Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 26948 ggr
LLLINN
3

Spricka i trampdynan, vad göra??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Idag när vi skulle gå ut på promenad så märkte jag att min hund haltade pyttelite på vänstra benet. För varje meter vi gick desto mindre stödde han på tassen så jag bar hem honom efter ca 100 meter. Han verkar obesvärad när man böjer och klämmer på ben/tass, men dock så har han en liten spricka i trampdynan som har inte gillar att man pillar runt. Det måste ju vara detta som orsakar hältan tänker vi, och vi har smörjt in tassen med försvarets hudsalva. Vad kan man göra mer? Får hunden inte promenera? Hur långt tid tar det för sprickan att läka?

Tack alla!

Sprickan är tvärs över den tredje "lill"-trampdynan från vänster

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[silkesnosen]
0

kanske kan sätta på ngn strumpa, så att det inte kommer smuts i tills det läker iaf, när ni är ute och går. Finns att köpa har jag sett.

[Zipzee]
1

När Texas får små sprickor brukar jag smörja in hans tassar ordentligt med tjärsalva och sedan dra på honom babystrumpor eftersom salvan är så fet. Dom får han sedan ha på sig tills salvan gått in ordentligt. Så länge han inte verkar få mer obehag/smärta tror jag inte det är några problem med promenader, men det vore bra med en strumpa eller sko på den tassen så han inte får in en massa smuts där. Rengör noga efter promenad och smörj in med något väldigt fett så ska det nog inte ta så lång tid för det att läka :)

LLLINN
2

#1 Tack, det kan vi göra! Har du någon aning om hur lång tid det tar att läka? Vi ska på hundträff med flera härifrån på tisdag, är det omöjligt att vi följer med och går promenad då?

8/5-13 & 1/6-13

[Vargöga]
0

Närmin hund hade sprickor i sina trampdynor så smörjde jag med en fet salva och sen satte jag på en strumpa så det inte skulle komma skräp eller att hon inte skulle slicka bort salvan.

LLLINN
0

#2 Tack för det utförliga svaret Glad. Han haltar ju ändå ganska mycket (han kan stödja halvt på vänstra tassen), är det OK att gå promenader trots detta?

8/5-13 & 1/6-13

[Zipzee]
1

#5 Jag skulle ta det ganska lugnt nu dom närmsta dagarna. Promenera måste ni ju när det är dags för rastning, men gör det allra nödvändigaste och försök sedan vila tassen så mycket som möjligt. Håll det rent och se till att trampdynorna inte är torra för att undvika fler sprickor. Kom sprickan idag eller har den funnits där ett tag så den kanske hunnit bli inflammerad, svullen och öm redan?

NathalieT
0

Det ser inte ut att vara så farligt, Pelle fick sådana sprickor när det var ritktigt kallt ute. Bara att smörja på lite salva så försvinner den snart ska du se :)

LLLINN
0

Tack alla för era svar Glad.

#7 Tror du jag kan hänga med på tisdag? Om han haltar så som han gör nu så avstår jag nog, men om han har blivit lite bättre vill jag ju inte riskera att det blir sämre igen Rynkar på näsan

8/5-13 & 1/6-13

jollycox
0

Min hund har haft rätt mycket problem med sår i trampdynorna, det har börjat sådär som en liten spricka men blivit värre, för vi har inte märkt sprickan. Numer smörjer jag alla tassar varannan-var tredje dag för att hon inte ska få sprickor. Jag använder denna salva, den är dryg och funkar superbra men det finns många andra bra salvor också.
Smörj varje kväll så det får sjunka in under natten, men ha koll så han inte slickar bort det. Använd socka under promenaderna. Smörj regelbundet för att förhindra sprickor.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

NathalieT
0

Det tror jag nog, men du får se hur det utvecklas!

Om det blir bättre till på tisdag så kan du ju hänga med, vi kan ju ta det lite lungt :) Pelles sprickor försvann väldigt fort så jag tror inte att det ska vara någon fara :)

LLLINN
0

#9 Tack!

#10 Okej, ja vi har redan smörjt ett lager och satt på stackaren en strumpa, hoppas det läker fort Glad

8/5-13 & 1/6-13

[silkesnosen]
0

# 11 Hahhahah,,,så söt :))

[Vargöga]
0

Vilken söting. :-)

[Tess86]
0

#11 Vad söt han är i sin strumpa Glad Hoppas att det läker snart så att han slipper ha ont och kan gå på hundträffen. Om du har problem med att han sparkar av sig strumpan eller att den glider av på promenaderna kan du "surra" fast den runt benet med självhäftande djurbandage (det finns att köpa på alla apotek, de flesta veterinärkliniker och vissa djuraffärer).

LLLINN
0

#12 & 13: Haha, jo men han ser ju inte överlycklig ut direkt Tungan ute

8/5-13 & 1/6-13

[memyselfandii]
3

#11 Haha vad söt! Här hemma behandlar vi svamp! Flört

LLLINN
1

#16 Haha, din vovvsing såg ju lite nöjdare ut med tillvaron än min iallafall Flört

8/5-13 & 1/6-13