Sele eller halsband?
Har alltid haft halsband på min hund. Men nu har jag läst väldigt mycket om att halsen tar skada av att dom drar och så( de är ju självklart men). Han drar aldrig men han får ju sina små glädjeryck ibland, tex efter morgonbajsen hahah då är de glädjeskutt på högstagrad ;) Meen sele är ju säkert skönare för hunden, och vill ju ha de bästa för hunden.
Är då sele ett bättre alternativ, Vi tränar hundmöten nu också och han blir bättre och bättre men han har fortfarande lite svårt ibland. Läste då att vissa tycker de funkar bättre med sele på i hundmöten?
Har någon erfarhet av de? alltså sele vid hundmöten :)
Blir hunden inte lika störd av sele som halsband i hundmöten?
lite rörigt kanske, hoppas ni förstår.
VEet inte vilken grupp den ska ligga i ;)
Jag har haft sele på min hund en gång, och kommer aldrig gå tillbaks till det. Jag kände att jag inte fick någon kontroll över honom och han drog jätte mycket. Jag är helt emot selar och kör bara på halsband. Sele är ju faktiskt till för att hunden ska dra. Så enligt mig tycker jag inte du ska ha sele, men det är upp till dig och vad du känner dig bekväm med att din hund har. Lycka till 
1# okej, de är ju säkert helt olika för alla hundar, så de lättaste är kanske är att testa :)
Jag använder sele dagligen just pga att valpen gör många glädjerus och många oförutsägbara (glada) utfall mot andra hundar. Om han skulle gjort det i halsband skulle det med säkerhet gjort ont och skadat hans hals så därför har jag sele. Jag tycker också det känns tryggt att kunna "hala in" hunden vid behov om jag har honom i löst koppel utan att behöva känna att det skulle skada honom som det ev. skulle gjort i halsband.
Han går precis lika bra i sele som i halsband, det tycker jag är en träningssak, men absolut att han är starkare i selen än i halsbandet.
Jag använder halsband. Ibland kan jag använda sele mest när vi spårar och så. #3 det är inte bra att ha sele till valp. Då hunden inte är färdigvuxen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Vad spelar det för roll menar du? Att hunden inte är färdigväxt?
#1 Hunden vet inte att en sele är till för att dra i, såvida du inte lär den det ;) Selar är ju skonsammare för hundens kropp.
#5 har hört att valpen kan få skador av det, så det är inte så kul :/ jag använde iallafall inte sele innann min hu d var fördig växt :)
#6 Det är isåfall hallsband som kan ge skador, inte en sele.
Vilken typ av skador har du fått höra att valpen kan få av en sele?
Selen sitter inte vid några känsliga delar, och är därför mer skonsam än ett halsband.
Att selen är skonsammare är ju uppenbart. eftersom den är placerad där hunden är bredast på kroppen (och starkast). Har man en dragig hund skulle jag inte rekomendera en sele eftersom hunden får mer kraft att dra.
Jag anväder inte sele p.g.a att huvudet har mycket friare rörelser i den jämfört med halsband, förstår ni? eller jag formulerar mig dåligt?
Medarbetare på Hundar.ifokus
#8 Vad gör det om huvudet har friare rörelser då?
En del hundar som drar slutar då de får på sig en sele, så man bör alltid testa innan man dissar :) Halsbans kan vara väldigt obehagligt, vilket är förståeligt, och det kan göra så en del hundar drar för att komma bort från det obehagliga.
Det bästa är dock att träna hunden till att inte dra.
# 7 det beror ju på selen hurdan sele menar du? Vi kanske inte menar samma
#10 En helt vanlig sele. Det är ju sådana vi pratar om nu.
Inte "selar" som är till för att tillföra smärta så hunden slutar dra.
#11 Okej. Men det finns ju y selar och sådana som tar tag i halsen.
På Zingo har vi en sele, tror den heter Walking Good eller något liknande. Det är iaf en sele där man fäster kopplet på hundens bog, vilket gör att om hunden drar så kommer den ur balans och vänds mot föraren.
Vi har haft stora problem med honom att han drar i kopplet, men med selen fungerar det jättebra. Vi har bara selen på promenader. Om vi ska ut och träna eller åker till klubben är det retrieverkoppel som gäller.
Klara har vi bara retrieverkoppel på.
#12 Kan du länka till en sådan sele som "tar tag" i halsen? Förstår inte riktigt vad du menar.
#9, för mig är det en nackdel där det finns mycket folk. jag känner att jag har mer kontroll över huvudet i halsband än sele så man kan "rätta till huvudet" plus om man går förbi någon som t.ex äter glass eller korv. utan att behöva sträcka sig speciellt mycket så når hon att ta det ur handen, så där är det också bättre.
#7 en http://www.hundlagret.se/easy-walk-traningssele-p-4810.html ( länken tycks inte fungera) Hittade ingen bättre fast den jag menade sitter so högre upp. Är dålig på att förklara :p
#15 Okey, då förstår jag hur du menar.
Halsband är klart lättare att styra hunden med än en sele om man styg genom koppplet.
#16 Jag får inte fram selen, det står att sidan inte fungerar.
#2: Som någon redan sagt är det ju något man lär hunden, hunden föds inte med instinkten att sele innebär att dra. Drar hunden i selen är det för att man lärt hunden att göra det eller inte lärt hunden att inte dra. Däremot håller jag med dig om att jag känner att jag har mindre kontroll med en sele, men betyder inte att jag inte rekommenderar sele till andra. :)
#18 konstigt , för mig fungerar det :/
http://www.hundlagret.se/easy-walk-traningssele-p-4810.html
Kanske? Ingen sele jag skulle rekommendera dock.
#20 Jag får fram detta
Error occurred: 404 - not found
Apache Server at: s1012675.crystone.net
#21 det var den :) #22 okej konstigt funkar länken i #21 ? Det är samma som ja menade
#23 Men det där är en sk. träningssele, alltså ingen vanlig för prommenader.
En vanlig sele är inte till för att hindra hunden från att dra, utan den ska bara sitta där.
Sitter saker över halsen är det inte längre skonsamt. För du skrev att du menade en sele som sitter ännu högre upp.
Mixxie, den selen är typ som tryphalsband fast för armhålorna på hunden :P så det är nog inte en sådan som TS menade.
Men det är inte lätt för det finns ju säkert 50 olika varianter på selar
#24 okej :) #25 japp
Dock har jag ibland sett folk som har för liten Y-sele till sin hund så den trycker på halsen när den drar till. men då är det ju fel på storleken och inte själva selen.
Jag använder för det mesta halvstryp på min hund. Han gör utfall vid hundmöten och har varit lite orolig över att han ska göra sig illa. Läste någonstans att det är ganska många hundar som har problem med nacken. Men selen förstör gärna pälsen om han ska på uställning och på vintern så kan han inte ha sina kläder så i somras hade jag selen men nu har jag halvstryp. Han drar ju ändå inte så ofta.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min hund är mycket lugnare i alla situationer när hon har något kring kroppen. Sele tycker jag bäst om att använda då hon inte triggas om det stramar till kring halsen, men då hon måste hållas varm så måste jag ha halsband ganska ofta nu då jag inte kan ha sele OCH jacka. Men kläder har nästan samma verkan på henne, det har väl med trygghet att göra.
Finns ju bolltäcken för människor för att lugna sig med. :)
Har en neoprensele och ett VGW- bälte förutom halsband och en riktigt dragsele som gör att drag bättras på då den ligger rakt över bogen. Det är ju väldigt inviduellt för hundar vad som funkar, man får prova sig fram helt enkelt. Dagjycken har bara sele när matten vill vara säker på att få tag i honom lättare när det är risk för att stora rovfåglar ska knipa honom. ;D
okej, förstår noa-nisse säger de är ju lättare att ha koll på hunden om man har halsband, speciellt om man har en så hög hund som du har ;) haha
Jag menar en helt vanlig y-sele bara, då han inte drar i halsband, tänkte bara de kanske skulle kännas behagligare för han i hundmöten då:) Meen får tänka på saken, kan ju alltid testa!
Sele är ju det bästa du kan ha ur hundens synvinkel. Jag använder bara sele och har inte tyckt att det är några problem att träna i sele.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag använder sele (y-sele) för det mesta och tycker att det är jättebra. Min hund jagar/gör utfall mot bilar och har en gång lyckats krypa ur halsbandet,,, sedan dess använder jag sele på promenader, det finns knappt en chans att han tar sig ur den.
På kurs använder jag halsband av modell halvstryp utan strypfunktionen (dels för att kursledaren inte vill att vi ska ha sele och dels för att jag nästan aldrig behöver använda kopplet ändå..)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Min hund blev mycket bättre när hon fick sele.
Var det något hon ville fram till i halsband så drog hon tills hon spydde.
Drog inte så mycket vid vanliga promenader, men vid vissa tillfällen så drog hon verkligen.
Med selen blev hon lugnare och gick direkt fint bredvid mig.
Jag kan ha halsband på henne vid kvälls kissen bara runt huset, men halsband sitter sämre runt halsen på grund av alla hudveck som blir.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Jag skrev faktiskt ett inlägg väldigt nyligen om hur mina hundar fungerar i halsband och i olika typer av selar. (för det är väldigt stor skillnad)
Den som är nyfiken kan läsa om det här: http://salukitrix.wordpress.com/2011/11/18/ett-till-inlagg-om-hundselar-m-m/
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag håller på och testar lite vad mina gillar. Väntar hem ett brett vadderat halvstryp åt tiken och en sele åt hanen. Hanen har ett brett vadderat halvstryp redan och tiken en sele. Tiken har även ett vanligt halsband och har hon det på går hon verkligen jättedåligt, drar och lyssnar inte alls.. Med sele är det ljusår bättre. Hanen vet jag hade sele på sig som yngre (den tiken har nu) och gick bra i den. Halsband brukar åka på när det blir kortturer.
Jag tycker att alla små/mellan hundar borde ha sele just för att inte skada halsen när dom drar. Har man en hund som kan gå fint i koppel så är vanligt halsband inga större problem. Tycker det är synd att sätta tex helstryp på hundar som drar just för att det påfrestar nacken så otrolig mycket. Jag tycker det är bättre att lägga ner energi på träning för lära hunden gå fint. Bla diskbråck har blivigt mycket vanligare på hundar idag, främst på hundar som drar i kopplet och har halsband och hundar som sitter i löplina med halsband.
Men om man nu vill ha halsband på sin hund ändå så tycker jag att man ska använda ett brett, vaddat halsband. Sett att det finns jättesnygga att beställa där folk syr upp personliga halsband efter ägarens egna önskemål om färger och text. På dom så är halsbanden bredare så att trycket fördelas på flera kotor och minskar risken för just diskbråck. -Minus är att de flesta är halvstryp men dom kanske kan sy halsband utan någon form av stryp?
Believe you can and you're half way there.
Jag har en y-sele som jag använder ibland när vi spårar till exempel, sällan annars eftersom han trivs bättre i halsband.
Jag använder halsband vid promenader och sele när vi spårar/cycklar/joggar :)
Jag har sele och halsband på promenaderna, halsbandet har han utifall jag måste ta tag i honom, ex om han blir uppspelt vid hundmöten.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Om hunden drar i halsband och slutar när men börjar att använda sele kan det ju bero på att det dåliga beteendet är kopplat till just halsbandet.
Och då man byter till sele får man en "nystart" typ utan att hunden kopplar promenaden till det oönskade beteendet.
Personligen tycker jag att sele hör till arbete typ spår, sök, drag osv.
Men det är ju som de flesta verkar tycka, en smaksak.