Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1103 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Varning för jäsningsmedel!

Hej!

Min kompis goldentik på 8 år fick igår i sig 8 ojästa bullar. Familjen visste att det var farligt eftersom att det skulle jäsa i magen på henne. Så dem fick åka in akut med henne till närmasta jourhavande djursjukhus, som ligger 10 mil bort. När dem väl kom fram till kliniken konstaterades det att hunden fått i sig så mycket av det att om dem väntat en liten stund till så kunde hunden dött. Jäsningsmedel blir som alkohol när det gäser. Dels riskerar hunden att få alkoholförgiftning, och dels att om "degen" kommer in i tarmarna så är det lätt att det börjar fräta och att tarmarna slår knut på sig själva. Av all gas som bildas… Nu hade som tur var inte degen gått in i tarmarna, så allt som behövdes var att hunden fick laxeringsmedel så hon kräktes ut allt. Men om det kommit in i tarmarna däremot, då hade hon fått avlivas… Man kanske inte tror att det är så farligt, men det är det.

Så om din/er hund får i sig jäsningsmedel, åk då direkt in till veterinären och vänta inte. Det kan hänga på liv och död!

Nu mår hunden bra, och är helt som vanligt igen. Tack och lov att det finns veterinärer! Glad

kerstinjoh
0

Vad skönt att det gick bra!

Men även nybakade bullar är inte bra för en hundmage.

Malin-A
0

skönt att det gick bra, vet ju själv hur man känner sig när man ätit för mycke deg =)

kerstinjoh
0

Hihi, Malin, jag trodde att det bara var hundar som var så tokiga att de åt deg?

Malin-A
0

haha nee jag äter också deg.. d e ju sååå gott =D

AnneN
0

Bulldeg är smaskigt!!! =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Ni är tokiga!!!

AnneN
0

Har aldrig påstått att jag inte är det =P

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

haha eller småkakedeg =)

AnneN
0

smaskigt!!!!

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

men magen säger inte detsamma sen =) haha

AnneN
0

haha de e smällar man får ta

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

ja precis, d e ju gott ju… haha

kerstinjoh
0

OK, för pepparkaksdeg!

Gasoline
0

8 bullar var väl ganska mycket oxå. Tur att det gick bra för hunden.-

Lotta
0

Vilken himla tur att dom visste om att det inte var bra för hundar, själv har jag aldrig hört talas om det. Men om man tänker hur man själv känner sig i magen när man smakat så kan man ju förstå att det är farligt för dom =)

Malin-A
0

ja fy va full o bubblig i magen man blir efter för mycke deg =)