Chihuahua VS Crested?
Jag sitter nu och kollar run och har hittat flera anonser som är intresanta omomplaceringshundar.
Nu är då frågna Chihuahua eller Crested?
Ni som har dessa hundraser berätta gärna om era hundra / för och nakdelar. Med dem.
Sambon säger nog Chihuahua men crested ska ju var något mer lättlärd så vet värkligen inte.
jag väljer helt klart en Crested av dom två raserna.
Jag hänger på Forest! :)
Crested här med, om man bara får välja mellan de två raserna.
// Hannah
Crested tkr jag är trevligare, så jag håller med de andra!:D
Ansluter mig till klubben, kinesen är trevligare! Den är kelig som sjutton och väldigt lättlärd, även om den är en hund som helst ligger i soffan 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag skulle välja en vavva om jag bara fick välja mellan de två raserna.
En kines är känslig när det gäller foder, många kineser är kräsna så det är inte säkert att dom äter bra av det som bjuds, sen är dom känsliga ofta när det gäller vad fodret innehåller. Ett snabbt foderbyte, som man ibland "måste" göra klarar vissa kineser inte av pga deras känsliga tarmflora.
Kineser med päls kräver mycket pälsvård, en naken kines kräver mycket hudvård, det ÄR svårt för nån som inte är van.
En Chihuahua ska vadjag förstått det som inte kräva så mycket speciellt som en kines gör. Jag uppfattar det lättae att ta hand om en vavva eftersom dom inte har lika känsliga magar och päls m.m..
minavitas.wix.com/kennel
5 ja oja jag har träffat flera jätte trevliga sköna små vavvor :) Det är pga smaksak jag väljer en kines tycker de är så fina o spralliga o mer upptåg det är förståss vad jag tycker. Nu är hundar olika vissa är spralligare vissa inte som med alla raser ;)
#7 Jo de e ju sant att kineserna är väldigt kräsna av sig men de är inget problem igentligen, bara hitta va just den hunden gillar så e problemet löst :)
Va de gäller pälsen på puffen, om man inte är utställningsintresserad så kan man ju hålla den nerrakad.. Mycket enklare och finare om man frågar mig ^^
Btw, jag säger helt klart en kines! :)
Min syster har en kräsen kines på ca 2 år, dom har försökt och försökt och försökt att hitta ett foder som passar herrn, när dom väl hitta nåt som han åt klarade hans tarm inte av det fodret..
Även nerrakade puffar kräver pälsvård.
minavitas.wix.com/kennel
#10 De kan ta tid men dom flesta hittar något och annars så får man ju köra barf hette de väl? ^^
Inte mycket mer än att kamma igenom manen och svansen då och då om man håller den konstant nerrakad, de brukar inte va nåt pälsproblem alls med vår powderpuff/papillon och vi brukar ändå bara kamma igenom lite snabbt nån gång i veckan :)
Intresant att så många väljer Chineser =) Sambons kusin har faktiskt en Puff( bor dock i holland) och den har man hört mycket trevligt om.
Jag får nog leta runt lite men kan tänka mig att det blir den ras so jag fört hittar en individ som passar mig. Dom är väldigt olika och har både för och naktdelar.
men det är tyvär inte alla kineser som klarar barf heller, sen krävs det en hel del kunskap från ägaren för att kunna barfa också
minavitas.wix.com/kennel
Ja BARF är ett kapitel för sig, helt klart. De är mycket att lära sig om ma nvill ge sin hund det.
Någon här inne som Kan verätta mer om Chihuhor och hur dom är allmätn i temprament och betende? Har läst det jag ka npå SKK och likande men tänkte att någon hr inne kanske kunde hjälpa?
Min sambos syster och mormor har båda 2 st Chihuahuor vadera 
När de har varit hos min sambo ibland för att passas osv så har det varit riktigt mysiga! :) De vill gärna vara nära :)
Visst de skäller lite men det är bara som de flesta hundar när nån knackar på dörren… men sen är det tyst :)
3 st av dem är korthåriga och 1 är lite långhårig men pälsen sköter sig i stortsätt själv :P
http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-chihuahua.html Här kan du se en video om just Chihuahuor och deras beteende osv :)
Sen lägger jag upp videon på Chineser också :) så kan du få en liten överblick.
http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-chinese-crested.html
Jag har en chihuahuahane på 14 veckor, och härligare hund får man leta efter.
Han är tuff (han själv tror nog att han är en rottweiler), men suuuperkelig. Icke att han finner sig i att sitta på golvet, uppe och snusa i knäet ska han vara!
Nu är han ju valp så ibland kan han ha lite svårt att varva ner, men även det går med lite tålamod. Han fungerar superfint ihop med vår andra hund( dv pudeltik) , de är de bästa vännerna.
Han är jättelättlärd, han lärde sig sitt efter 3 dagar hemma hos oss. Han vet om att kattmaten rör man inte trots att den står på golvet (en liten smakbit kan man förstås ta sig frihet till ibland, men då skäms man med svansen mellan benen efteråt)
han är så fruktansvärt charmig att man knappt tror på det ibland.
När jag berättade att jag skulle köpa en chihuhaua sa alla men ööe inte en sån hund, dom är så fula och bjäbbiga. Det är inte ens hund.
Nu har dom fått träffa min lilla Minus, och alla är totalt nerkärade 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Just detta med att rasen kan sakna tänder och har mycket olika hundproblem är något jag funderat mycket kring.
KAn berätta om mig.
Jag är 23 år och bor med min sambo i en lägenhet. Vi har en Cornishrex katt och har för några år sedan haf en Vit herdehundsvalp men vi fick sälja tillbkaka honom då hunden inte alls var stabil och mådde inte bra som ensamhund mm.
Jag har sen dess flera gånger kollat anonser och läst om olika raser och funderat på hund. Nu r det så att jag haft psykiska problem som ytrycker sig fysiskt och jag är nu heltidsjuksriven sen ett halvårtillbkak och komemr vara det mist ett år framöver som det ser ut. Jag lider av blandanat trötthet och den hindrar mig från att kunna jobba och göra oliak saker. Nu sitter jag hemma och är frustrerad aför jag vill göra någt.
De raser jag just nu kollar på är Malter, Chinese Crested och eventellt Chihuahua. Varför jag kollar dessa raser är för att jag letar en liten sällskapshund, som kan nöja sig med några promenader och soffmys men till hälgen eller perjodis när jag har bättre dagar kan hänga med och tästa på tex Agility, lydnad mm.
Kan ju berätta att lägenheten ligger i ett litet samhälle med skog och sjöar runt om. Har familj 10 min från mig med hus och tomt samt att jag hoss min pappa kommer få ha en friggebod som sommarställe där jag tänker spendera mycket tid och då kommer ju hunden vara med mig.
Pällsvård låter både jobbigt och kul. Jag är inte intreserad av att sitta och kamma flera timmar och att bada lång pälls flera gånger iveckan. Men att klippa kroppens pälls kort och trimma ansikte och nos raka vid behov de kan jag stå ut med. Tycker det är kul att plocka och dutta och mn stackars katt är inte helt överens när jag förkter ta bort pormaskar från hennes svas. Så jag kan därför tänka mig att en Naken hund funkar bra för mig.
Kan lägga till attsambon är alergisk, han har alldrig reagerat på hund men jag tar endå med det i beräkningen när jag kollar ras. bättre att välja en allergivänlig om jag kan.
Jag vet inte heller om jag ska välja vuxen hund eller valp, jag vill nog lta åt valp och sambon säger omplacerng så ja vi vet värklinge inte.
Så vad tror ni?
Helt underbar bild på Minus! Han var jättesöt.
Det är så jag tänker ochså all tycker dom är jättejobbiga men det bero ju lite på vad dom lär sig. Träningen i unga år är viktigast.Speciellt för denna ras.
Har kollat på 101 innan det är bra videros =)
#19 ja jag funderar faktiskt på dem, var nästan helt övertygad oc hså kom min sambos kusin med invändlignge att dmo hårar mycket och att Maltes och Chines är bättre för allergieker. Så nu tänkte jag nä Chines blir det nog och så sa hon att maltesen älr lugnare och skulle passa os perfekt Jäklar vad man får bestutsångest.
MEN de är de 3 raserna helt klart. Smabon vill ha Terrier men de är nog alldeles fel för oss.
Jag tycker också att kinesen är bättre, med har träffat Chihuahua som är lugna och trygga också.Jag skulle valt kinesen för att den är större, man kan cykla och hunden springer brevid.Dom skäller oftast inte, bara om det ringer på dörren.Älskar alla(nästan)djur och människor.Dom är väldigt pigga, så träna med en kines går väldigt bra.Jag har halvlång päls på min och jag kammar oftast bara en gång i veckan.Tyvärr så är det som nån här uppe sa att kineser kan vara kräsna och har dålig mage.Tänderna på en puff är bättre än på en naken.Men som jag sagt förut träffa båda raserna och se vilken som du fastnar mest för och klickar med.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#22 Kan tillägga att avsaknad av tänder och tandlossning hos en puff inte är okej då de ska ha ett helt normalt saxbett som vilken hund som helst. Tänderna hos de nakna lever oftast ett helt eget liv! :)
#23 Bra att du la till det
Tack!!!
Ja jag kommer nog åka och träffa dessa raser, har träffat Chineser i värkligheten men inte Maltes och Chihuahua på nära håll.
#25 Gör så, det låter jättebra
Jag upplever inte att en Chihuahua hårar speciellt mycket (vuxna då)
De långhåriga fäller javisst, men det blir mer i "tussar", inte som en matta av hår. Absolut helt klart värt det!
De är dessutom inte mycket mer envisa och svårlärda än många andra små raser, det gäller ju att hitta en bra uppfödare. Det är a-o tycker jag! 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
JA uppfödare är ju viktigt. Jag ska allt fundera lite på dem mer =)
Ni som lälser här inne vet ni bra uppfödare runt södermanalndsregieonerna fårn ni gära tippsa om dem. Speciellt om de har valpar elelr planerar valpar snart.
Beror på, hundarna är ju omplaceringar = vuxna och då är det svårare att skapa den hund du vill ha än om du tar en valp som är lättare att forma :)
Jag gillar båda raserna men anser att chines är lättare att äga och ha då dem av naturen är mer trevliga :)
#16 Jag skulle inte tacka nej till en liten Minus, Jösses så söt och charmig
Jag gillade inte vavvar förut men efter att ha träffat min hund (stabyhoun) kennels vavvor så blev jag typ kär. Jag har insett att det är mycket fördommar mot dom och det klart att många inte mår bra psykiskt eftersom att det är ofta en väskhund för folk. Men min hunds uppfödare behandlar dom som dom stora hundarna. Dom får skogspromenader och allt och är underbara i både utseende och sätt! :)
Mvh Emelie och hunden Kelly