Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3695 ggr
Cilla89
0

Fästinghalsband, farligt?!

Använder just nu fästinghalsband för 3:e året i rad på min schäfer och det funkar KANON, har aldirg behövt plocka en enda fästing på sommaren..

På brukshundsklubben sa dem att det var farligt men hunden blir inte så gammal så den skulle hinna ta skada av det..

Men nu har jag hört att det finns dem hundar som tagit skada av det och fått skador på nerverna m.m.

Men vi skulle aldrig kunna låta Wilma vara utan fästinghalsband då det KRYLLAR av fästingar här, bor ute på landet med ganska blöta betesmarker!

Kittentotts
0

Vi har också detta halsbandet för första gången i år. Vi bor som er på sådanda marker runt oss. Vi har plockat 15-20 fästingar per dag innan på våran schäfer, i 2 månader har nu Kalle vår schäfer haft detta halsband, inte en enda fästing, knappt man fattar hur effektivt detta är. Förr om åren har han haft eksem mm, pälsafall, i år har han en blank päls, han mår bra, så jag tror att fästingarna kan ge honom mkt klåda och besvär mm

Kalle har behandlats mkt, han är 7år och har ont i leder mm sen en skada. Jag tror att hans liv hade varit kortare med alla biverkningar fr fästingarna än med halsbandet.

JessicaL
0

Har funderat på att skaffa ett sådant fästinghalsband. Det låter i alla fall som att det är effektivt!

Ellinor_ludde
0

Vi skaffade ett igår. Jätte bra !

Zebben
0

Jag har ju paus från denna sajt, så läs bara mitt inlägg lite snabbt och glöm sen att Ni såg något. Oskyldig 

Halsbanden är jättebra mot fästingar, men låt aldrig en hund leka med en annan hund som har halsbandet på sig. Råkar de nafsa lite runt halsen och biter av eller bara har halsbandet i munnen en kort tid så kan de hundar som är känsliga få åka raka vägen in på akuten. Många hundar är otroligt känsliga för halsbandet och det kan kosta livet, då hela hals och huvud svullnar upp. Det är ilfart till vet.kliniken då.  Så ta av dessa halsband vid lek med andra hundar!

Gasoline
0

Om du är rädd för att den ska ta skada så finns det pipetter på apoteket som man droppar några droppar i nackn på hunden och gnuggar runt, fungerar jättbra på våra katter iaf..

Malin-A
0

#4 bra att du skrev d, nog många som inte tänker på det, inklusive jag… *viskar* har glömt dig nu… =P hehehehe

Cilla89
0

#5 dropparna funkade inte alls på vår hund, inte katten heller :S fast om vi tog dubbel dos på katten funkade det men det blir ju för dyrt i längden..

Gasoline
0
Alex
0

Antar att det är scalibor du pratar om? :) Jag ser det såhär i alla fall, att om det funkar och hunden inte reagerar på det (finns ju som sagt vissa som är känsliga och får klåda/tappar päls och så) så skulle inte jag dra mig för att använda det i alla fall. Så länge inte hunden bor/umgås mycket med små barn och/eller andra djur. Visst, det är inte alltid helt ofarligt. Men det är inte borrelia heller…

Sen de dropparna ni pratar om, vad är det för några? Finns ju flera sorter.. Exspot är ett exempel på nåt jag aldrig skulle använda i alla fall, efter alla historier jag hört om det.. Visserligen är det samma nervgift i det som scalibor, men jag tycker det känns som att jag har mer koll med halsband, lättare att bara ta av om det blir nåt än att man måste tvätta hunden ordentligt (om man nu ens får bort allt då), speciellt då jag har en hund som inte är den lättaste att tvätta bara sådär..:P Men det är väl nåt som sitter mest hos mig kanske, är ju inte alls säkert att scalibor är "säkrare" eller hur man nu ska säga.

Men har faktiskt funderat på att testa bärnstenshalsband på Mexx i år.. Skulle ju vara extremt praktiskt om det funkade. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

Skorpan har fästinghalsband för andra året i rad och har det fungerat kanonbra. Nackdelen med det är att badar dom med det så avtar funktionen…råkade nämligen duscha Skorpan förra veckan och glömde ta av det, 4 äckelpeckel djur vart det efter den tabben ;)