Röntga innan tävling?
Har ni röntgat era hundars höfter innan ni börjat med agility på tävlingsnivå?
Vad har ni för ras och storlek?
Lite nyfiken är jag dok, varför tränar så många o ganska hårt med sin hund det vill säga de tränar agility flera gånger i veckan men så fort de ska tävla ja då som först funderar dom på rönka sin hund. Varför inte kolla detta innan? Sen vissa instruktörer säger är det inte vanligt i din ras med höftproblem så är det lite onödigt, givetvis beror det hela på hur hårt man kör med. Använd sunt förnuft säger dom :) Sen finns det då andra vanligare åtkommor som typ partella så hade jag lagt mer energi på kolla hur knäna är än rönka. 
Pratar du om att röntga en pappe nu? Finns det behovet verkligen?
Jag har röntgat min tik innan debuten. Men det är för att hon är en ras som ligger i riskzonen för HD & AD (sheltie). Annars skulle jag skippa det - det finns ingen anledning att hälsotesta en massa i onödan. :)
#1 Man rekommenderas ju inte att röntga förrän hunden är någonstans mellan 15 månader och uppåt. Därför har jag inte röntgat fast jag har kört agility. Och jag tror det stämmer för många andra också.
2, Jo det vet jag, men nu menar jag mer har man en ras där det knappast är i riskzonen för HD o AD så säger många att de ska rönka innan de tävlar men kan ha tränat o kört i flera år innan fast på träning.
Därav lite nyfiken varför de då kommer på så där 2år kört agillity med hunden innan :)
#1 Jag tror du missat principen.
När man tränar till agility så gör man det på egen nivå i början. Ett hinder hit, ett hinder dit. Sluttränat för dagen.
Men när man börjat komma lite längre, när hindrerna går som smort allting funkar, det är då vissa bestämmer sig för att börja tävla eller träna på tävlingsnivå. Då är det inte längre några småfjutthinder, utan då är det ansträngande grejer, som kan hålla på ett tag. Plötsligt är det så mycket mer än bara träna hunden att hoppa över hinder, vilket kan vara väldigt belastande. Det är då jag tycker att man kan röntga och kolla så att allt är okej.
#2 Nej, de har inga problem med HD däremot patellaluxation, men det har han inte. Men jag skippar nog röntgandet :)