Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3707 ggr
Ulrisa
0

pris för ettårig omplaceringstik?

Har hört så olika, en del säger att priset inte ändras om hunden är ett år och ska säljas (att man kan ta samma pris som man gav för den när den var valp)

Och andra hävdar att den sjunker i värde, en del säger till och med att hunden sjunker hälften i värde när den nått ett år och ska omplaceras.

Ni som är uppfödare, hur resonerar ni? vad är rätt och vad är fel?

[Forest]
0

Fråga även på kennel.ifokus om detta då det kan vara intresant :) Nyfiken på svar :) (ej uppfödare)

[Doglovers]
0

Kolla med skk. Tror till och med att det står lite om det på baksidan av skk,s kvitto.

russin
0

Det beror på. Är hunden hälsotestad för de saker som rasen ska kollas för ( HD/ED röntgen, patellaundersökt, ögonlyst etc beroende på ras) är ett valppris okej (förutsatt att testerna är okej), men annars har värdet ofta sjunkit en hel del.

[Malin3033]
0

Jag köpte en tik på 17mån i sep 2011. Betalade fullpris för att det inte var någon problemhund utan tvärtom skulle jag få mycket gratis. En tik som kan användas i avel och som man liksom vet hur den blir. Men det varierar väldigt mycket. Ringde till många uppfödare av rasen när jag var inne på att köpa henne för jag tyckte fullpris lät mycket. Men uppfödarna själva hade sålt hundar för både lägre pris och ordinarie. Beror på kvalitéerna hos hunden.

Letfors
0

Jag när jag köpte min bc på 6 år räkand de med ca -1000kr per år. Hon var helt frisk med A-höfter mm. Våran ena cocker hade vi på foder och efter atr hon hadr fått två kulla fick vi henne, ska tilllägga att hon var/är utställninga champion

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

thilda-
1

Jag köpte akillez för 11,500kr och han var omplaceringshund.. Oröntgad m.m men nu är han det och är UA runt om :) enda nackdelen är att han aldrig kunna komma till avel pga dålig hälsa hos sina syskon.. :(

supernova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill veta vad du köper ser jag det inte som något dåligt att köpa en äldre hund. Oftast kan man lättare se om det är värt att visa hunden osv. när den blivit lite äldre. Jag har köpte tre äldre hundar och samtliga har varit dyrare än om jag skulle köpt en valp. Detta har berott på att : Jagg har sett att bett varit korrekt och att alla valptänder har tappats som de skulle. Kulorna ligger där dom ska på pojken. Dom två tikarna har varit patella undersökta ua. Den ena tiken var även utställd innan jag köpte henne, nu för tiden är hon champion :) Letar man efter något speciellt tycker jag absolut inte att man ska avstå ifrån att titta på äldre hundar. Men värdet kan även öka när den blir äldre. Skulle jag sålt min champion tik hade priset varit ett helt annat än när jag köpte henne.

Ulrisa
0

Åh tack för era svar! Precis så har de flesta jag pratat med resonerat. Och vi har nu i familjen bestämt oss för att köpa en tik på 1 år och 4 månader :-) ska bli jätte kul! Hon flyttar hem till oss nästa helg!

[Forest]
0

8 grattis vad är det för ras? du måste bjuda oss på bilder o berätta hur allt går oxå

Mysisa
0

Jag vill också veta vad det är för ras, påminner både om en ryss o en pk.. Jätte söt är hon iaf Glad

minavitas.wix.com/kennel

[Aremea]
0

En häslokontrollerad och grundtränad unghund är värd långt mer än en valp. Varför skulle en unghund vara billigare än en valp??

supernova
0

#8: Åh va roligt! Grattis :)

#10: Flickan på bilden är en Russkiy Toy, inköpt som 2 åring :)

Rafflan
0

En hund sjunker inte i värde och man vet lite mer vad man får, men jag får inte forma min hund och ev små problem kan ju dyka upp senare.

Jag tycker det är "säkrare" att köpa valp och få den precis som jag vill. Och ska jag köpa en äldre hund vill jag inte betala full pris då jag missar så mycket från valptiden.

[Malin3033]
3

#13 Men samtidigt sparar du mycket tid! Nog för att jag "missade" 1,5år med min omplacering. Men jag fick en hund som var rumsren, miljöstark, en klockren inkallning som jag vet att jag inte hade klarat av att lära in. Och det absolut bästa - Vi kunde börja träna direkt på krävande nivå och därmed har vår agilityträning gått väldigt fort.

Småproblem kan även dyka upp med valpar, de är känsligare för trauman.

Jag trodde faktiskt det skulle vara mycket jobbigare att ta en omplacering, att man inte skulle kunna få samma kontakt med hunden osv. Men det här köpet är det bästa jag har gjort!

Men som sagt, hon är ingen problemhund bortsett från att förra ägaren helt missade att passitvitetsträna henne vilket är den enda nackdel hon har, men resten av hunden väger upp!

Ville bara visa en annan sida av myntet - det behöver inte vara säkrare att köpa en valp.

[josefineomar]
0

Känns lite konstigt att säga att ett levande djur "sjunker i värde", de är ju lika mycket värda trots ålder. Att de sjunker pengamässigt låter lite bättre ;)

Rafflan
0

#14 för mig som ska ha med min hund i miljöer som inte alla tränar sina valpar i kan det blir svårt att få en vuxen hund att fungera bra där ;)

Sen är det inge fel på omplaceringar, jag har själv vart påväg att ta några, men inte blivit så, så inge fel, men jag anser att jag inte vill betala samma pris för en 1 åring som för en valp ;)

[Malin3033]
0

#16 Jag håller absolut med dig! Jag hade aldrig vågat ta en omplacering om det inte vore så att tiken var tänkt som agilityhund i hennes förra familj, så hon var otroligt bra miljötränad och hängt på tävlingar sedan hon var valp. "Tyvärr" (tack vare) att hon är så himla mycket hund så klarade inte förra familjen av henne och hon flyttade till mig. Men för de personer som inte har så "höga" krav på sin hund så rekomenderar jag absolut omplacering!

Rafflan
1

#17 jo, själv vet jag om en omplacering som flyttat 7 gånger på 8 månader, den 7 ägaren fatta inte varför hunden flyttat så mycket då det inte fanns några problem, den var helt enkelt jätte snäll och trevlig hund :)

Ulrisa
0

# det är en miniature american shepherd

Jag vet att det är en ras som inte respekteras av många och skapar heta diskussioner, men det är inte det jag är ute efter i denna tråden. Bilder kommer Skrattande