Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2653 ggr
labradorebbsan
0

katt och hund !!

Hej,

Om någon månad får vi hem våran labradorvalp på åtta veckor. Vi har samtidigt en katt hemma, en fullvuxen katt på 7 år. Hon kan uppfattas som tjurig mot andra djur.

Hur tycker ni att första mötet ska gå till mellan valpen och katten? Vi Vill ju självklart att de ska bli goda vänner!

Tacksam för svar!

MVH Ebba.

[Forest]
0

Våran katt kom hit efter hunden, hur vi gjorde hmm ja du :P släppte ut han från buren visa först dotterns rum så han fick sniffa in sig därinne står kattlåda o maten ges även där inne numera pga hundarna annars tar maten. (vi ska göra en annan lösning på kattlådan o maten) Vi fick säga ifrån att inte jaga kattungen o det gick hur bra som helst. När hund nr 2 kom som var 5 mån livrädd för katter pga tidigare hemmet så såg deras ena katt hundvalkar=kattmat. Så där var det ju tvärtom inte jaga Donna om man är katt, 2 mån senare så leker alla 3 som galningar. Jag tycker faktist att katter ska få säga ifrån oxå hundarna ska lära sig ge tusan i katten om nu katten vill vara i fred. Bästa sättet för valpar har vart avleda den när den vissar intresse för katten som man vet kan sluta mindre lyckat. Att ha en kattvrå är bra för vissa katter, sätt upp en grind för ett rum så katten har sitt egna krypin.

Här är det tvärtom faktist överjäklig katt som ska leka mycket, Enja kan bli sur o fräser ifrån. Donna kan bli lite rädd o säger aldrig ifrån att nu är det bra. Flört De leker som sagt var mycket alla 3 mest leker Donna o katten, jagaleken är stor favorit. Ofta ligger katten på lur o hoppar fram o sen är de igång Flört

Adalissa
0

Hejsan.

Här hemma har jag två katter, en hona på 6 år som är lite reserverad mot andra djur och en hane på 3 år som inte brukar följa "reglerna" för hur man beter sig mot andra djur. Han älskar tex att förfölja de katter och hundar som vi ibland är vakt åt, tills de blir helt knäpp på honom. Så vi var lite oroliga när vi skulle ta hem vår lilla valp, lite rädd hur hon skulle bli emottagen.
Vad vi gjorde först och främst var att sätta upp kompostgaller mellan hallen och vardagsrummet - detta för att valpen skulle ändå begränsas i hur stort område den hade tillgång till från början. Vi satte upp dessa ca tre veckor innan vi tog hem valpen så att katterna skulle vänja sig vid dem först. Nu vill ingen av dem hoppa över gallret som det är utan jag har ställt en hög högtalare där som de hoppar upp på för att ta sig till andra sidan. Vi flyttade också kattmatskålarna bort från golvet och upp på en bänk vi har i köket. Detta också några veckor innan valpen kom hem.

När vi tog hem henne hade vi ställt ett galler mellan "ingångshallen" och den "vanliga hallen" så katterna kunde se valpen utan att hon kunde nå dem. De var lite reserverade alla tre. Lite nyfikna men inte så mycket mer. Då tog vi in valpen i vardagsrummet och höll koll på alla djuren så att det inte skulle hända onödiga olyckor.
Höll i valpen med bakdelen mot katterna så att de fick lukta på henne samtidigt som vi var beredda ifall katterna skulle slå till eller något. Det gjorde de inte, de luktade lite och gick därifrån.

Vad som hände var att de första två veckorna brydde sig valpen inte ens om katterna, tittade på dem ibland men det var allt. Katterna höll avstånd, kom successivt närmare - framförallt när valpen sov. Sedan började valpen intressera sig mer för katterna, framförallt för hannen eftersom honan höll större avstånd till valpen. De närmade sig mer och mer, luktade på varandra men så fort katten rörde sig eller slog mot valpen (löst med inga klor) så ylade hon som om hon blivit stucken. Det har hon dock slutat med nu. Nu springer hon och jagar hannen, vill leka även om han inte är så intresserad. när han blir less säger han ifrån eller hoppar därifrån.

Vi har nu haft henne i tre veckor och vi håller fortfarande koll på dem och väntar på hur allt skall utveckla sig :)

Mitt tips är att när man introducerar en valp till en katt så skall hunden begränsas - inte katten. Håll inte fast katten, tvinga den inte att närma sig valpen eller lukta på den om den inte vill. Se till att katten har många "flyktvägar" tex soffa, köksbordet eller andra höga ställen där hunden inte når den. Håll gärna i valpen så att katten ser att du har kontroll på den lilla vargen som du släppt in i dennes hem :)

Sedan är det bara att hålla koll på dem och se vad som händer. Vara beredd att sära på dem ifall någon av dem attackerar den andre. Aldrig lämna dem ensamma i början.
De kanske aldrig blir lekkompisar men det skulle förvåna mig om de inte i alla fall kommer att acceptera varandra.

Tänk på att valpar är ganska burdusa i sitt leksätt och att katter och hundar har olika språk så det måste de lära sig, vilket kan ta lite tid.

Förmodligen kommer katten att slå hunden någon gång, likaså kommer hunden förmodligen att hoppa på katten och eventuellt försöka bita denne - det är ju så de leker. Låt dem lära sig varandras språk men var uppmärksam på dem så att det inte leder till att de skadar varandra.

Jag har tidigare haft hund och katt tillsammans och det har aldrig varit några problem. Min förra hund kom hem till oss när den ena katten hade ungar så hon tog och uppfostrade hunden när hon ändå höll på lära sina ungar :)
Den andra honan jag hade då var inte speciellt förtjust i hunden och blev aldrig det heller. En gång när hunden var valp så hade katten gömt sig i kattburen och hunden stoppade in huvudet. Jag kan ju säga att katten levde om så att det ekade i lägenheten och hon slog valpen upprepade gånger på huvudet. Jag sprang såklart dit och var rädd att valpen skulle ha blivit allvarligt skadad. Som tur var hade hon inte det, men efter det respekterade hon alltid alla katters varningar.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

labradorebbsan
0

TACK så mycket för era svar! Det hjälpte verkligen. :)