
Har fått antibiotika och några olika krämer och salvor jag ska smörja med varje dag.
Ägaren till den andra hunden är fullt villig till att betala alla omkostnader och tänker nu igenom hur hon ska göra med sin hund. Jag tänker inte anmäla då detta inte kommer leda nånvart.
Skönt att det slutade som det gjorde, och det verkar tur i oturen vara en vettig ägare till hunden som din valp blev biten av.
≧◔◡◔≦
29 åh vad skönt o höra att ägaren till andra hunden tog sitt ansvar och skönt o höra tt du tog henne till vetrinären.
#29 Gud, så skönt att höra!
Bra att hundägaren tar sitt ansvar, och det är ju även bra att hon ser över hur hon ska göra med den.
Oavsett vad som gjort att denna hund betedde sig såhär (dålig uppfostran eller ren aggressivitet osv) så är det ju inte acceptabelt och kanske svårt att arbeta bort… Man kan ju även undra om hunden verkligen mår så bra om den beter sig så emot andra hundar.
Skönt att höra att det går bra i alla fall, håller tummarna för att det blir bra med din lilla tjej också!
Skönt att höra (läsa)! Jag undrar hur hundägaren reagerade just där och då? Skönt att den tar sitt ansvar och att ni varit hos vet. och kollat upp allt.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag fick reda på idag att hon bara haft hunden i ca 2 månader (hon är relativt nyinflyttad) Och hon vart riktigt ledsen när hon fick höra vad hennes hund gjort.
Nu är iaf Ida nästan helt återställd och busar runt med Bosse (min andra hund). Så det känns bra att hon kan lita på honom :)

Härligt att du tog valpen till veterinär och att hundens ägare är villig att ta sitt ansvar och att lilla Ida verkar må bra trots händelsen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
34, Förstår om man blir förtvivlad som hundägare när sin hund gör så där. Det kan ha med flytt o göra att den hunden är så osäker, jag skulle inte ha den lös mer själv ute. Men otroligt skönt o höra att din lilla Ida leker igen o är piggare :)