Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1027 ggr
Wand
0

Tips på foder?

Jag hade tänkt att köpa hem Acana till min tik nu då pengarna rullat in, då det är det bästa fodret i min prisklass som jag lyckats finna. 
Men efter att ha räknat lite så har jag kommit fram till att jag inte kommer ha råd med att ge henne det fodret just för att det är mycket annat runt hundägandet som kostar, vilket ni självfallet redan vet. 

Finns det något foder, torrfoder eller blötfoder spelar ingen roll, som är både bra och billigt för en gymnasieelevs plånbok?

Gaia får för tillfället Doggy, då det är vad hon fick i förra hemmet, men jag vill inte fortsätta med det då jag tycker att innehållet är dåligt.
Jag funderade på Carrier Regular, har ni några erfarenheter angående det? Eller har ni andra tips? 

Allt emottages hjärtligt!

Kan ju även tillägga att min lilla tik är 4½ månad gammal, och hon är schäfer/golden/amstaff-korsning. Vet inte om det gör någon skillnad i fodervalet, men bara såhär "just in case".

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Mischa
0

När det kommer till torrfoder gillar jag standardt.

≧◔◡◔≦

MoaThea
0

Hej! Jag har en 9månaderstik rottis-boxer-mastiff på 40 kg (hyfsat stor i maten :P). Thea får Bravo färskfoder, äter 900g/dag. 24 kg kostar ca 500 kr, beroende på butik. alltså en total matkostnad på ca 600kr/månad och det är vekligen toppenfoder!

MoaThea
0
Majpinglan
0

Köp ett foder som ej har mycket kolhydrader….Standardt Orijen Wom og hundemat….tex…. själv kör jag med Orijen…..

Wand
0

Tackar för alla tips! 

#4 De som tillverkar Orijen gör ju även Acana, men Acana är den "billiga varianten" och den har jag som sagt inte råd med, så Orijen är tyvärr uteslutet. Hade jag kunnat så skulle Orijen vara förstahandsvalet! 

Ska kolla upp era övriga tips och försöka undersöka vilket som kan tänkas passa min tös bäst. Tackar, tackar!

[CaneCorso]
0

jag har testa så fruktansvärt mycket foder så jag inte vet vart jag ska ta vägen! :P haha.

Men nu har mina hundar fastnat vi 1 foder som dom tycker om och ser bra ut i hullet. Jag köpte fodret Axess 27/15 ( har stora aktiva hundar)

Vet inte om det är det "bästa" fodret, men mina hundar gillade det och har fin avföring och mår mycket bra :)

Men huvudtanken är väll att hitta ett foder som inehåller mest naturliga råvaror för just den hund man har. ..

[CaneCorso]
0

Såg inte raden då hon var 4½ månad. 
vet inte om axess har foder för valpar. ….

Wand
0

#6 Själv är jag faktiskt rätt negativt inställd till axess, min mor använde det till vår förra hund för att det var det billigaste fodret hon kunde hitta, och hennes mage blev förstörd av det, hon blev sååå känslig och dålig. 

Men det är väl individuellt. Inget funkar på alla!  

Som sagt måste man ju hitta det som passar för sin egen hund. Skrattande

Ankilika
0

Tycker väldigt mycket om Tello men tyvärr funkade inte min hund på det då han är väldigt känslig.

Satum
0

Vi kör på JWB (James Wellbeloved) kalkon och ris valp. Högt proteininnehåll och bra rena ingredienser!

Sedan blandar vi med lite av förra fodret Doggy lamm för att förhöja smaken då Mogge älskar Doggy lamm :)

Vattnadal
0

Det är ju inte alltid plånboken tillåter det allra dyraste fodret. Vi ger nu för tiden torrfoder och färskfoder blandat, under lågsäsong i draget bara torrt. De får Troll sport (ca 35% kolhydrater) under lågsäsong och de med låg förbränning även under högsäsong. Sen kör vi troll ekstrem (ca 30% kolhydrater) under högsäsong. Inte ett av de bästa fodren, men klart prisvärt om man måste tänka ekonomiskt.

Hundarna får fina pälsar, bra muskler och tar upp näringen fint, dvs vi mockar inte ut en massa onödigt ur hundgårdarna. Faktiskt halva mängden på bara troll, motför när de åt 50% mästes och 50% fodax.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[CaneCorso]
0

Ojdå okej det är ju inte roligt. 
Axess från ica för 125kr lr vad det är köper jag INTE.

Min kom från lantmännen och kostade ca460kr.
Men man ska gå på sin egna magkänsla och självklart hundens magkänsla :P

Annars när vi hade en valpkull så köpte jag royal canine till valparna och dom har jag kontakt med idag och do utvecklades fantasktiskt fint.