Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5592 ggr
Changrila
0

Vilket hundgodis?

Vilket hundgodis ger du din hund när ni tränar?

Hur väljer ni träningsgodis?
Är ni noga med innehållet i godiset eller ger ni vad som helst bara hunden gillar det?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Maja2
0

Torkad lever, köttbullar, blodpudding, korv, det är lite olika :)

Fridaaaa
0

Köttbulle (dock sällan), mjukt godis av olika slag :) Men oftast får hon leka med leksak eller får klappar som beröm också :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pius314
0

beror på vad vi tränar: nåt svårt eller med mycket störning, mjukt godis som är högvaluta, vid mindre utmaningar får han blandat även torrfoder (ger det bara som godis)

korv, köttbullar, blodpudding, torkad lunga, ost, och lite annat

• Tillräckligt bra är perfekt! -
IdaT
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund får mest hemmarullade köttbullar (hundvänliga köttbullar som är ganska små och gjorda på bara köttfärs och ägg), men det varvas också med (lökfri) korv, morötter och gurka.
Jag väljer träningsgodis efter vad han tycker om och vad som är nyttigt för honom. Jag tycker att det är viktigt vad all hans mat innehåller, alltså även godiset. Tycker att det är lite ondöigt att ge honom något enbart baserat på att det är gott, då jag vet att det finns saker som han älskar, som är nyttigt för honom.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

jollycox
0

På promenader ger jag kattmat(just nu RC men snart orijen) för att det är små bitar, torra, smular inte så mycket.
När vi tränar ger jag just nu Ziwi peak dog treats lamb.
Jag är noga med att godiset ska innehålla så mycket kött som möjligt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Moast
0

jag tar torrfodret hon äter i vanliga fall, köttbullar, korv, morötter, äpple, allt hon gillar… (hon gillar allt(labrador)

sarae
0

Torrfoder av högkvalité samt godis med endast animaliskt innehåll. Så ja, jag är nogrann med vad hon får.

[Aremea]
0

Här går det åt uppemot en liter klickergodis om dagen just nu, så jag letar lite desperat efter nått som är billigt, tillräckligt små bitar och gott nog att jobba för även med störning.

Växlar mellan kattpeller(Maju), leversnittar(alldeles för stora bitar och smular sönder när man deler dem:(, köttbullar och valpens torrfoder.

Är inte jättenöjd med nån av dem.

MaaariaS
1

Planet pet är braGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Aremea]
1

# 9 vad är det?

Edit:

Googlade lite, och för mig faller det på att det inte är svenska råvaror (köttdjurshållningen i europa är inget man vill stödja) och alldeles för små förpackningar. :O

sarae
0

Let's bite kan man köpa billigt på Ullared (nästan halva marknaspriset) om man bor nära, enkelt att klippa ner i mindre bitar om man behöver, innehåller mellan 90-100% kött (samma som pet planet).

Annars finns det en del vettigt och billigt godis att köpa på www.zooplus.dk eller www.zooplus.com

sarae
0

Annars kan jag rekommendera "hundleverpastej" på tub. Funkar utmärkt som träningsgodis, förutsatt att man jobbar nära hunden. Kan bli lite svårare att kasta iväg ;) Hursomhelst mycket uppskattat, fördelen är att de räcker med ett litet slick på tuben som belöning, vilket innebär att det går åt väldigt lite under ett träningspass.

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnacks/drops_godbidder/godbidder/181361

NathalieT
0

Jag ger min hund torkad lever, lever snittar, Ziwi peak och lite annat som träninsgodis! Jag brukar vara noga med att välja ut godis med hög kötthalt.

Men ibland belönar jag med Frolic, jag vet att det inte är nyttigt men han blir så jäkla motiverad av det, så när vi ska träna på något som Pelle tycker är tråkigt används Frolic. Men som sagt bara ibland och i brist på annat :)

MaaariaS
0

#12 Vart hittar man såna tuber??

Fridaaaa
0

#14 Hon har med en länk ;)

JessieS
0

Jag använder bara vanligt torrfoder. De bitarna är i lagom storlek och min hund är så smal att hon gott och väl kan äta massa mat som godis. :) Ibland har vi frolic eller leversnittar också och när vi tränar lite mer seriöst, tex spårar, så använder jag mjukost på tub.

MaaariaS
0

#15 Hahaha jo det hade hon visstSkäms Tack.

zoolatri
0

Jag brukar ge torkad blodpudding, det är bra för då kan jag själv välja hur små bitar jag vill ha.

Just nu säljer de ut hundgodis från doggy professional på ica maxi, så det blir en del av det. Men det är för stora bitar för mina hundar, även om jag bryter av dom på mitten, mindre kan jag inte bryta, då bryter jag mina fingrar istället.

Ibland får de kattmat och olika sorters hundgodis, man måste ju prova ltie olika;)

Men på hundklubben är det mest köttbullar, korv och blodpudding, utan lök.

sallberglina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har provat en del olika sorter men när koncentrationen tryter är det enbart de hemmagjorda köttbullarna som gått hem ännu! Gör dem av färs och äggula.

Cassii
0

Har förut kört med blodpudding, då det är så billigt! (10 kr!) och räcker hur länge som helst, iaf två veckor om man har liten hund, så brukar ha den fryst och plocka fram det jag behöver. Men nu ska jag börja med lax, kött och kyckling (o efter jag kollat i tråden, hemma lagda köttbullar!) tycker det är så viktigt att veta vad jag stoppar i min hund och inte. Ger även torrkulor ibland, då jag har 8 kg ståendes här hemma (4 kg orijen, från att hon inte ville ha det fodret mer!) o resten blandad från sthlms hundmässa i december, bla. taste of the wild, acana o fler som jag inte minns namnet på. Tränar dock inte ofta med torrfoder då jag får en hund som tar in kulan i munnen, suger på den och spottar ut den.. Men för det mesta kör vi dragkamp som belöning och annan typ av lek Glad

NathalieT
0

Kan man torka kycklingfilé i ugnen? Dum fråga kanske hehe, men blir det bra? :p

Cassii
0

#21 Vi kör alltid kycklingfilé i ungnen, men den blir väl inte torkad. Men har ändå i frysen så om det är lite mjukt gör mig ingenting. Billig och räcker lääänge!

LLLINN
0

Jag kör på torrfoderkulor, leversnittar, köttbullar, korv, skinka, ost och ibland frolic/annat "zoobutiksgodis". Försöker att se till så att godiset inte innehåller för mycket spannmål och socker, men t.ex. Frolic använder jag oftast bara när jag verkligen behöver motivera Sixten till 120%!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

NathalieT
0

Vad bra då ska jag prova det :)

Cassii
0

#24 Gör så! Glad

[MatildaTure]
0

Som promenadgodis får Ture torkad kyckling, fisk och lever. Som klickergodis får han kokat kycklinghjärta som jag förvarar i kyl/frys. Jag är extremt petig med vad jag stoppar i honom, eftersom han har haft problem med huden, och jag tror att det är spannmål och alla konstiga tillsatser som är boven.

LLLINN
0

#22 hur gör man med kycklingfiléerna? Man måste väl koka de innan antar jag, så att kycklingen blir rå, men sen? Hur länge, hur varmt osv? Glad

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#27 Koka? Nejnej, man tinar de i kylskåpet cirka 4-5 timmar, har inne i ungnen i 30 min (tror jag! man får kolla lite då o då!) o 200 grader :)

toodiloo
0

Jag ger olika men har blivit mer och mer noga med vad jag ger. Min hund går dessutom sjuk lätt upp i vikt så jag måste sålla lite och hålla nere fetthalten.

Till vardags använder jag torrfoder (både hennes egna och gratisprover, nu senast orijen och acana). Jag har också leversnittar jag egentorkad blodpudding.

Om vi ska träna lydnad brukar jag ha något smaskigare, nu senast torkade jag kycklinghjärtan i ugnen och tärnade.

Mitt prio ett godis som jag tar till när jag behöver exeptionell uppmärksamhet kommer från planet pet eller Brit Let's bite.

Min hund tycker att pedigrees hundgodis smakar jättebra, köper det ibland (har framförallt gjort tidigare) men gillar inte riktigt innehållet..

Kort sagt föredrar jag godis som är gjort av 100% kött!

LLLINN
0

#28 Okej Glad. Varför är rå kyckling så farligt för människor, men inte för hundar Förvånad?

8/5-13 & 1/6-13

Fridaaaa
0

#30 Kycklingen blir ju inte rå när dem är i ugnen ;)

Cassii
0

#30 Den blir ju inte rå om den är i ugnen? x)

LLLINN
0

#32 Nähä, du skrev att den inte blir helt torkad, tolkade det som att den kanske fortfarande skulle vara lite rå Tungan ute. Men är det någon som vet varöfr rå kyckling inte är farligt för hundar, men farligt för människor?

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#33 Vem har påstått att rå kyckling inte är farligt för hundar? x) lagar min egen mat exakt som jag skrev, då till mig själv. Så gör ingen skillnad, den blir inte torkad. Men genomstekt. Vi får sarmonella (stavning?) av rå kyckling, alltså att det sprutar fram och bak, ingen aning om det blir samma effekt på hundar.

LLLINN
0

#34 Google, haha Flört

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#35 Jaha, hm men tror de har högre bakterieflora, samt att det är väl mask i kyckling och när man tillagar den (precis som nötfärs) så försvinner maskarna? Hundar är ju avmaskade? Eller har jag fel?

[MatildaTure]
0

Jag torkar egen kycklingfilé. Tinar den, sedan skivar jag i lagom tunna skivor och breder ut på galler. Kör på varmluft 80 grader i ca 6 timmar. Kladdfritt godis, en fjärdefel så dyrt som det man köper i affären!

Cassii
0

#37 Tack, så bra! Har alltid undrat hon man torkar kyckling. Hur hård blir den?

[MatildaTure]
0

#38 Försök få till rätt tunna skivor - då blir det liksom lika hård rätt igenom. Den blir inte stenhård utan man kan bryta/böja sönder den. Jag förvarar min i tätförslutande burk eller i kylen. Ibland blir det lite fettigt och kladdigt, antar att det beror på att jag kanske köpt för dålig kvalité på kycklingen, men då brukar jag förvara den i kylen. Efter en dag är den såpass "torr" att man kan ha den i fickan i "fina" kläder. Nästa gång ska jag pröva ha luckan lite öppen så ångan kan åka ut ännu mer.

Cassii
0

#39 Härligt, då ska jag prova detta! Tack så mycket :)

Cara
0

Hej.. har en Labrador kille som äter typ allting. Så jag kör på vanliga leversnittar det fungerar super. Om man har tex köttbullar, korv osv kan han bli helt till sig och konsentrerar sig bara på att få godis, så det är lite svårt att träna seriöst med honom då :)

pius314
1

Glömde pannkaka (var ju pannkakans dag igår…)

det gillas!

[Forest]
0

levergodis kokt och ungstorkad, torkad blodpuddning,hundköttbullar det vill säga köttbullar av nöt, utan kryddor med ägg  o svätt grädde, torkad kyckling, kokt kyckling som görs i tärningar sen- lite klibbigt men gott enligt vovvarna. Färdigt godis har jag köpt med men kommer inte på märkerna nu det har vart 100% av något djur bla anka vet jag att katten o hundarna gillade iaf. Men har ofta godis i frysen o varierar mycket.

[Forest]
0

33 förmig det ska finnas bra svar ang din fråga om rå kyckling här inne nån stans, jag ger rå kyckling till mina hundar med ben. Det ska finnas en bra filmklipp att titta på, kanske var det på barf jag såg den? Sorry OT eftersom det inte hör till godis-tråden Flört

NathalieT
2

Igår så provade jag torka kyckling, jag genomkokade den först och sedan skar jag den i belöningsvänlig storlek, sedan lade jag in den i ugen på 100 grader med ugnsluckan lite på glänt (så att fukten åker ut)

Det blev jättebra och Pelle älskar det :)

pius314
0

Ska nog prova att torka kyckling jag med, blev inspirerad!

[Zipzee]
0

Här använder vi Antos små microbites eftersom dom är så pyttesmå och lättuggade. Om jag ger Texa något annat har han fullt upp med att tugga en bra stund så det blir avbrott i träningen hela tiden. Lära att gå fot med t.ex Frolic är ju därför i princip en omöjlighet eftersom han hinner glömma bort vad han höll på med :D

När jag inte har Antos hemma brukar jag köra med en mjukost-tub, trycker ut en liten klick som han får slicka bort. Inte så smidig att ha med sig, men funkar ypperligt hemma :)

Chanku
0

Torrfoder för katt (just nu ICAs premiumfoder), mjukt godis (helst sockerfritt, men visst blir det frolic och liknande ibland..), "köttigt" godis (främst Planet Pet tuna), ost, korv, köttbullar etc. Har torkat kött ibland.

Viktigast är ju att det är små små bitar. Bäst är ju "gapa och svälj"-storlek ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

toodiloo
3

Haha, kommer ihåg när jag tränade med Planet Pet tuna och hade klippt som smått smått smått. Sen efter ett tag såg min hund jätteförvirrad ut och smaskade liksom o undrade vart belöningen var.. då hittade jag en hel drös under hennes överläpp som hade åkt in där :S Ska inte klippa dom riktigt så smått i fortsättningen… ;)

[Zipzee]
0

#49 Hahahaha! Det där gjorde min kväll, tack! :D

thilda-
0

När vi tränar "allvarligt" så bruka jag ge rå och kokt kött :) det är MUMMA om man frågar akillez :) men är vi hemma och tränar lite trix o lite små saker så blir det leversnittar eller annat enkelt.. men på klubben vid lydnads träningar m.m så blir det hans största favoriter

pius314
0

Torkade nöthjärta i ugnen ikväll. Det verkar han gilla :-D Skivade dels tunna skivor när hjärtat var fryst och gjorde dels små kuber. Nu ska varianterna utvärderas :-)

[134643]
0

Kötbullar, korv, torkad blodpudding och sen allt "torrt" hundgodis man hittar lite överallt. Har säker tio olika hundgodissorten överallt ^^

SaraC
0

Vilket hundgodis ger du din hund när ni tränar?

Oftast hemgjort, torkat kött av något slag, hemgjorda köttbullar eller liknande.

Hur väljer ni träningsgodis?

Gör oftast själv. Köper jag är jag kräsen. Gärna naturligt tugg.

Är ni noga med innehållet i godiset eller ger ni vad som helst bara hunden gillar det?

Är noga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar