Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2185 ggr
[Surina]
0

glassplitter och tassar....

Hej alla !

Jag har börjat märka mer glassplitter den här tiden på året… ifal det vägarna jag går.. folk som har haft sönder en busshållsplats och öl flaskor m.m…. så himla ireterrande!

Men iaf till sake.. jag började nu och oroa mig lite… tänk om jag går med min valp(i sommar) och inte ser en liten glassbit? Det gör ju säkert jävligt ont och kan ju bli infekterat! Förvånad

Så jag har funderat på om man inte kanske skulle ha hundskor till henne då? Har sätt skor som har en sula typ som mina egna gå springskor?

Men samtidigt jag vet inte om det kan vara dåligt också? Min pojkvän tyckte att de kommer göra mer dåligt än bra… då trampdynorna inte får bli hårda och tåliga enligt honom?

Några förslag?

Michaela-N
1

Nej, då undviker man att gå där det är glassplitter.

EternalWinter
0

Nja, tycker man ska försöka vara uppmärksam istället. Man ska vara rädd om sin hund men man kan inte skydda dom mot allt. Flört

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Surina]
0

Hehe ;)  Känner mig lite överbeskyddande …. Vi får se antar jag :P I värsta fall får jag ta med mig en sop XD

Noa-Nisse
0

Usch :/ det låter inte vidare kul!  Hoppas du ska slippa glassplitter i tassen. En gång sprang Klenod igenom glaskross som låg på en grusväg. Men ingenting hände. Men man blir orolig!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

Tyvärr finns det idioter överallt som slänge flaskor eller förstör hållplatser.
Men att börja gå med skor för att undvika glas i tassen känns lite överdrivet. Man får se till att hålla lite koll på marken, och inte gå där det finns glas :)

[Surina]
0

Sen blir det så att det blir ett sår så är det bara att dra till vetrinären antar jag :P

Karmatarerskanise
0

#6 Ja, är olyckan framme så är det veterinären som gäller :)

thilda-
1

hos oss är det mkt glassplitter och märker jag att akillez traskar rakt över det så rycker jag inte till i honom utan låter honom vackert gå vidare.. och än så länge har det gått bra och han bryr sig inte och han har heller inga skor

russin
0

Det jag lärt mig under de år som hundägare i ett område med mycket glaskross, är att aldrig dra undan hunden om man upptäcker att den går i glas. Det är lättare då att hunden tar spjärn och skär sig - jämfört med att den bara traskar över splittret.

Peppar, peppar har jag bara haft en liten incident under 12 år här och det var en liten smal spetsig glasbit som gick in i en trampdyna på hunden - men den gick snabbt och enkelt att dra ut igen då hunden inte satte ner tassen igen efter ho trampat på den och skadan blev minimal.

Värsta skadan var nog däremot en kompis hund som drog in under en buske och kom ut störtblödandes - för inne i busken låg en vass jäkla plåtbit ! Blev sjukhus, stygn mm och ganska lång konvalecens.

Förresten - förstår inte det du skrev att din pojkvän säger att hundens tramdynor iinte får bli hårda och tåliga ! Tyckker han dom ska vara känsliga istället så hunden får ont av att gå på grus m ? ?

Nu var jag med - nä att sätta på skor på vanliga promenader i förbyggande syfte är för mig av ondo. En hund har egna tassar att gå på.

SaraC
0

#9 Ja, det där har jag också alltid hört och följt. De få gånger vi sett glassplitter har jag i första hand gått åt ett annat håll, har inte hunden automatiskt följt med då har jag bara låtit den gå på istället för att försöka dra i den. Och då har det hänt att den gått i närheten av en trasig flaska eller liknande, men han har aldrig fått något i tassarna tack och lov.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

pavor-nocturnus
0

Hon menade att om hunden har skor så kommer de inte bli hårda, inte att de inte ska vara hårda :)