Hundar iFokus

Hundar

Etikett: jakt
Läst 3797 ggr
Eywa
0

Jaktprov - Hur går det till?

Jag skrev det här inne på Retriever iFokus också men den sidan är inte så aktiv så jag provar här inne istället.

Hur går ett jaktprov till för en labrador? Vad ska hunden kunna?

Jag vill inte jaga med min ev. framtida labrador men jag har funderat på att meritera honom eftersom jag är intresserad av att kanske låna ut till avel och lära mig mer om uppfödning.

För att godkänna sin labrador för avel måste man ju ha ant. ett 1a pris på off. utställning, 1a pris på off. jaktprov eller 2a pris på off. utställning och 2a pris på off. jaktprov.

Jag tänkte satsa på det sista alternativet eftersom min labbe kommer vara en arbetande hund och jag vill kunna visa hans egenskaper. Jag kommer även meritera honom på andra områden men det räknas ju inte för att bli godkänd för avel.

I vilket fall som helst så skulle jag vilja veta om det går bra att träna sin hund för jakt men att inte gå så långt som att faktiskt skjuta änder. Det är inte något som blir förvirrande för hunden? (det låter kanske lite dumt men jag kan verkligen ingenting om jakt)

Och hur ska jag isåfall träna inför jaktprovet?

(och jag kommer självklart även göra alla hälsotester och ett MH)

thilda-
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jaktprov

Där står det lite om jaktprov för apporterande hund om det är de du söker :)

thilda-
0

Jaktapportering

Spaniel och retriever används som efterskottshundar. Hunden ska då sitta lugnt och vänta under skyttet för att sedan hämta in (apportera) de skjutna fåglarna. För att få fram detta värnar man bland annat om samarbetsvilja, koncentrationsförmåga och arbetslust.

Jaktproven är till för att bedöma och värdera hundarnas rastypiska jaktegenskaper och resultatet används i det fortsatta avelsarbetet. Vid jaktproven bedöms hundarna under praktisk jakt eller förhållanden som så nära som möjligt överensstämmer med jakt.

Det finns tre typer av jaktprov: A-prov, B-prov och C-prov (även kallat workingtest).
På SSRK:s hemsida, www.ssrk.se, kan du läsa bestämmelser för de olika provtyperna. Där hittar du också provprogram.

Fler av klubbens medlemmar tränar tillsammans för att delta i olika jaktprov för apporterande hundar.

thilda-
0

i inlägg #2 hämtat från denna sida www.savsjobk.se

Eywa
0

Tack så mycket för svaret! Verkar som att jag måste hålla på med riktiga byten.. Usch!

thilda-
0

japp :d men jag tror de ska finnas dummies (eller vad dom nu heter) eller något sånt liknande som man använder vid träning

thilda-
0

Föresten vart i vårt avlånga land bor du? Känner du någon som jagar med retriver?

Du kan kontakta http://lostrale.dinstudio.se/ och prata med Larsåke.. Han kan en hel del om jakt :)

Mischa
0

#4 Skall du avlägga prov så krävs det riktigt vilt och gärna varierat, men skall man göra ett workingtest (c-prov) använder man bara dummies, det är inofficiellt.

≧◔◡◔≦

Eywa
0

#7 Jag hade tänkt att träna med dummies men hoppades slippa handskas med riktiga fåglar, men det är egentligen rätt logiskt att hunden måste kunna det också. Och ska man meritera hunden för avel antar jag att off. resultat inte räknas.

#6 Jag bor i Göteborg, vart bor Larsåke? Jag kollade lite på sidan och han verkade bara ha stående fågelhundar och det är ju lite annorlunda och inte samma prov m.m.

Mischa
0

Precis.

Men jag tror det är en vanesak att hantera dött vilt, fåglar är inte så farligt dom kan återanvändas några gånger innan dom blir för "skabbiga".

≧◔◡◔≦

thilda-
0

#8 Han bor i västernorrland,
Han kan en hel del jakt och värt att fråga honom om hur man lär upp hunden m.m :)

cupcakes
0

Jag tränar jaktapportering med min Golden tillsammans med min roomie och hennes jaktapportering. Man vänjer sig vid viltet, efter ett tag tycker man inte alls att det är lika äckligt längre ;)

Det är riktigt roligt att träna och ännu roligare att se duktiga hundar arbeta med apportering. Jag rekommenderar att du går på ett jaktprov, gärna en lite högre klass, och tittar lite hur det går till.

När det gäller att lära sig så är instruktör bra, eller hitta en träningskompis. En bok som är bra är "Retrievern som apportör".

På SSRK:s hemsida står det precis vad som ingår i proven.

Jag bor utanför gbg, men tyvärr pluggar jag i Värmland och är inte hemma så ofta. Tar däremot studenten i sommar, så då skulle jag kanske kunna ha tid att hjälpa till lite :)

Jag rekommenderar också att du blir medlem i SSRK om du inte redan är det - och letar efter medlemmar där som bor runt Gbg och vill träna, det är riktigt härligt folk i klubben!