Hjälp hunden sover i soffan!
Vår hund får aldrig sova i soffan, men så fort vi inte är hemma så ligger han i den, har ni tips på hur man ska bli av med det beteendet? Har lagt stolar i soffan men han drar bort dem och lägger sig i soffan. Vi ska nu köpa en ny soffa och jag vill bli av med det beteendet, har ni några bra tips?
Hur stor hund har ni? Våran hund brukade dra t skor från skohyllorna när han var mindre (han tuggade dock aldrig, han bara placerade ut de i huset
) och då satte vi kompostgaller för skorna så att han inte kom åt de. Sen vi tog bort gallrena för ett par månader sedan (gallrena hade väl suttit uppe någon månad) har han inte dragit ut en enda sko! Så jag menar, om ni inte har en stor typ Grand Danois som kan klättra över galler så kan ni ju sätta galler runt soffan, typ en meter ifrån, så att hunden inte kan hoppa upp i soffan. Förhoppningsvis får det samma effekt som för min hund, att hunden helt enkelt slutar trots att ni tar bort gallrena efter en tid!
Dock är det ju ganska krångligt att dra fram gallrena varje gång man åker hemifrån, men det var det bästa tipset jag kunde komma på nu iallafall 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Har ni bra med andra sovplatser som han får sova på och där han trivs? Och med mjukt underlag? De kan vara att han inte trivs på de sovplatser ni har tilldelat honom så därför vill ha vara i soffan. Sen är de många hundar som vill vara i soffan för att resten av hans/hennes flock ofta sitter där, och vill då vara där med.
Lillinn: det är en stor hund, en schnauzer. :S
IdaBabe: han har en biabädd som han absolut älskar, men den verkar inte duga när vi inte är hemma. Han ligger/ sitter annars aldrig i soffan, han försöker inte ens göra det när vi är hemma. Så han vet att han inte får. Men det kan säkert ha att göra med att han känner vår doft eller något liknande ur soffan. Men samtidigt så vill man inte ha en 50 kg hund i soffan, särskilt en ny skinnsoffa som förövrigt inte är särskilt billig att köpa. hehehe
Han ligger alltså enbart i soffan när vi inte är hemma.
De förstår jag, en 50 kg hund och deras klor på skinsoffan är ingen höjdare..;)
Jag har tyvärr inga tips på vad du kan göra, men testa de som #1 sa. Även om de kan vara jobbigt med galler varje gång man åker hemifrån så kanske de lönar sig till slut :)
Djur är djur.. Hur ska hunden kunna veta att den inte får vara där? Den vet ju det när du är hemma eftersom du visar det då, men det är väldigt svårt att träna in något som ska ske utan att man är med.
Det enklaste är ju om ni kan stänga en dörr eller sätta upp ett kompostgaller eller liknande till rummet där soffan är. Att försöka träna hunden till att låta bli soffan när ni inte är hemma eller hålla på att ställa upp saker där låter jobbigare, tycker jag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
SaraC Det blir nog lite svårt att sätta kompostgaller till rummet soffan är i då vi bor i en lägenhet med öppen planlösning, enda dörren vi har är till sovrummet och badrummet. Den vet ju att den inte får vara där då den inte försöker hoppa upp i den när vi är hemma. Han vet ju att han inte får vara där när vi är hemma annars hade han ju försökt vara i soffan då också. Han känner sig säkert trygg i soffan då vi är i den om dagarna, det luktar säkert matte och husse i filtarna vi har i soffan. ;)
Så det får nog bli att ställa något i soffan ändå, stolar fungerar inte för han är så pass smart den här killen att han drar ner dem först. hihihihi
IdaBebe ja det får nog bli så. Tack för bra tips! :D
#6 Jo, som sagt så förstår jag att det inte är några problem när ni är hemma, det är det oftast inte. Men just att lära ett djur att den inte får vara "där och där" när ingen är hemma är svårt. Har ni helt öppet i hela lägenheten? Tänker om ni kanske kunde spärra av så hunden bara får vara i till exempel sovrum och hall eller liknande, hunden behöver ju inte ha tillgång till hela hemmet när ni är borta. Det är ju ett bra tips att sätta galler framför soffan, men personligen skulle jag hellre försöka spärra av rummet istället i första hand om det gick.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Nej vi har ingen hall vi har en helt öppen planlösning, sovrummet har vi provat men då ligger han i sängen. Får nog bli att ha något i soffan istället för runt soffan.
Var i kontakt med en professionell hundtränare och hon sa att det ska gå att träna bort det beteendet på hunden och tipsade mig att "låtsas" gå hemifrån och sen tväröppna dörren och "skrämma" hunden. Kan ju också vara et alternativ men mattehjärtat är väl lite blödigt när det gäller att behöva skrämma honom. hehehe
Vi har dessutom två hundar och den yngre hunden gjorde samma sak, låg i soffan, när vi hade stolar en gång i soffan så har han aldrig varit där igen. Men den stora killen är lite mer envis.
Kan läggas till att vi hade problem med samma hund förut med soffan då vi också var hemma, han hoppade upp i den och vägrade flytta på sig, vid ett tillfälle visade han till och med tänderna, men efter några tillsägelser har han helt slutat med det för många år sen. Men det är nog lättare att lära honom att sluta med såna beteenden när man är hemma.
Hunden är inte dummare att han kommer att lära sig efter någon gång när ni är kvar utanför dörren o när ni verkligen går iväg.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
vallhund, då får det väl bli många gånger, tror inte att det hjälper efter bara en gång. hon menade att man skulle klä på sig ytterkläderna och vänta i 5-10 minuter utanför och sen tväröppna dörren. Det låter rätt komplicerat faktiskt. Men jag är inte hundtränare så jag har ingen aning hur väl det fungerar.
Jag skulle inte skrämma hunden när man låtsas gå hemifrån. Känns som att det är större risk att den får problem med att lämnas själv hemma än att den kopplar det med att den ligger i soffan.
- Mvh Emma
Håller med #12…
Men filtarna som ni har i soffan, ni kan inte lägga dom i biabädden då?
Jag skulle nog köra med kompostgaller runt soffan, det låter bökigt, men om man är så rädd om sin soffa så kanske det är värt det?
Enklast är väl att ha möbler som hundarna får vara i.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En av min familjs hundar hoppar också gärna upp i soffan när vi inte är hemma, men han är väldigt rädd för dammsugare (och hårfön med mera - allt som låter i princip) så vi lägger upp vår centraldammsugare i soffan när vi inte är hemma och kan kontrollera honom :) De andra två hoppar också gärna upp i soffan och leker rövare, men dessa kan inte gå ner för trappan och därför kan vi sätta upp dem på övervåningen (där det är en soffa de får ligga i)
:)
Vi köpte en skinnsoffa. Om man kan slipa klorna på hunden fungerar det fint.
Skinn tål hundklor om de inte är för vassa.
Skinn är dessutom både hållbart och lätt att hålla rent.
Det går att lägga ett skynke till hunden också. Kanske trevligare både för hunden och de andra familjemedlemmarna.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag tycker också att det låter smidigast att skaffa möbler som tål hundar, nu när man väl har skaffat hund innan. Dessutom är det mycket mysigare att gosa med hundarna i soffan på kvällen än på golvet, det känns som om man får en närmare relation till hunden och den lär sig att det går bra att sova i matte eller husses knä, att det är mysigt och tryggt hos en.
Har aldrig haft hundar som går i möblerna i familjen och min vuxna hund skulle aldrig få för sig detta, vår nya valp håller på att lära sig konsten att inte vilja upp i möblerna. Detta har alltid varit något av det enklaste att lära hundarna här, turligt nog. Loke (den vuxne) har aldrig någonsin, ens som valp, fått komma upp i soffan eller sängen. Inga undantag, "bara den här gången". Alla försök att ta sig upp avbröts. Varje gång. Och det krävdes inte många gånger. Vi satte upp kompostgaller/stängde dörrar när vi kände det berömda "det går ju inte att vara överallt samtidigt", tex när man lagar mat och ska äta sedan. Belöningar har givits när hunden lagt sig på platser vi gillar, tex sin egen bädd. Bra saker händer på egna bädden, möblerna ger ingen utdelning alls. Satt vi i soffan och han försökte hoppa upp, (som valp var han för liten för att kunna hoppa upp själv), så ignorerades han trots gulliga svansviftningar och bedjande valpögon. Så fort han hoppade ner med framtassarna fick han belöning. (I det här hemmet klick och belöning). Vi höll på så hans första halvår. Sedan dess har det inte behövts göras något mer. Vi går hemifrån och han går inte upp i möblerna då heller. Det är inte förknippat med oss att inte få gå upp i möblerna, så han bara låter bli det när någon är hemma, det är helt enkelt inte intressant. Det har aldrig blivit förstärkt, så det har släckts ut. Hur kan jag vara säker på att han inte går i möblerna? Dels märks det eftersom möblerna inte är nedhårade, men vi hade tillgång till webcam också. 
//Lina