Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 574 ggr
lisalo
0

"gå sönder"

har funderingar på unghundar och deras behov av motion.
känner en blandrashund (schäfer, labrabor och någon typ av collie) som är strax under året.
han går bara "runt huset" på sina dagliga promenader, det tar max 10 minuter. ägaren säger att han är för liten ännu för längre promenader och att han kan "gå sönder" om man börjar för tidigt…
det är nog sanning men en sådan ung hund har väl mycket hopp och lek i kroppen…
är det någon som vet?

Malin-A
0

Lusse är en schäfer på 1 år o 8 månader, han kräver mer än 10 min iaf, vi tog det lugnt dom första veckorna med honom, undvek saker som att gå i trappan, hoppa upp i bilen, ja sånna saker som e mer ansträngande för leder, men han har altid fått springa av sig någongång under dagen, för o göra av me den värsta energin, sen så får han söka lite o använda huvudet, men jag gick långpromenader me honom kanske vid 6-7 månaders ålder, kommer inte ihåg exakt men man går ju inte längre en vad man tror hunden klarar av, visst är hunden valp så går du ju inte flera mil man får ju anpassa det till hunden, denna hunden du pratar om nu kan ju lätt gå ett par km. minst.. förutsatt då att den inte har andra kroppsliga problem.. men jag tycker att 10 min e alldeles för lite…

Lotta
0

Jag tycker 10 minuter är alldeles för lite för en 1 årig hund, har man en sån pass stor hund så behövs motion =)

lisalo
0

Tack för era svar!
Hade mina aningar om att 10 minuter var alldeles för lite. Skall prata med personen i fråga. Det blir inte lätt, man är ju lite rädd att de tycker att man lägger sig i, men jag skall göra det för hundens skull.

Malin-A
0

låter bra.. Lycka till =)

Lotta
0

Tycker jag låter jättebra…det är bra att du bryr dig om hunden =)