Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2227 ggr
sagaindia
0

Att välja gren

Eftersom det är fullt med hundfolk på det här forumet tänkte jag passa på att få lite råd i en fråga……Vet inte vilket ben jag ska stå på!

Jag har en bc som är 4 år. När jag köpte henne var tanken att satsa på agility, jag har en liten blandras som jag har tävlat upp tilll klass 3 med. Tyvärr har det dykt upp flera anledningar till att agility inte riktigt passar, en är att jag inte har någon vidare begåvning för denna gren och har svårt att styra en jättesnabb bc i mål utan felTungan ute Jag har även en hudsjukdom som förvärras av långa tävlingsdagar, allra helst om det är varmt. För att hävda sig i agility behövs många tävlingsdagar och det passar inte riktigt in i mitt liv.

Jag har därför tänkta att satsa på tävlingslydnad istället, en gren som passar oss bra ur många synpunkter. Lättare att träna på hemmaplan, inte lika många och långa tävlingsdagar samt att jag känner att vi har lättare att lyckas i denna gren. (Hunden är fantastisk i bägge grenarna!)

Det känns som att om man ska komma någonstans i vilken gren som helst så måste man rikta in sig och satsa på just den grenen.

Saken är bara den att jag ÄLSKAR agility, det är så himla kul! Jag slits mellan agility där vi nog inte kommer så långt men som jag tycker är så kul och tävlingslydnad där vi nog kan ta oss lite längre och som också är kul, bara inte lika…….Nu blev det långt men kom gärna med era tankar och råd!

[Ronon-m]
1

Sen finns även vallning som passar in perfekt för din bc! :)

sagaindia
6

Vi bor på en gård och har egna får som hon hjälper till med. Skulle kanske har skrivit det…..Det här gäller vilken tävlingsgren vi ska välja. Vallningen är självklar för migGlad

Glamgirl
3

Gör det du brinner för säger jag! =) Det är inte hela världen om man inte kan ta sig till toppen och meritera hunden. Det viktiga är att man har kul tillsammans!

Men ingenting säger ju att ni inte kan göra båda? =)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

sagaindia
0

Tack Glamgirl! Jag borde ju tänka så egentligen och samtidigt finns det en önskan att "lyckas". Men du har rätt!

Glamgirl
1

jag förstår absolut vad du menar! Men vet du vad jag tror? Jag tror att man lyckas allra bäst med det man tycker är riktigt kul! =)

/ Lina

sagaindia
1

Då borde det vara agilitySkrattande Jag har försökt att acceptera att jag inte kan tävla så mycket pga av min hudsjukdom men samtidigt blir jag besviken när vi inte tar oss upp i klasserna. Det är kanske mitt tankesätt som behöver ändras….inse att det räcker att vi har KUL!

Glamgirl
1

Jag förstår absolut att det känns tufft men kör på så länge ni tycker det är kul och så mycket du orkar! Ta chanser till att träna inomhus (om det är solen du behöver undvika?) och som sagt, ingenting hindrar dig från att köra både lydnad och agility - det gör jag! =) Och jag vallar också med min BC!

/ Lina

sagaindia
0

Ska ta till mig av det du säger! TackSkrattande

Nicolina
0

Men kör båda tycker jag också! Det är ju en arbetsmaskin till Bc du har, som #7 säger så finns det ju ingenting som hindrar er från att köra båda grenarna. Om du känner att du har en vilja att komma långt så satsa lite extra på lydnaden ett tag framöver, kanske det blir roligare ju högre upp i klasserna ni kommer? Om inte, kör på det som du tycker är rologast ändå och det är ju agility =)

Maja2
0

Säger som #9 Kör båda!

Rafflan
0

Satsa på lydnad och kör agilltiy för kul, då behöver du inte känna någon press på agillityn om det inte funkar för dig pga olika omständigheter :)

sagaindia
0

Jag tänker göra som ni säger, satsa på lydnaden ocxh köra agility lite "vid sidan av".

Tack för alla fina råd, jag känner mig glad och nöjd med mitt beslutSkrattande

Huvudsaken är ju att vi har roligt tillsammans, jag och India!

thilda-
1

Kan du inte ha någon annan som tävlar med din BC i agility?? :)

Rafflan
1

#13 TS vill ju köra agillity för hon gillar det, då tjänar hon ju inget på om någon annan gör det ;)

thilda-
0

alltså nu tänkte jag mer på att hon tränar och en annan tävlar just pga att hennes hud inte tål det  och sen att hon inte klarar av att styra den så snabbt som den kräver.. iaf vad jag tycker så why not inte låta en annan få tävla till hundens fördel om en annan inte kan? Så hade då jag gjort om det var min egen

Rafflan
1

#15 det låter ju inte som om TS hund kommer ta skada av att inte tävla agillity, så då kan dem ju i teorin nöja sig med att bara träna för kul och strunta i tävlingen ;)

Jag skulle aldrig göra så, ev i om tex min lille bror eller liknanade vill tävla min hund, men jag skulle aldrig leta efter någon att tävla min hund, min hund har inge behov att tävla, därför anser jag det helt onödigt :P

Glamgirl
0

#16: Fast du vet ju inte speciellt mycket om TS omständigheter. Och kanske hade hon tyckt det var kul att få "cred" för träningen i form av meriter. Det är ju faktiskt individuellt. Jag tycker att det var ett bra förslag. Vad man sedan väljer att göra med det är upp till var och en.

/ Lina

thilda-
0

#17 precis!

Gäller ju lika dant vi säg, utställning.. Många har ju handlers istället för att ställa själv :)

sagaindia
0

Tanken att ha en annan förare i agilty har faktiskt funnits där.  Det skulle dock inte vara någon poäng eftersom vi bor långt ut på landet så jag skulle ända bli tvungen att skjutsa vovven till tävlingarna och då är jag ju ändå på plats. Kan även känna att det är meningen att jag och India ska ha roligt TILLSAMMANS och att just detta ska vara det viktigaste.

Glamgirl
1

#19: Gå på din egen känsla! Vad vi tycker och tänker om den här saken är egentligen inte speciellt relevant! :)

/ Lina