Vilken ras ska jag ha?
Hej!
Jag går i 8;an och har alltid älskat djur.
Nu när man ska börja jämföra gymnasium osv.
För mej har det jämt vart självklart Hund gymnasium.
Justnu har vi 2 pinch'rar som mäst ligger och latar sej.
Själv tycker jag att dom är rättså tråkiga , men ibland är det lite fart i dom.
Och jag äger 2 kaniner som jag aktivt tävlar i kaninhoppning med.
Jag vill ha en hund som är rättså liten ( inget krav ) då det blir lättare på bussar & tåg , ska gärna vara tillgiven och hålla sej till mej , det ska vara fart i hunden.
Det gär inte något om hunden har mycket päls , men hälst inte för mycket.
Kan tänka mej att vara ute långa promenader, men hälst inte för långa.
Så vilken ras passar mej?
Tänkte att det var bäst att fråga här , då det finns så många kunniga hund ägare här.
Bild på Allis ( Allis Arkenstone från Hicksons kennel )
Jag har en Groenendael/Belgisk vallhund. Hon är världens snällaste hund och hon är alltid redo för bus. Själva rasen är VÄLDIGT lättlärd och mycket rolig att träna med. Tycker om att springa lösa i skogen, och ÄLSKAR bollar. Måste springa lös minst en gång per dag. Kan vara på trädgården eller vad som helst, bara de får vara ute och busa lite. Om du har mer frågor om rasen så fråga gärna :)
Kraam från Ryttarensofia!
#1 behöver inte dom väldigt mycket motion?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Jo, det behöver dom ju. Men en runda i skogen lös varje dag blir min hund nöjd :) De älskar också hjärngympa, att få söka i trädgården efter godis är ett bra sätt att trötta ut dom :)
#3 har inte du haft väldigt tur med din hund då? för vad jag har hört räcker inte det för rasen, utan den behöver väldigt mycket och måste få jobba. det är vad jag har hört.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kolla grupp 9 i förtsta hand de är ju sällskapshundar men dom funar ochså att träna med i måga fall.
Inne på SKK Kan du lästa lite.
Du kan även kålla på Youtube och Anilakplanat efter Dogs 101. Där är kort presentation av olika raser och vad dom passar för. =)
#4 Jo, men min hund blir iallafall trött av en tur i skogen, och sen ibland så går vi över till hennes kompis och leker lite :) De behöver ju springa lösa MINST en gång per dag. På sommaren får hon ju vara ute med lös på trädgården.. Hon söker efter godis ofta också :) Det blir hon dödstrött av ;)
Jag tycker att Dansk-svensk gårdshund skulle kunna vara något :)
Men det skulle vara lättare att rekommendera dig en ras om du beskrev hur mycket aktivitet du kan erbjuda hunden, hur många timmars motion per dag? Hur ska du aktivera hjärnan? :)
Jag rekomenderar inte någon utav belgarna till någon som inte vill och har tid att träna hunden. De är absolut inga sällskapshundar utan de blir lugna när de har fått jobba.
#1 Du måste ha haft tur med din eftersom den inte verkar kräva nå vidare.
Min Tervueren på 1 år brukar leka 3-5 timmar med hans favoritkompis som också är en Tervueren som är 5 år, Izor som min heter blir inte trött av det.
Han tar det lite lugnt mellan lekarna men sen är han på igen. Har är väldigt lugn inomhus då han har lärt sig att hemma är man lugn och ute är man aktiv.
Varje dag tränar vi lite inomhus och sen får han hjärngympa. Utomhus tränar vi i stortsätt varje dag och nästan varje dag får han leka med sina favoriter.
Då har jag en nöjd belgare.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Men min hund trivs bra med att få springa i skogen och hon är också lugn inomhus.. Alla säger att hon är en väldigt lugn hund och stressar inte upp sig i onödan (även om hon kan bli stressig när och busar med andra hundar). Vi har fått vänja henne med hur vi lever och det trivs hon med. Hon älskar att söka, som jag sa innan, och det får hon göra varje dag under sommaren och nästan varrannan dag på vintern. Hon är min första hund och jag är väldigt nöjd att ha fått henne så lugn och duktig även om det är en krävande hundras!!!
Du har haft väldigt tur.
Alla är facinerade över hur lugn min hane är. Han är för det första en unghund och för det andra en Tervueren! Jag har haft väldigt tur, inte de minsta stress eller nervighet men somsagt, det är en ras som ska jobba. Man märker på honom om man har slarvat med träningen, då blir han rastlös och går omkring i lägenheten utan att gå och lägga sig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Dvärgpudel eller kanske Dansk/Svensk Gårdshund
? Eller en dvärgschnauzer?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Vi har en vuxen terv som absolut inte kräver någon träning för att vara nöjd, men det är nog ett undantagsfall. En längre promenad i koppel om dagen får han alltid och några kortare promenader. Älskar bollar och är snabbt uppe i varv, men klarar också av att inte göra någonting. När jag köpte min egna första hund i vintras nu så valde jag dock inte en belgare, eftersom de oftast kräver mycket mer än vad vår nuvarande gör.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Svårt att säga eftersom det inte verkar som du vill göra så mycket med din hund, vilket jag tycker att man ska göra.
men kolla in grupp 9, men även där finns krävande raser.
har själv bla. Tibetansk terrier och även fast det inte är en terrier så kräver hon mycket psykiskt!
med henne kör jag agility nån timme varje dag och vi tar sammanlagt under dagen (ca 5 promenader) närmare 3 timmars promenader med våra hundar och även det kan vara för lite för våra busar^^
mitt tips är att hitta en aktivitet du vill hålla på med och leta sedan en ras som passar det! :D
Freestyle, agility, sök, spår, treibball & drag är några få ^^
lycka till!