Akut veterinär-besök med Indra!
Ja denna kvällen har varit nervös och händelserik… blandad med stor rädsla!
Jag ställde mig förut och bakade kärleksmums som mamma länge velat att jag skulle göra. Allt gick jätte bra och jag ställde mig sedan för att finhacka 200g, 44% mörk blockchoklad. Jag la chokladen i en skål och ställde långt in mot väggen, där Indra inte har nått någonting innan när hon har försökt sno mat. Jag var iväg ifrån köket i kanske 4-5 minuter och borstade Ozzi under tiden jag väntade på att kakan skulle bli klar. Efter det så gick jag tillbaka till köket och såg då att Indra stod och slickade rent skålen som var helt tom. Hon hade på något sett lyckats få tassen på skålen och dragit ut skålen mot kanten, helt tyst så att jag inte hört någonting! Jag såg även at hon var väldigt anfådd och drack massvis av vatten.
Jag slängde mig på telefonen och ringde min veterinär som ringde en annan klinik med jourtid nära oss, eftersom han inte har någon jourtid. Han beställde en akuttid och vi lyckades låna min grannes bil då bara jag och min bror var hemma, och hans bil är på lagning. Snälla grannar som jag har lånar ut bilen och inom 45 minuter/timma så var vi framme vid veterinären.
Indra fick en spruta som gjorde att hon spydde upp allt innehåll i magen.. Usch va mammig hon blev och va dålig hon mådde stackarn! Nu är det ett spänt dygn med övervakning på att hon inte förgiftats. Vi har fått instruktioner på vilka tecken vi ska kolla efter m.m.
Nu kommer jag aldrig ställa något uppe på diskbänken längre eftersom hon nu lärt sig hur hon ska komma åt det… Men vilken tur hon har haft och nu håller jag tummarna på att ingenting hänt henne. Vilken tur att hon är en stor hund!
Huvva! Håller tummarna här!
Håller tummarna för Indra! Hoppas verkligen att hon blir bra igen.
Vilke tur att ni kom till vet så fort! Hoppas allt kommer att gå bra, du får väl baka något chokladfritt o ge till grannen som tack för hjälpen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller också tummarna! Bra att agera snabbt trots omständigheterna.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Fy vad jobbigt! Håller tummarna för din vackra tjej! Jättebra agerat
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Bra med snabba ryck! Vi håller tummar och tassar för att allt skall gå bra!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Tack alla! Hon verkar må bra och ha klarat sig från förgiftning helt. Hon verkar vara sig själv igen, även om vettan sa att hon skulle vara helt borta och väldigt trött. Men Indra har energin tillbaks.. Så det gick nog bra med henne! Men än håller jag stenhård koll på henne! :)
Tips från en erfaren mattjuvs ägare:
Ställ aldrig ifrån dig något som du inte har direkt uppsyn över, ställ saker i överskåpen, själv har jag micron högt o den är perfekt att stoppa saker i för att tina t ex.
#8 Ja nu lärde jag mig det! Hon har växt snabbare än vad jag förstått ;)
Leons bedrifrer:
Härom dagen lyckades Leon öppna kylskåpet o knycka en öppnad köttbullsförpackning o satte i sig ca 6-800 gr.
Jag ställde upp nästa paket högt upp så han inte skulle kunna nå den om han gjorde om bravaden.
Lördag kväll, precis innan jag skall iväg till jobbet så öppnar han kylskåpet igen o lyckas dra ut förpackningen, hörde hur det prasslade o stoppade in köttbullarna i kylskåpet igen.
När jag tittar ner så upptäcker jag att han hunnit sätta i sig några hekto potatissallad med purjo o kapris o till min fasa två kycklinggrillspett, sånt där med en vass träpinne.
Fick tips om en sån här:
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/patrull-multilas__0115450_PE088103_S4.JPG
Usch vilken tråkig upplevelse, jag har oxå behövt åka akut till veterinären med tanthunden när hon åt choklad. Det är helt otroligt hur mkt de kan kräkas av en sån spruta… Och vad dåligt de mår de, de stackarna:/ Men det är skönt att man kan göra något!
Bra att hon redan är pigg:)
Skönt o höra att det verkar gått bra, phu snabba är dom o man kan ju undra varför de så gärna vill äta choklad som är farlig för dom… Bra att du ringde vetrinären o åkte in :)
10 bra tips.
Det finns ju "hakar" för att göra hemmet barnsäkert, kolla på Ikea
Det är av plats, som man skruvar fast typ å så måste de tryckas ner för att skåpen och lådorna ska kunna öppnas. Barngrind funkar ju också, att ha så dom inte kommer in i köket. Om det är möjligt att dela av så klart. En shoppingrunda på ikea är bra ibland, där finns massor som funkar även till hundar. (ta inte illa upp, vill ju bara hjälpa) Skönt att lilla Indra blev bra igen!
Jag är glad att shäfern hemma inte snor mat (eller frukt/grönsaker) som ligger framme. Hon kan enkelt hoppa upp med tassarna på köksbänkarna och sno det som ligger framme när hon är själv hemma..
MVH
Sofie
#14 Ja, vi lyckades lämna Skade ensam med ett fat med kakor (dock inget med choklad) öven en hel natt och sedan ca fyra timmar nästa dag när hon var ensam. Kakorna stod på vardagsrumsbordet, alltså i höjd med hennes nos, och låg kvar så fint på fatet när vi kom hem. Det känns skönt, att det finns marginal för att "klanta sig". Man försöker ju alltid att plocka bort all mat när man lämnar hunden själv.
Vilken otur för dig, Ronon-m, man tror ju ändå att man har gjort det som behövs när man ställer någonting så långt bak på köksbänken. Tur att det gick så bra som det gjorde, mest för din förtjänst eftersom du agerade så fort!
Tack för omtankarna alla! Jag var riktigt nervös över hur det skulle gå.. Men hon har inte blivit dålig än så hon blev inte heller förgiftad, vilket kunde ske inom ett dygn! Så nu är jag väldigt lättad 
Skönt att höra (läsa)!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Skönt att allt gick bra! =)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus