Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 809 ggr
Rafflan
0

När "för vanvårdad för att räddas?"

**När anser ni att en hund är för mentalt förstörd pga vanvård för att få ett bra liv?
**När hunden saknar sociala förmågor med andra hundar den lever med och människor? när den inte vill röra sig utan bara gömmer sig under soffan 24/7? när den får panik och skriker vid hantering?

**Hur länge tycker ni det är okej att kämpa innan man ger upp?
**Några dagar eller veckor utan minsta tecken på framsteg? efter 1 år? efter 5 år?

**Och vad måste hunden klara för att det ska kunna kallas "ett bra
hund liv" enligt dig?
**Måste hunden kunna "prata" med andra hundar? leka med andra hundar? Gå promenader? vara lös på inhägnat område?

Jag har träffat på några av dessa vanvårdade och missköta hundar, dem flesta har vart väldigt förlåtande emot människan och efter allt dem vart igenom glatt viftat på svansen när man kommer efter bara några dagar/veckor/få månader.

Men hört om dessa individer som är så förstörda att dem trots månader kanske t.o.m år inte kommer över sina problem.

Och hur länge man ska hålla på och vad som igentligen är shysst emot hunden är ganska olika enligt många.
Tex tycker jag det är fel om hunden efter 2 år fortfarande inte ens kan vara i trädgården eller gå promenader utan tex bara lägger sig platt och skakar och vägrar röra sig.

Vad är din åsikt i det hela?

ps: detta ska inte bli en diskussion om att dem som misslyckats med en vanvårdad hund helt enkelt inte hade kunskap nog, för sånt kan man omöjligt veta innan man själv träffat och provat träna hunden.

NathalieT
1

**När anser ni att en hund är för mentalt förstörd pga vanvård för att få ett bra liv?
**När den inte kan leva runt människor utan att vara rädd och inte har en enda som den litar på även efter en lång tid.

**Hur länge tycker ni det är okej att kämpa innan man ger upp?
**Jag tycker att hunden ska få åtminstonde 1 år, har den gjort framsteg efter ett år oavsett hur små/stora så tycker jag att man ska fortsätta kämpa, men om ingen förändring skett tycker jag att det mest humana är att låta hunden få evig frid!

**Och vad måste hunden klara för att det ska kunna kallas "ett bra 
hund liv" enligt dig?
**När hunden mår bra med sin ägare, kan leva ett aktivt liv med promenader utan att vara rädd för precis allt. 
Jag tycker att hunden ska kunna vara runt människor utan att försöka gömma sig, den behöver inte älska alla människor och vilja bli klappad av alla, men den ska kunna vistas runt människor.
Jag tycker inte att hunden behöver kunna leka med andra hundar, det viktigaste är att den mår bra med sin ägare och får ett bra liv!

**Vad är din åsikt i det hela?
**-

Stormblomma
2

Detta för mig är fullkomligt individuellt och det är så väldigt många "beror på". Som allting med hundarna - det bör tas hänsyn till individ och situation. Därför tycker jag att det är frågor Helt omöjliga att svara på.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/