Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2620 ggr
Rajas
0

Vilka foder är bäst?

Som rubriken lyder, vilket foder är bäst, rangordna gärna!

Jag har hört att man börjat föredra mer spannmålsberikade foder än förut är de sant?

Mvh Millan

Adalissa
0

Jag tror inte att det finns ett så enkelt svar på den frågan. Mycket beror på tycke och smak, vad som passar hunden bäst och vad som passar ägaren bäst.

Vad gäller mer spannmålsberikade foder så har jag svårt att tänka mig att det är något att föredra då hundar mår bäst av att äta mycket protein.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

sarae
1

Det skulle jag inte våga påstå, snarare går trenden mot foder med mindre spannmål än tidigare och allt fler går mot att ge en s naturlig kost som möjligt.

Själv skulle jag ranka foder som följande:

1. BARF (kräver däremot kunskp om hundars näringsbehov)

2. Vom og Hundemat (färskfoder)

3. Ziwipeak (spannmålsfritt och luftorkat foder)

3. Carnia Wolf (torrfodermed högt animaliskt protein, inget spannmål)

4. Orijen (samma som ovan)

5. Taste of the Wild (samma som ovan men något sämre innehållsmässigt)

6. Resten - betydligt sämre i varierande grad enligt mig

Changrila
1

För mina hundar, Standardt på klar förstaplats.
På andraplats kommer väl andra torrfoder som inte innehåller korn, vete, majs eller socker.
På tredjeplats färkfoder som inte innehåller korn, vete, majs eller socker.
På fjärdeplats färskfoder.

Och ja, som man nog förstår så vägrar jag ge foder som innehåller massor av "skit" eftersom mina hundar fungerar bäst på foder som inte innehåller det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rajas
0

Jag ger min hund Royal canin hur bra är det?

Mvh Millan

Changrila
0

Hur är hunden i hullet? Hur är pälsen och trampdynorna? Hur ofta skiter den och är skiten fast, mörk och lätt att plocka upp?

Vissa hundar fungerar bra på ett foder som inte alls fungerar för andra. Royal Canin har ju dessutom många olika varianter på sina foder, dock har jag inte sett ett enda RC-foder som jag vill ge mina hundar. Den enda gång jag provade så slutade det med diarré. Dessutom är det ju dyrt.

Sedan är det ju inte ovanligt att man tror att hundarna fungerar bra bara för att man inte testat något bättre. Jag själv och flertalet vänner har sagt "Hundarna fungerar bra på det här, de har fina pälsar och bajsar ok". Sedan har vi bytt foder och insett att hundarna kan må ännu mycket bättre av något annat och det som förut kändes bra har börjat kännas dåligt.

---------

Rafflan
0

Jag älskar RC och ger det till alla mina hundar, allergi hunden fick aldrig problem med sin foder allergi på det fodret, dem andra hundarna har bra päls, avföring och aldrig haft mag eller tarm problem hos mina hundar.

Kommer någ låta alla mina hundar livet ut äta RC

Min nuvarande äter tyvärrda Doggy professional, men det är för att han inte tålt dem andra foder jag gett.

Rajas
0

Min hund bajsar 1-2ggr per dag men då är det lite bajs, mörkt och fast på snudd till hårt. Hennes päls är inte den bästa då hon inte får så mycket underull, hon känns nästan sträv inte ulligt mjuk som en golden ska. Trampdynor och nos är släta och fina.

Om jag ska jämföra med andra foder vi testat så är detta det ända som hon inte haft torr/sprucken nos/trampdynor, inte blivit dålig i magen titt som tätt och faktiskt fått underull på fler ställen än innan!

Mvh Millan

Changrila
0

Vilket RC foder ger du? och vad är det som allergihunden är allergisk mot? och din nuvarande, vad är det för foder du provat som han inte klarat av att äta?

---------

Zvintos
0

Det som funkat bäst på mina är helt klart Klass färskfoder. Aptiten är bra, hull bra, päls etc etc. Det som funkat absolut sämst är Royal Canin. Även testat Purina Pro Plan Sensitive till hanen och det var det sisådär med.

Rajas
0

Vad kostar klass? min hund ska ha ca 1kg klass om dagen om jag förstått rätt, vad kostar det på en månad?

Mvh Millan

Rafflan
0

#7 okey, låter ju ändå som om fodret fungerat bra ändå :)

#8 Size Health Nutrition, och sen beroende på storlek.

Det fick vi aldrig reda på, vid första allergin så tog vi bort alla ben, godis och allt annat, fick allergi igen och då byte vi till RC för hans storlek och ålder. Och vips var allt bra, efter det gav vi bara lever godis och märg ben och den maten och han höll dig frisk. Vi gjorde aldrig någon utredning då hans allergi blev allvarligt klåda, speciellt i öronen vilket orsakade blodöron = operationer. Så inget vi vill riskera att behöva göra igen.

Nuvarande har provat RC och hills, både efter ålder och storlek och deras för känsliga magar. Men nej, hade ett h*lvete med att välja foder till honom då jag i det stora hela HATAR alla foder pga innehållet (även dessa "bra" kött/färsk foder), älskar ändast RC pga att det funkar så bra på mina hundar.

Zvintos
0

#10: Det är ca 20kg/kartong och den kostar 220kr på ett ungefär. Våra äter ungefär 1-1½kg tillsammans/dag och det går då åt 3 kartonger i månaden, alltså ca 660kr.

Rajas
0

Det var ju inte så farligt ändå!

Mvh Millan

Cassii
0

Jag föredrar färskfoder och då Vom og hundemat, så har det som första plats.

2. Orijen (dock ratar min hund det fodret!)

3. Magnusson's M&B

4. Taste of the wild

Foder jag aldrig skulle kunna ge är: RC, Eukanuba, Iams, pedigree, sen typ ICA/coops egna o såna foder, pro plan villket är de som jag kommer på nu..

amela87
0

Här äts det av märket James Wellbeloved.
Jätte bra foder som är skonsam mot magen och bra för pälsen.

Innan åt min tik Pro plan men jag ville ha något mer hälsosammare, då James Wellbeloved är helt organiskt foder så kände jag att jag gjotrde ett bra val när jag bytte foder Glad

wesdi
1

Min rangordning:

1) BARF (råfodring) - vilket jag gör

2) Fryst färskfoder. Bland de bättre här tycker jag är V & H, Nordic och Bravo. 3) Standardt torrfoder

tätt följt av..

4) Healthy Paws torrfoder.

5) Finns några till torrfoder som har bra innehåll, några av dem på tok för dyra… kilopriset på dem är hiskeliga: Ziwipeak (199 kr/kg) och K9 Natural (364 kr/kg).

Torrfoder som innehåller: vete, vetekli, havrekli, korn, majs, ärtor, soja, potatis, hydrolysater, obestämbart fett (när det bara står animaliskt fett/veg fett), konserveringsmedel - skulle jag inte vilja ge mina hundar.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

thilda-
0

Jag ger Carrier för tillfället :) men vi ska börja med färsk foder bara vi får tag i en större frys :)

EmelieKelly
0

Min hund äter advance. Jag tycker det är jättebra! Vi har provat ett 10 tal olika men det här har varit bäst. De sägs att den ska vara "extra god" och min hund älskar den och hon har fått fin päls och mår bättre med den :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

[Forest]
0

Rangordnar som #2