valpfrågor!
hej! har lite frågor om valptiden!
1. hur mycket ska valpen aktiveras när man får hem valpen?
2. hur långt kan man ta den när det gäller miljöträning? då menar jag om jag åker in till göteborg med valpen (bor 20 minuter bort med tåg, då blir tåget också träning), eller är det för långt?
3. när kan släkt och vänner komma hem till oss när valpen är hemma?
4. när kan man ta med valpen till stranden, där det finns andra människor och andra hundar?
5. hur lär man in hundens namn?
tror jag fått med allt ;) jo, vet någon om det finns en seriös shetland sheepdogkennel i västra götaland?
tacco hej!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
**1. hur mycket ska valpen aktiveras när man får hem valpen?
**Inget alls, de första veckorna ska man umgås och knyta band, dessutom är valpar ömtåliga och man bör vara försiktig med långpromenader och för mycket uttröttning. Men det skadar inte att kasta ut t.ex godis i trädgården så får hunden nosa upp det.
**2. hur långt kan man ta den när det gäller miljöträning? då menar jag om jag åker in till göteborg med valpen (bor 20 minuter bort med tåg, då blir tåget också träning), eller är det för långt?
**Det är nog inte för långt. Valpar är ömtåliga men de klarar en hel del och är anpassningsbara. Men du vet att en elefant ska ätas i bitar! 
3. när kan släkt och vänner komma hem till oss när valpen är hemma?
Jag minns inte hur vi gjorde, men jag hade väntat med allt för mycket stoj tills valpen känner sig hemma och kan lita på minst en av er i familjen så den känner sig trygg och det inte blir för mycket nytt på en gång.
4. när kan man ta med valpen till stranden, där det finns andra människor och andra hundar?
Det är nog inget problem, men tänk på att låta de första dagarna vara stillsamma, se fråga 3.
5. hur lär man in hundens namn?
Jag minns inte att jag la någon större vikt på just namnträningen, den brukar komma av sig själv eftersom den används flera gånger dagligen i en glad ton.
Men vad man kan göra är att låta en kompis hålla fast hunden, och man själv springer bort och sätter sig ner, säger hundens namn eller "Kom!" och i samma ögonblick släpper kompisen hunden och valpen far till dig med en jäkla fart och erhåller belöning.
Man kan även göra en kontaktövning av det, så att namnet är både inkallning och kontakt. Sätt hunden framför dig, ropa namnet med glad röst och klicka (om du klickertränar) när den söker kontakt.
Men jag kan säga att min hund lyssnar på både Hugo, Gunbritt och Torkel utan att jag lärt in de två sista
De flesta hundar reagerar bara när man använder en trevlig ton.
okej tack för svaren :)
haha hur snurrig kan man vara! jag menar namn ^^ har ändrat det nu :P
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Jag la till ett svar :)
När jag har tränat in namn så har jag sagt namnet och så fort hunden reagerat så har den fått berömm.
Fungerat alla gånger för mig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
1. hur mycket ska valpen aktiveras när man får hem valpen? Jag tycker inte man ska aktivera den alls de första veckorna mer än genom bus och lek och kontaktövningar.
2. hur långt kan man ta den när det gäller miljöträning? då menar jag om jag åker in till göteborg med valpen (bor 20 minuter bort med tåg, då blir tåget också träning), eller är det för långt? Det är nog inga problem. När man lär känna valpen så märker man på ett ungefär vad den klarar av och orkar med.
3. när kan släkt och vänner komma hem till oss när valpen är hemma? Första veckan tycker jag valpen ska ha lugn och ro och bara de i hushållet ska träffa valpen så att det inte blir för stressigt. Trygghet är viltigt för valpar och ska kunna känna sig trygg med er innan den träffar släkt och vänner. Vänta iallafall 1-2 veckor.
4. när kan man ta med valpen till stranden, där det finns andra människor och andra hundar? Som sagt så kommer man märka av hur mycket valpen orkar. Hur många nya intryck den klarar av innan det blir för mycket.
5. hur lär man in hundens namn? Genom att använda namnet ofta. När ni leker, när den får mat, när du klappar den. Säga namnet med glad röst och när valpen reagerar så kan man berömma.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
1, inte alls jag, jag börja gå vissligen promenader tidigt med Enja men så är hon liten ras o lätt att bära med sig i ryggsäcken. Så satt vi ofta på en äng och dom sprang o nosa lösa. Så lunga promenader, med vila,bus o lek.
2, ge valpen iaf ett par veckor så den är trygg med er/dig väl. Jag skulle INTE ta med valpen på större saker innan den har fått sin 12 v spruta.
3 ge valpen även här lite tid, 2 veckor tycker jag den ska få lite med sitt nya hem mm.
4, Enja var valp på sommaren hon fick vara hemma o de övriga familjemedlemarna åkte o badade. Det var inget roligt för liten valp att sitta stilla när matte/husse sola eller bada. Det är lite upp till var o än att se vad som funkar :) Tänk på sol o värme sitt i skuggan om det är varmt ute. Vända även här tills den är 12 v o fått sin sista vacc spruta.
5 Jag har aldrig gett godis för lära in namnet, men positivt sa jag *namnet* o vid lek belöna med glad röst :) Kör inte med Enja nene/nej ihop för att det itne ska få nedklankande namnet, är en positivsak o det gäller henne ingen annan :)
Jag lånar denna tråden och hoppas att det är okej! Jag har en fråga, hur gammal ska valpen vara minst när man kan börja gå på valpkurs med den?
#7 det är okej ;) tror nämligen jag kan svara på det! 3 eller 4 månader, beroende på vilken klubb/erangör (vet inte hur det stavas) tror jag det är :)
tack för alla svar! :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
7 jag säger 4 månader :) Har inte gått valpkurs men unghundskurs när våran Enja var 8 mån.
#8-9: Okej så det är inte rekommenderat att man går valpkurs med valpen förrän den är minst 3-4 månader gammal, bara så vi inte missförstått varandra? :P Skulle vara intressant att höra varför!
10 jag tycker inte man ska kräva så mycket när de är så unga, jag har inte gått valpkurs eftersom vi hade en till plus många andra hundvänner o gör mycket annat på hemmalpan med vänner+hundar oxå :) De blir helt slut efter kurser så jag tycker inte man ska gå valpkurs fören dom är 4 månader/16 v :) Är vad jag tycker 
#11 Okej men då förstår jag ju, kan vara bra att höra vad det finns för olika motiveringar så man kan bilda en egen uppfattning :). Vet att uppfödaren som jag tingat en valp hos förespråkar att man går valpkurs och av någon anledning har jag fått för mig att hon tyckte man kunde börja relativt snart främst i syfte att miljö- och socialträna valpen. Ska höra med henne vad hon säger, kan ju bara varit jag som dragit en felaktig slutsats efter vad hon sagt!
en till valpfråga! om vi skaffar valp och sedan är hemma (eller ute och campar 3 eller 4 veckor efter hemkomsten) är det för lite att vara hemma med den i 10 veckor?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Finns inga bevis på att det skulle vara farligt att låta valpen röra på sig. Detta är en långt förlegad myt (Tror jag) Vet flera veterinärer som tror motsatsen. Maria Hagström, SM-vinnare i lydnad, skrev en bra artikel om detta för ett tag sedan. Ska se om jag hittar den.
#13: Det beror på hur väl ni har hunnit ensamträna den när den ska börja vara ensam. Och hur länge ni tänker lämna hunden ensam. Sådant är väldigt individuellt. Alla hundar är inte redo att lämnas ensamma vid samma ålder =)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
#15 nej jag vet, men vi kommer inte skaffa hund förrän vi hittar dagmatte, men är det för tidigt att lämna en valp då till en dagmatte som hunden såklart har fått bekanta sig med tidigare?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Detta med ensamen som valp har tagits upp i flera andra trådar. Enja var ensamen som först när hon var 8 månader då med kompis i en hel timma, innan det var det en nartulig ensamträning. Donna var 5 månader när hon kom och det vart direkt ensamträning men var själv med Enja när hon var 7 mån tycker det är nästan snäppet för tidigt eftersom hon är väldigt beroende av oss än. Men vi tränar än men ibland är det ont måste 2 tim har det blivit hon är nu snart 1 år mars fyller hon 1 år. Det går bättre o bättre.