Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2608 ggr
[Ronon-m]
1

Sur!

Idag tog jag en härlig morgonpromenad med hundarna på 2 timmar.. Det är ju underbart väder ute!

Vi hade ett första hundmöte och det gick kanon, ingen utav hundarna skällde, utan gick bara förbi, jippi :D

Men sen efter ett tag kom det en väldigt stor benner senen springandes, utan ägare i närheten. Jag hade heller inga andra människor eller hus i närheten som jag kunde be om hjälp… Den här hunden sprang iallafall snabbt fram till mig och hundarna med riktigt hög svans och visade sig väldigt dominant. Jag blev ganska nervös då han var så otroligt på och sprang riktigt fort fram till oss (blivit biten av en stor hund som liten så jag har ganska stor respekt för dom om dom inte är under kontroll) Indra kände ju såklart detta och började skälla som en dåre, och Ozzi gjorde ett utfall. Men som tur var så lydde Ozzi mig jätte bra och satte sig vid mina ben när jag sa till honom. Indra däremot skällde vidare. Medans jag stod där så funderade jag på hur jag skulle göra nu… Hunden kom aldrig riktigt fram utan höll sig på ca en halvmeter-meter. Jag lugnade ner mig själv, andades lite, tog Indra och Ozzi o kort koppel och bara gick därifrån. Hunden följde eftre oss en bra bit men Indra blev lugnare och lugnare, tystnade efter ca 1 minut helt. Tillslut vände hunden och sprang iväg igen..

Då stannade jag och trasslade upp kopplena som trasslat in sig i varandra samt andades lite. Då ser jag ägaren komma skrikandes och ropa på sin hund som hon efter att tag fångar in.. Hon tittar på mig men går sedan bara därifrån, säger inte ett ord till mig.. Tyckte det var riktigt dålig stil att hon inte frågade mig hur det gick och bad om ursäkt!!

Men jag är iallafall otroligt stolt över att Ozzi var så duktig som han var och bara ignorerade hunden efter tillsägelsen, och att Indra tillslut gjorde det samma!

Men hua, vad jag är sur på ägaren till hunden!

Maja2
0

Ja, det ÄR trist att sånt där händer, men det kommer förmodligen att hända igen. Träna DINA hundar, så att de inte bryr sig om andra hundar, träna dem att lyssna på DIG, vilka störningar det än må vara.

sofiek90
2

Förstår att du är stolt över dina vovvar!

MVH

Sofie

[memyselfandii]
0

Det där har som tur inte hänt Ronja i den ålder hon är i nu.

När jag var omkring 10år och precis fått hem Ronja så gick vi en liten promenad och så kom det tre riktigt stora schäfrar som sprang mot oss och hälsade på min hund och jag blev ju så förbannat rädd och Ronja med. Jag tror att det var där Ronja blev osäker vid hundmöten - det var där jag blev det iallafall. Det sitter kvar på mig idag och det smittas ju av på Ronja men det har blivit bättre faktiskt.

Skönt att det gick bra! Kan inte vara kul när sådant händer, jag förstår också att du är stolt över dina hundar - dom är riktigt duktiga! Glad

SmileyMalin
0

Åhhh vad jag hatar sånt där! Att det finns idoiter som inte kan erkänna ett misstag och be om ursäkt :-(

Det bor en familj i närheten av mig som är precis likadan!

För några år sedan skaffa dom en omplaceringshund, en storväxt rottweiler med rejäla problem. Om man kom på en grusväg och var på väg att möta denna hund så rusade ägarna så långt ut på närmsta fält dom kunde, sedan stod dom bredbent och höll krampaktigt i kopplet medan hunde vrålade mot mina hundar… varenda gång tänkte jag på vad sjutton som skulle hända om dom någon gång tappade greppet…. Tyvärr bor denna familj dessutom precis intill en av dom få vettiga promenadgrusvägarna som finns här….

så en dag gick jag på promenad med mina hundar och min yngsta dotter i barnvagn (tror hon var runt 7-8 månader). Vi ska gå förbi det här huset när jag ser att ägarna sitter och solar på framsidan med hunden bredvid sig i koppel.

Min ena hund går redan kopplad och den andra kallar jag in så att han går fot bredvid vagnen.

Monsterhunden reser sig upp och stirrar på mina hundar i en sekund, sedan tar han sats och rusar rakt mot oss. Nu hade ju dessa idioter till hundägare valt att sätta fast en stor, stark och instabil rottweiler i ewn liten blomkruka…. Krukan flyger självklart iväg och hunden rusar lös fram mot oss med ett långt koppel efter sig! Panik!!!

Jag hinner tänka att min lilla dotter måste skyddas så jag släpper vagnen och rusar ett par meter bort för att dra uppmärksamheten ifrån barnvagnen. Liam är ju redan i koppel och Oscar ropar jag febrilt på, men min lilla modiga hund vägrar lämna barnvagnen och självklart är det dit hunden rusar :-( När han tvärnitar framför Oscar så flyger kopplet fram och trasslar in sig i barnvagnen!

Alltså står en stor aggresiv hund och spänner sig aggresivt mot min lilla 7 kgs hund samtidigt som han är intrasslad i barnvagnen med min dotter! Och jag står en bit bort och inser att om jag går dit med ytterligare än hund så är det ännu större risk att det verkligen blir hundslagsmål och att vagnen då kommer välta så att min bebis hamnar mitt i! Oscar vägrar lämna vagnen oskyddad och det finns inget att knyta Liam i. Fy fan vilka skräcksekunder :-(

Sen kommer äntligen ägarna framrusande och trasslar upp kopplet från vagnen, vänder om och drar med sig sin hund därifrån utan ett ord!

Idioter! Det här var 2 år sedan och jag kan fortfarande inte med att ens säga "hej" till dom vidriga människorna!

Hade deras hund gått till attack hade Oscar troligtvis dött efter ett par hugg! Och hade vagnen vält hade även mitt barn utsatts för livsfara!

Då ber man ta mig fan åtminstone om ursäkt :-(

Jag tycker du har all rätt att vara sur på ägarna! Misstag kan alla göra, men det är bara idioter som inte kan be om ursäkt!

Sophie&Segra
0

Får jag fråga vart du bor? För precis samma incident har hänt med med en Berner Sennen X antlar gånger.. Och ägaren gjorde samma sak som denna ägaren gjorde..

Blir så trött på sånt folk, och du ska självklart vara stolt över dig & dina hundar :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Ronon-m]
0

#1 Ja jag tränar på det varje dag! Men nu kände dom att jag blev lite rädd, så därför tog dom över lite.. Men det rättade ju till sig igen när jag andades och lugnade mig själv! :)

#2 Ja dom skötte sig rätt enligt mig :)

#3 Vad tur att det blivit bätttre! Det är så tråkigt när sånt här händer, men tyvärr så gör det ju det ändå :/

#4 Usch vilken hemsk upplevelse! Tur att inte ditt barn råkade illa ut! Det kan gå så fort alltihopp.. Och vilken otroligt dålig stil utav ägarna! Usch :(

#5 Ja det är riktigt tråkigt att sånt händer! Och att ägarna inte ber om ursäkt. Ett fel kan så lätt hända, det är lugnt, jag blir inte sur om det händer en gång, men jag blir sur när man inte hör hur det gick och ber om ursäkt! :/

Beckibus
0

Usch vilka hemska människor det finns om man tänker efter, det är elakt mot hunden..:( i Strängnäs är folket faktiskt duktiga med sina hundar :) klart att du ska vara stolt över dina hundar!!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Rafflan
0

Lösa hundar har jag mött xxx antal gånger under min tid som hundägare och aldrig har jag stört mig på att ägarna inte gått fram och sagt förlåt om jag och mina hundar sett okej ut :P

Hade t.o.m en hund som attackerade min hund, jag höll i den attackerande hunden så den inte kunde bita igen, ägaren kom och satte halsband på sin hund, jag tog min hund (som blivit biten) och hämtade min andra som stod mitt i vägen (släppte honom så han kunde flytta på sig), ägaren sa inget och jag sa inget…

Hade jag börjat gorma och skricka åt ägaren kanske han hade sagt förlåt ;)

[Ronon-m]
0

#8 Det är så olika hur man tycker, man jag tycker att det är en självklarhet att be om ursäkt! :)

Noa-Nisse
6

Jag tycker också att det är en självklarhet även om hunden bara kommer fram och är leksugen. TÄNK om min hund är superaggressiv. Det vet ju inte ägarna till den lösa hunden. Det kan ju gå riktigt illa!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Kalli
0

Jag också. Ingen ska behöva hantera någon annans hund om de inte vill och så länge inte hundägaren frågat om det är okey att hunden hälsar kan man inte veta om så är fallet. Därför är det en självklarthet att man ber om ursäkt om hunden springer fram, oavsett om det går bra eller inte.

Rafflan
0

Jo men alla vi här inne vet att dessa hundägare finns och troligen alltid kommer finnas. Det enda vi kan göra är ju göra det bästa av situationen och försöka nå ut till folk om riskerna med att låta deras hundar göra så :)

Maja2
3

Vi är många som tycker att det är självklart att be om ursäkt om hunden på något sätt stört någon annan, men bevisligen så tänker inte alla så.

Har man en superaggressiv hund, så hoppas jag verkligen att man har munkorg på den, så att det inte händer något, för som sagt…   man kan Aldrig någonsin vara säker på att alla man möter, har koll på sina hundar.

Smullis
0

Det är ju nästan sorgligt att det finns så oförskämda typer :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

sofiek90
0

#13 jag kanske ska ha det på min stora druffs så ingen vågar gå fram till den lille.. ^^ i förebyggande syfte liksom, då kommer det väl inte fram hundägare med sina hundar heller (A)

MVH

Sofie

NathalieT
0

Jag har blivit riktigt irriterad på en som bor i mitt område med en liten blandras som försöker göra utfall mot Pelle varje gång vi möts och nu har hon börjat ha sin hund lös!? Vad är det liksom, åhh vad jag blir arg varför i hela friden har man en agressiv hund lös?

Även om den förmodligen inte skulle skada Pelle fysikt så betyder det inte att han inte skulle bli skadad psykiskt :s Blää säger jag bara!

[Ronon-m]
0

#16 Ja usch det är verkligen trist! Nästa gång du möter henne så försök säga till henne och berätta hur mycket det kan förstöra för dig och Pelle ifall hunden hoppar på er!

NathalieT
0

Ja får försöka göra så, men när vi möts så brukar hon snabbare än kvickt dyka mot hunden, pocka upp den i famnen och vända sig med ryggen mot oss, känns lite konstigt att prata med henne då :p

sofiek90
0

#18 gör hon så e de ju inte konstigt att hennes hund inte gillar din eftersom hon tydligt visar att din hund är farlig… Med det inte menat att det är rätt eller något, men då är det något mer som du kan ta upp med henne.

MVH

Sofie

NathalieT
0

Jo precis!

catr.ruds
0

Något liknande har hänt mig för några år sedan.

Var ute och gick med mammas två hundar då det kommer en hund springande och skäller och försöker bita hundarna och jag fick mota bort den med benet. Efter en liten stund kommer ägaren till hunden och ropar på den men den lyssnar inte. Då går hon fram till hunden och lyfter upp den, säger till mig "Förlåt men hon är lite agressiv" och går sedan därifrån. Men om hunden nu är agressiv förstår jag inte varför hon har hunden lös över huvud taget.