Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4901 ggr
Jenna_Nord
0

Söker Rottweiler uppfödare!

Skulle bli jätte tacksam om de fanns någon som kunde tipsa om en seriös rottweiler uppfödare som ska få någon kull nu till sommaren eller lite innan? Letat som en tok, men hittar inte!

Mvh Jenna

Ankilika
0

Vad är du ute efter för typ av hund? Varför är det viktigt att ha till sommaren?

Jenna_Nord
0

Det är en vän till mig som ska skaffa, jag skriver åt hennes vägnar :)
Viktigt till just sommaren är det väl inte, men ska inte dröja allt för lång tid bara. Finns de någon fin kull som är lev. klara om nån månad bara så gör inte det något :)

Men hon är varken intresserad av tävling eller utställning men kommer ändå att fullfölja röntgen osv för att kontrollera hunden ändå :)  Mer att ha som en bästa vän att träna med och få uppleva saker o ting med :)

Mvh Jenna

Ankilika
0

Vad menar du när du säger träna?

Michaela-N
7

#1,3 Vad skulle dessa frågor vara bra för? Låter bara som onödigt ifrågasättande… Ts, kolla rasklubbens valphänvisning! :)

DuBetMig
3

# 1 & 3: håller med #4, förstår inte varför man ska ifragasätta, det är ju inte ens hon som ska ha hunden, hur ska hon kunna veta?

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ankilika
16

Om jag ska kunna rekomendera en kennel så måste jag väl ändå veta vad hon är ute efter för typ av hund? eller?

profca
3

Eftersom det frågas efter en rotweiler uppfödare antar jag att det är en rottis de vill ha :)

Sen får man ju hoppas att personen som ska ha hunden vet vad det innebär med just rottis jämfört med en del andra raser

vallhund
0

Ja det finns ju i grunden två olika varianter av rottisar, de bruksavlade o de utställningsavlade, ibland kallade fläskveilers. Vill man hitta en seriös kennel, oavsett variant så gör man det enklast genom rasklubbens hemsida/valpförmedling.

Vill man ha en valp till sommaren så är man sissodär 1 år för sent ute.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ankilika
4

Tyvärr så är ju rasen ungefär så splittrad som det bara går. Tänker inte smyga under mattan med att man KAN hitta rottweilers som är riktiga soffliggare. MEN eftersom det i grund och botten ÄR en brukshund så vet man ju helt enkelt inte hur aktivitetsnivån kommer se ut på individer och man måste helt enkelt vara beredd på att man KAN få en energiknippe istället.

Men jag håller med, jag hoppas verkligen att hon inser vad en "genuin" rottis behöver.

Jenna_Nord
0

Hon har kollat runt lite på klubbens valphänvisning, men jag tänkte att det kanske fanns någon här inne som kunde tipsa om någon spec uppfödare. En redan rottis-ägare kanske som varit mycket nöjd med uppfödaren osv :) Det är ju så mycket som inte står på klubbens hemsida ändå.

Och som sagt så är hon inte intresserad av att ställa ut eller tävla i bruks, så det spelar ingen störra roll om föräldrarna är champions eller inte osv. Och sen är det ju ändå individuellt hur alla hundar är, så man kan ju inte direkt köpa valp efter "önskade framtida beteenden". Men självklart vill man ju ha en valp från mentalt stabila och bra föräldrar! Och en hund där de är lite "go" i ;)

Hon vad det innebär att ha rottis och vad hon ger sig in på. Hon fick för en vecka sen precis tillåtelse att köpa en då hon fortfarande bor kvar hemma, så därför har valpsökandet precis börjat! Och eftersom det varit en önskan i över 3år, så är allt annat väl planerat och förberett. Det gäller bara att hitta den perfekta lilla tiken ;)

Mvh Jenna

Stormblomma
5

Jag håller med #6.
För mig är det fullständigt logiska frågor att ställa när någon ber att få en kennel rekommenderad för sig.
Själv uppvuxen med Rottweiler, samt att det var min första hund skulle jag vilja säga att det gäller att veta vad man vill ha. Annars kan det gå riktigt fel. Jag letade Rottweiler i två år. Fann ingenting som gjorde mig nöjd inom det svenska landet, jag har två kennlar jag skulle kunna tänka mig och inga av dom hade valpplaner. Jag ändande upp med en Malinois. Och nu blev det som tur var hur bra som helst.

Att vilja ha en Rottweiler med "go" i men som inte skall tävlas/tävlingstränas känns riskfyllt i mina ögon. Desto viktigare att verkligen hitta rätt kennel som avlar fram den typ av hund som klarar av att bli sällskapshund.

Jag kan generellt rekommendera
http://www.kennelforyou.se/
http://www.devarox.se

Dock osäker på om dessa hundar är lämpliga som första hund som skall vara sällskap. Men det kan ju vara värt att kika på.

Lycka till med letandet!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

myra82
1

Bara för att man inte vill tävla kan man fortfarande vilja träna med sin hund som om man skulle ha tävlingsplaner men pga tex tävlingsnerver avstå just tävling.

Jenna_Nord
0

Jag skrev "go" i eftersom Ankilika påpekade att det fanns många "soffrottisar". Och de är ju inte de som är tanken när man vill ha en rottweiler. Och det är ingen som har sagt att det är en första hund? Ni behöver inte vara oroliga, hunden kommer i bra händer. Men känner inte att jag ska behöva försvara de när allt jag ber om är tips på bra uppfödare..!

Tack för rekommendationerna! Glad

Och precis som #12 säger, så har jag redan skrivit att hon är intresserad av att träna den osv. Bara för att hon inte vill tävla betyder väl inte de att hon ska ha den i soffan och släppa ut den i trädgården 1 gång om dagen?? Varför alla dessa fördomar och tråkiga kommentarer :S
Redan skrivit att det är väl planerat! Och jag är säker på att den rätta rottisen finns här i Sverige  någonstans då hon inte är ute efter någon champion eller tillräckligt "snygg" för utställning. Trots allt mycket ägaren som gör sin egen hund!

Mvh Jenna

Ankilika
4

Jag dömer inte alls. Tycker det är jättekul om man vill skaffa rottis och träna med den. Men du har fortfarande inte skrivit vad för typ av hund hon är ute efter och vad det är hon vill träna med den och därför kan jag ej komma med förslag heller.

Jenna_Nord
0

"jag hoppas verkligen att hon inser vad en "genuin" rottis behöver"
De tycker inte jag var en särskilt trevlig kommentar iaf…

Vad man vill träna med hunden förstår jag inte har med saken att göra? Man kan ju träna allt med alla hundar. Så de blir ju det som båda trivs bäst med och klickar med. Om det sen är spår, rallylydnad, weight pulling eller träna för att bli tjänstehund återstår väl att se. Man kan ju inte garantera att en hund blir som föräldrarna osv.

Det viktigaste hon vill ha ut av hunden är att den kommer från mentalt stabila och balanserade föräldrar. Sen tror jag på att mycket formas efter ägaren.

Du kan väl specificera dig på vad de är du behöver veta för att kunna rekommendera en kennel? Sen kan hon väl själv prata med kennel-ägaren, så märker man ju om de är den sortens rottis hon vill ha. Det funkar ju inte riktigt att jag och du går emellan och medlar. Men har du ingen spec uppfödare att hänvisa till så känns de som slöseri med tid.

Mvh Jenna

Stormblomma
10

#15: Jag antar att reglerna är likadana här inne som på de flesta sajter. "Utgå från att det som skrivs skrivs med välmening".
Tänk då hur det känns för Ankilika att bli påhoppad när hon försöker hjälpa. Inte ok.

Och du har dessvärre helt fel i att man inte kan träna allt med alla hundar. Eller jaa..försöka kan man ju. Men skydd tex, som är vanligt bland bruksgrenarna kan du INTE ha vilken hund som helst till. Med fel hund kommer du inte ens få licens till att kunna börja träna. Detta är dock bara ett exempel. Om man vet att man veeeerkligen vill träna spår och sök så kanske man vill fokusera på detta och då kanske förigheten i hunden inte spelar så stor roll. Osv osv. Visst kan man forma sin hund. Men även det är begränsat.

Även ordet "stabila och balanserade föräldrar" tolkas ju olika av olika människor. Tittar du på föräldrarna till min buse hade ju en "vanlig" människa som inte jobbar Massor med sin hund och utbildar den troligtvis tycks att de var Over the top. För det är Mycket hund. Men för mig som vill ha den typen av hund ser jag stadgan och balansen på en annan nivå och i andra egenskaper än vad tex en sällskapshundsägare skulle göra.

Vill du bli bemött annorlunda föreslår jag att du börjar med dig själv. Hade du skrivit ovanstående till mig hade jag tagit riktigt illa upp. Vi har alla en del i det som skrivs och jag har Aldrig skrivit något med en tanke på att förolämpa eller göra någon illa, det tror jag heller inte Ankilika har. Däremot är påhoppen i det ovanstående ganska tydliga.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Jenna_Nord
1

Jag ser inte att det finns något påhopp eller otrevligt i det jag skrev?

Men de enda jag frågade efter var folk som kunde tipsa om uppfödare, jag ville inte skriva långa romaner om hur min kompis tänker träna osv.

Så när man istället får kommentarer om att folk hoppas vi vet vad det innebär att äga en rottweriler så är de väl klart man tar illa upp. Som att det skulle vara ett impuls köp, vilket det verkligen inte är.

Nej självklart funkar inte alla hundar till alla grenar. Men då hon inte är intresserad av att tävla, ta cert. eller något så kommer ju allt ligga på en hobby nivå och så långt som hunden klarar av det/tycker det är roligt. Det är ju ingen sämre träning för det?

Allt jag ville ha var förslag på uppfödare så att hon själv kan ta kontakt och prata med dom om vad deras uppfödning har för mål etc. Så man hittar en uppfödare man trivs med och där allt funkar. Så några andra kommentarer har jag inte varit intresserad av, då det faktiskt inte är jag som ska skaffa hunden.

Mvh Jenna

Stormblomma
6

#17: Som sagt är det med din inställning svårt att ställa sådana frågor som behövs för att man ska kunna veta vart man skall rekommendera dig. Jag föreslår att ni går in på Rottweilerklubbens hemsida och kollar igenom uppfödarna där. Lycka till.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Jenna_Nord
0

#18 Tråkigt du känner så.

Mvh Jenna

Ankilika
0

Eftersom du känner så stort behov av att försvara din kompis och vi är på helt olika plan så lämnar jag diskussionen. Hoppas hon hittar något som passar.

toodiloo
8

jag måste säga att jag tycker det är så tråkig inställning på dethär forumet allt för ofta. Folk vet bäst om allt, man tycker om allt, ifrågasätter allt. Man kan nästan inte fråga nånting utan att folk ska ifrågasätta och döma.

Jenna_Nord
0

#20 Jag försvarar inte, jag försöker svara på vad de är hon vill ha för hund. Jag vet inte hur jag bättre ska förklara det. Därför jag fråga om du kunde specificera vad det är du vill veta för att kunna rekommendera något. För jag vet inte vad jag ska svara mer än de jag skrivit.

#21 Ja det är tråkigt.. Känns som att alla ska tro det värsta om alla..

Mvh Jenna

dermot
0

Var i landet är det du söker, eller det kvittar? Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Stormblomma
4

#21: Om folk ställer frågor för att kunna ge svar, är det något konstigt med det då? Och vart har någon dömt?
Något Jag tycker är tråkigt med det här forumet är att folk alltid utgår från att andra vill göra någon illa.

#22: Precis. Det är ju det du gör. Tror det värsta om oss som ställer frågor. Frågor vi ställer för att kunna ge dig svar.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Glamgirl
1

#21: Och vad är det du gör nu…..? Beter dig på samma sätt som du klagar på. Sådana kommentarer underlättar ju inte stämningen på forumet direkt.

Jag kan varmt rekommendera http://www.deveritas.se/
Använder sig av hundar ifrån Devarox! Riktigt bra hundar!!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Jenna_Nord
0

#23 Det spelar ingen roll :) Hon är beredd att köra långt för den rätte!

#24 Jag har inte skrivit något om er eller något om era frågor. Jag försöker svara så gott jag kan, men fattar inte vad frågorna har att göra med de att jag vill ha tips på uppfödare… Och ingen verkar ju vilja förklara.

#25 Tack så mycket!! :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

#24 Glömde svara på din ena fråga. Kommentarer som:

"Sen får man ju hoppas att personen som ska ha hunden vet vad det innebär med just rottis jämfört med en del andra raser"
och
"Men jag håller med, jag hoppas verkligen att hon inser vad en "genuin" rottis behöver."

tycker jag är väldigt tråkiga att få! Det tycker jag är dömande, som att vi inte vet vad de är vi letar efter.

Mvh Jenna

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår rottis kommer från Nirogården här i Skåne, vet inte om hon fortfarande föder upp. Ser att hemsidan inte är uppdaterad på ett par år, men där står i alla fall telefonnummer =)

På hemsidan kan du se vår Caifas pappa (Affe), mamma (Black Buffalo woman), farmor (Nikkolina) och syster (Cola) samt bror (Cnutte).

Som sagt, vet ej, ni får höra med henne! =)

Caifa

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Jenna_Nord
0

#28 Tack så  mycket! :) Ja man kan alltid höra med henne om hon planerar kull snart, eller så känner hon kanske någon annan! Alltid bra med kontakter :)

Mvh Jenna

profca
1

Anledningen till att vi är några som pekar på att man bör veta vad man ger sig in på då man skaffar rottis är ju för att du inte beskrev hundvanan på den som vill ha hunden. Så vi har vänligt försökt på peka att en rottis inte är som vilken hund som helst. Det finns tyvärr en del som vill ha en stor kraftig hund för att det är "coolt" Ingan här har menat något annat än väl och det är tråkigt att du känner dig påhoppad. Rottweilers är i botten brukshundar och har ofta ganska "hårt" psyke, men om din kompis är en vadn hundmänniska så är det säkert inga problem :-)

vallhund
1

# 27

Prova att fråga efter en BC/Malle/TJT kennel som snart får valpar åt en bekant här inne.

Vad tror du du får för svar då?

Jenna_Nord
0

#30 Jo visst finns det många som inte vet vad den kräver och ändå skaffar. Och de är tråkigt.
Men samtidigt så tror jag nog, hoppas iaf, att uppfödaren (speciellt om de är en uppfödare rekommenderad härifrån) själv isåfall ser till att hunden kommer till ett vettigt hem där ägaren vet vad de är för ansvar som väntar :)

#31 Jo precis, förmodligen samma. Men tycker det är väldigt synd, för det gör ju tillslut att folk söker sig till blocket istället för att fråga på ett hundforum, och då blir det förmodligen en hund båda utan stamtavla och som är från en "tjuvparning".

Mvh Jenna

vallhund
4

# 32

Om man vänder sig till blocket för att man inte får kennelförslag här eller andra fora vad gäller de raserna jag tog upp så skulle man nog inte fått köpa en iaf renrasig från SKK uppfödare iaf.

Mischa
2

Att man ställer motfrågor till ett uppfödarespekulerande är ju inte konstigt när man kan rasen, men vet ingenting om spekulanten mer än att denne vill ha en rottweiler.

Och speciellt inte när det gäller en utsatt ras som är mycket uppdelad och där det förekommer väldigt mycket "skräpavel" på enbart utställningsmeriterade hundar som bla producerar mentalt och fysiskt dåliga hundar.

Sen ÄR det stor skillnad på om man söker en hund för tjänst (som har en del krav på sig från början) eller en hund för typ rallylydnad eller något annat utan mentala krav.

Ta istället till vara på tillfället om det finns insatt rasfolk på forumet!

≧◔◡◔≦

Emo
0

Ni, som vet så mycket, känner ni till några avkommor i Sverige efter denna hanhund?  Danjo von der Tonberger Höhe:

http://www.working-dog.eu/dogs_details.php?id=88859&new_lan_en

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mischa
0

#35 Det kan du söka på här

≧◔◡◔≦

Emo
0

#36 Hur?

Tina
0

#37 Sök hundar - Skriv in "Danjo von der Tonberger Höhe" under "namn" - Klicka på sök - Klicka på regnummret som kommer upp nedanför - Klicka på Avkommor.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

vallhund
0

Gå in på sidan, fyll i namnet, klicka på hane o rätt ras så kommer han upp, gå in på honom o klicka på avkommor så får du upp ett par stycken.

Emo
0

När jag tittar på den sidan ser jag bara att man kan söka på hundar som är registrerade i SKK.

Även om jag hittar avkommor, så besvarar det inte min fråga om NI känner till dem.

Jag är intresserad av hur de är och då vill jag ha personliga erfarenheter. Om jag söker hittar jag annonser och hemsidor. Där står naturligtvis bara positivt om hundarna.

Jag ställde frågan här eftersom det ser ut som om flera här vet en del om rottweilers i Sverige.

Jag har pratat med en annan ägare, men det finns ju fler.

vallhund
0

Det var ca 17 hundar som är listade som hans avkommor, en del verkar iofs norska o Danska.

Tina
2

#40 Orkanens kennel som använt hanen till avel kanske kan ge dig kontaktuppgifter till valpköparna så du kan ställa frågor till dem? De flesta har kontaktuppgifter utsatta på hunddata också, iofs bara adress och tele nr.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Denna kommentar har tagits bort.
toodiloo
5

uppenbarligen har ju personen redan bestämt sig för en rottis och frågan var inte "passar rottweiler min kompis"? Är less på att man ofta inte får svar på det man frågar här inne, utan en massa åsikter om annat :(

Jenna_Nord
0

Nä jag håller med.. Ger fasiken upp, ska aldrig ställa en fråga här inne om jag vill räkna med vettiga svar..
Fått några enstaka rekommendationer iaf, och dom tackar jag för! :)

Mvh Jenna

vallhund
0

# 50

O hur har du tänkt dig att man skall rekommendera en kennel om man inte vet om det handlar om en rottis eller en fläskweiler?

SaraC
3

Detta är ju ett diskussionsforum, får ni minnas! Flört

Därav får man alltid räkna med att alla som läser här ger sina tankar. Vill man ha specifika svar och inget annat rekommenderar jag att man hör av sig till ställen som kan ge just specifika svar istället.

Som i det här fallet bör din kompis höra av sig till Svenska Rottweilerklubben för ett direkt svar. Kolla hemsidans valphänvisning eller hör av er direkt till klubbens valphänvisare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jenna_Nord
0

#52 Jag har redan svarat på det som man behöver veta. Och om man nu känner till kennlar med antingen "rottis eller fläskweiler" så kan man väl rekommendera båda då, så kan man själv bestämma ifall det stämmer med de man vill ha eller inte,

#53 Du kan låsa denna tråden då, eftersom det ändå bara är OT nu

Mvh Jenna

SaraC
4

Vad jag kan se är det ju många som tipsar om kennlar eller kommer med andra tips?

Självklart får man ta motfrågor. Det kommer ju denna person även få från uppfödaren ifråga, om det är en seriös sådan. Skillnaden är väl att här kan man bara låta bli att svara på de frågorna om man vill och ignorera de svaren om man tycker det är jobbigt.

Skulle du själv genast rekommendera "din" ras eller uppfödare av "din" ras till vem som helst utan att fråga något om vad den personen tänkt med sitt hundägande?

Jenna_Nord
0

Hade de varit jag som skulle skaffa den hade jag också kunnat tänka mig att sitta här i timmar och skriva om hur den ska vara och vad jag vill göra. Men nu har jag tydligt sagt att det inte är till mig.

Ja, jag hade faktiskt isåfall rekommenderat uppfödare som jag sett/känner till. För sen har uppfödarna sådan koll att de är bättre att dom granskar personen i fråga istället för att jag ska korsförhöra den också.

Mvh Jenna

vallhund
2

O de uppfödare jag känner till skulle jag inte rekommendera till någon på internet som inte ens vet om dom vill ha en fläskweiler eller en rottis.

SaraC
2

#56 Jag menade att man bara kan ignorera de inlägg man inte vill svara på om det är så!

Korsförhöra var det väl inte tal om nu Glad Utan frågade om du bara rentav skulle rekommendera din ras direkt om någon ville skaffa hund? Oftast frågar man ju då vad de tänkt sig för hund och så vidare, eller hur tänker du?

Jenna_Nord
0

#57 Du slipper Glad

Nä korsförhöra kanske var o ta i. Men de kändes nästan så tillslut. Alltså inte av dig :P

Nä jag menar liksom, ifall någon här inne skulle fråga efter tips om finsk lapphunds uppfödare till exempel, så skulle jag ju självklart tipsa om de jag känner till. Sen efter jag tipsat hade jag  nog mycket väl kunnat tänka mig att fråga lite mer, av ren nyfikenhet eftersom man då delar intresse för samma ras. Men annars hade jag nog inte gjort så mycket.
Men hade personen däremot skrivit som många gör här inne, tex "passar denna rasen mig", "vilken ras borde jag ha" osv. Då självklart tycker jag att man ger tips osv :) Men när någon har bestämt sig för en ras och bara letar uppfödare så tycker jag inte man behöver gå in så mycket på annat om inte TS själv tycker de är passande :)

Och speciellt om de inte är en själv som ska ha hunden, så är det svårt att föra en sån konversation dessutom.

Fattar du hur jag tänker? :)

Mvh Jenna

[Doglovers]
3

TS Det finns en "uppfödare" ni ska passa er för. Norsk och håller till uppe i Jämtland. Strömsund närmare bestämt. Håll er så långt bort som möjligt från denna personObestämd

Dom föder bland annat upp den ras ni är ute efter.

Jenna_Nord
0

Den norska kvinnan som bytt namn menar du och som fick djurförbud i norge? Är medveten om henne.. Men tack ändå! Viktigt att sprida det!

Mvh Jenna

Glamgirl
1

#59: Det är ju en fråga om personlighet, kunskap, utbildning, erfarenhet, tolkning osv.

Nu vet alla att du valde att ta illa upp av att folk försökte hjälpa, och i samband med detta ställa frågor. Och du vet att ingen menade något illa. Så släpper vi det och återgår till att låta tråden bestå av uppfödartips.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Jenna_Nord
0

Jag har inte tagit illa upp av de frågor jag har fått, utan av två meningar som har skrivits och som jag har kopierat i tidigare inlägg.
DET ÄR DET ENDA. Fortfarande..

Mvh Jenna

Susanna_w
2

Jag har en väninna som har kennel där hon tar kullar enstaka gånger och planerar att ev. para en av sina tikar i sommar. Hon bor här i stockholm! Tänker inte ställa massa frågor om lämplighet utan anser att det är uppfödarnas uppgift!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Jenna_Nord
3

#64 Håller helt med dig!

Vill tacka alla för hjälpen och intresset, igår hämtade min kompis sin rottisvalp som kommer från Göteborg! :) En liten Kia blev det!

Mvh Jenna

Susanna_w
0

Bra hälsa henne lycka till :)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

SaraC
0

#59 Jag förstår absolut hur du menar!

Ser att din kompis hittat en valp nu, önskar också lycka till! Glad