Blötlägga torrfoder
Har en valp på snart 11 veckor och hon äter Royal Canin Junior. Jag blötlägger alltid hennes mat men tycker att hon i äter lite dåligt över lag. Ger henne samma foder som godis men då torrt och det älskar hon.
Så till frågan - hur länge skall man hålla på att blötlägga torrfoder? Hur länge gjorde du det?
Varför blötlägger man torrfodret? Är det för att det finns risk att de blir hård i magen eller är det pga tänderna?
Ger henne också A-fil då och då, kan det då motverka hårdhet i magen om det är det som det sitter i?
(Om det är relevant så är hon en Shih tzu/Bichon Havanais)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
När min yngsta hund var valp så gav jag aldrig uppblött torrfoder och han hade aldrig problem med magen eller liknande.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
hunden får varken hårdare eller lösare mage av att blötlägga. man blötlägger väl för att vara säker på att hunden får i sig tillräckligt med vatten? då torrfoder är så torrt behöver de annars dricka extra mycket, så har man en hund som är dålig på att dricka är det bra att hälla vatten i maten.
för tändernas skull är det ju bättre att äta torr mat, då får de tugga och motverkar plack osv, men å andra sidan finns det ju tuggben för sånt.
jag tror inte att a-fil gör hunden mer lös i magen om hård i magen är ett problem, kanske tvärtom??? har för mig jag läst nånstans att mjölkprodukter kan göra dig (människa) mer hård i magen..??
personligen tror jag det är bättre när hunden är mer åt det hårdare hållet i magen än lösare, min veterinär sa att när de är hårdare i magen får de trycka med för att bajsa och då tömmer de lättare analsäckarna, så har man problem mad analsäckarna (som min förra hund hade) så är det bättre att hunden är lite hård i magen, sålänge det inte blir förstoppning såklart.
jag blötlägger fodret till min äldsta hund, hon är kastrerad och alltid hungrig och verkar mättare och nöjdare när hon fått fodret svällt från början.
min yngre hund gillar inte att äta fodret varken uppsvällt eller med löst vatten i, utan äter bättre torrt. då hon växer fortfarande så vill ja inte att hon matvägrar då o då pga vattnet (hon tappar så lätt i hull) och sen så är hon duktig på att dricka ändå så hon får maten torr.
min förra hund var JÄTTEdålig på att dricka vatten, han drack nästan aldrig! så han hällde ja alltid i massa vatten i maten bara för han skulle få i sig mer vätska. jag provade att ge maten torr, men han drack inte mer då så vågade inte fortsätta trots att han åt bättre när maten var torr.