Morgonpromenader!
Jag är mycket för morgonpromenader med hunden (blir ca 1h).
Min fråga är…
Kan man köra morgonpromenader ALLA dagar i veckan eller är det bra att ge hunden en eller två vilodagar i veckan? Jag menar behöver hunden precis som människan hela vilodagar ibland?
Vad tror ni? Hur ofta?
Utöver morgonpromenaden blir det fler promenader senare på dagen, ibland bara korta men ibland en till längre…
Tacksam för tips och råd :)
Promenader behöver de knappast vila ifrån :) Det är om du kör hårdare motion hunden behöver vilodagar skulle jag säga
Angående vilodag så tror jag att hundar som lever ett väldigt aktivt liv mår bra av någon dag då och då med mindre aktivitet. Min hund får ca 2-2,5 timmars promenader varje dag (vardagar) och flera timmars hjärnaktivering och träning varje dag. Så varje tisdag går vi ca 1 timmes promenad istället för 2, och vi tränar på sin höjd typ 10 minuters klicker.
Sen har vi ju även dagar som har mindre motion, men mer hjärnaktivering och tvärtom, men denna vilodag har jag för att Sixten inte ska bli helt överstimulerad!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#1 Tack. Ja, det var det jag tänkte :) men bra och veta för jag var lite fundersam ändå!
Jag anser inte att man behöver ha vilodagar så länge hunden inte utför hård fysisk aktivitet, först då är det lämpligt med en eller flera dagar med återhämtning. Men precis som för oss människor ska inte dessa dagar tillbringas helt stillasittande, utan med vardaglig motion i hundens egna takt.
Annars anser jag det vara heltokigt att på riktigt tro att hunden behöver vilodagar, det är ett påfund från lata hundägare. Det är mänskligt att ha mindre tid för hunden en dag då och då, men då löser man motionbiten med hjälp utifrån.
Det verkar vara en väldigt stor skillnad på hur hobbyhundars ägare tänker, jämfört med de som har lydnad/agility/brukshundar. På bruksklubben där jag och Ture går kurser är det ingen som låter sina hundar få mindre än 3 timmars motion per dag, sedan tillkommer momentträning utöver det.
Men nu kanske det är så att jag är miljöskadad från "min" klubb. Men när Ture är vuxen tror jag inte att varken han eller jag kommer nöja sig med mindre aktivitet.
Min ena hund måste ut varje dag gärna några timmar, annars blir han väldigt stressad :)
Sen så hade min moster en hund som vägrade att gå ut och gå tidigt på morgonen. Han gömde sig under sängen och fortsatte sova om man skulle rasta honom innan man åkte till jobbet. Så det är nog olika på hundarna. Denna hund var en shih tzu, som ju inte behöver så mycket motion. Min ena hund (Ozzi) som vill promenera mycket är en Australien Shepherd - och de hundarna behöver ju verkligen röra på sig. Så det är inviduellt beroende på ras och individ :)
#4 - Tänkte på en sak bara. De som kör bruks/agility brukar ju ha hundar som kräver mycket - border collie, schäfer.. De som har sina hundar mest som sällskap brukar ju ha hundar som cavalierer och dessa behöver ju inte 3 timmar om dagen. Min Cavalier vill gärna gå en kort runda på trettio minuter, sedan är hon redo att gå hem. (Blir längre eftersom jag har två andra som kräver mer.)
Men jag har en blandras (shih tzu och coker spaniel) och en Australien Shepherd, och dessa måste jag ju gå längre med och dessutom ge hjärnstimulans. Men jag tror att de allra flesta "hobbyhundägarna" har hundar ur Grupp 9 - sällskapshundar. Papillon, malteser, shih tzu… Dessa kräver ju absolut inte 3 timmar om dagen :)
Som sagt tidigare, vanliga promenader behöver ingen frisk hund vilodag ifrån. Det är väldigt svårt (om än inte omöjligt) att som människa gå en frisk hund trött.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar