Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3530 ggr
Chilli10
0

Byta försäkringsbolag?

Hejsan!

Har lite funderingar till att byta från Folksam till IF's försäkring. Tänkte i så fall ta Stor Hundförsäkring då det ingår mycket samt att det är upp till 50 000 kr i veterinärkostnader per år. Största anledningen är dock den fasta självrisken, den ligger på 2500 kr. Känns som den är ganska mycket värld om någonting allvarligt skulle hända.

Den skulle kosta 2374 kronor per år. 198/månad.

Den vi har nu kostar 2112 kronor per år. 176/månad.
Hos Folksam är det 40 000 kr i veterinärvård o 5000 kr i livförsäkring.
Självrisk 1500 + 20% rörligt.

Har ni några erfarenheter av IF?

Hur ska jag göra för att byta försäkringsbolag?

Har någon av er bytt försäkringsbolag?

Glad

russin
0

Har hunden aldrig någonsin behövt utnyttja försäkringen och således varit frisk så kan du byta försäkringsbolag - MEN har du någonsin använt dig av försäkringen, så kan det bli en himlans massa strul och byte av försäkringsbolag rekommenderas inte. Allt för många har fått problem pga det.

Du kan även åka på en ny karenstid vid byte av bolag, så händer något då så står du utan försäkring.

Chilli10
0

#1 Okej. Nej, vi har som tur är inte behövt utnyttja den.
Ska ta och kolla det där med karenstiden. Lättast att maila IF kanske..

Chilli10
0

Någon mr som har erfarenheter kring detta? :)

jgs09001
0

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Djur/Villkor_Hund_Katt.pdf Där har du villkoren. Där står det om karens vid byte av försäkringsbolag och allt annat som rör försäkringen.

Chilli10
0
StrongHearts
0

Ja, jag har haft dem i 3 år åt cola innan jag bytte. Det dåliga är att dem oftast smyghöjer månadssumman varje år.

Efter colas skada ville de ha 284 kr/mån vilket jag ansåg var för dyrt! Det motsvarar 3000/året!!!

Du ringer till If så hjälper dem dej om du vill byta

Jag har idag dINA till Cola. Jag betalar 134/mån på henne, dvs ca 1400/året vilket är mer än hälften än hos IF. Villkoren är ungefär samma (bara 1 kjejsarsnitt) och en självrisk på 1800 utan några procent

If har 1500 i självrisk+ 20% rörligt… det kan bli mycket pengar. Min självrisk på if låg på 2500 kr

Idag väntar jag på att dINA ska höra av sig eftersom jag ska byta på Evoca med. För henne betalar jag 144/ mån… det är mer än cola!!! De smyghöjer inte heller för varje år vilket är en trygghet att veta

Bästa rådet är att kolla upp med fler bolag innan du bestämmer dej, tänk bara på att du inte kan byta när som utan att du måste vänta tills det är nytt år (dvs när det är dags att förnya försäkringen åt din hund)

jgs09001
0

#6 Jag har Dina på båda mina hundar och Dina har en självrisk på 1800 + 20% Det står här: https://www.dina.se/forsakringar/privat/djur/Din-hund/ De är däremot billiga, jag tror vi betalar runt 3300 för båda om året.

StrongHearts
0

7# det har du helt rätt i Xd det hade jag helt glömt bort XD

*ler* oavsett så blir det billigare än hos if :) (beräknas på hennes olycka förra året)