födelsevikt = små/stor?
Hej alla!
Jag undrar lite hur stor chans det är att en valp som är liten i födelsevigt kommer att bli "normal" i storlek senare?
Eller är det så att tex: Valp väger 60 gram normal födelsevikt är ca 120 gram.
Finns det då chans att valpen kommer att fortfarande bli normal stor och inte en mini hund?
Lite rörigt… men jag hoppas ni förstår vad jag just menar.
En valp med hälften av den normala vikten kommer väl inte överleva? Eller tänker jag fel nu?
Det beror väl främst på varför den är mindre än vanligt?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det var bara ett exempel XD… tänkte inte riktigt på siffrorna..
Nee men att den är bara mindre det finns liksom inget mer att beskriva? Den föddes mindre än de normala enbart.
#3 Detta är alltså en född valp? Det framgår inte i #0 om så är fallet eller ej.
Det finns ju mycket som spelar in. Är det enda valpen i kullen? Hur stora är föräldrarna? Finns det några sjukdomar/problem bakåt i leden som kan orsaka detta? Är det en renraskull? Är valpen/kullen född tidigare än beräknat? Och så vidare..
Jo jag kom pådet med :S…
Nej den har 2 andra syskorn hanen är störst men fortfarande inte normal sådär.
Föräldrarna är ju rätt storlek hanen är 24 cm tror jag och tiken är 22 cm.
Nej båda är vetrinär undersökta innan parning och fick UA.
Nej kullen är inte född tidigare än bekräftat :P
#5 Hur mycket vägde syskonen då?
Nu har jag inte erfarenhet ifrån hundar men hos andra djur så behöver inte vikten när den föds avgöra hur stor den blir som vuxen. Däremot om den inte växer till sig som den ska under själva uppväxten, tex om den fortfarande är mycket liten vid 8 veckor så kan det nog tänkas att den blir mindre som vuxen också.
men just födelsevikten har jag aldrig märkt skulle påverka hur stor ett djur blir som vuxen.
Vår Greyhound var minst när han föddes och han blev gigantisk (även i Greyhound mått mätt) när han var vuxen.
Hane : 144 gram
Tik:128 gram
Tik:118 gram
Har för mig att "normal vikt" skulle vara ca 150gram … och uppåt typ
Tack för infomationen! :) Jag hoppas på att det växer till sig då ! :)
#8 Okej, men då är ju alla under normalspannet i så fall.
Har tiken blivit parad enbart en gång eller flera, vet du det?
Nee det vet jag tyvärr inte :S
Våra Mogge var minst i kullen när han föddes, ca 40g mindre än den största.
Idag är han 1 år och större än alla syskon förutom en :)
Tack för den infon! Jag får lite mer hopp varje gång ! :) Jag får hoppas att de växer så det knackar!
Min förra hund, en BC kille var minst i syskonskaran, även som 8 veckors vappe. Han växte upp o blev nästan dubbelt så stor som sina syskon.
En Chow uppfödare jag känner fick en valp som föddes mycket, mycket liten. De behöll henne o hon blev aldrig mer än en mini chow.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
jag tror som sagt att man inte kan kolla på födelsevikten utan att det är viktkurvan under uppväxten som ger en mer rättvis bild om hunden kommer bli stor eller liten tillväxten när den blir vuxen.