upphetsad vid hundmöten
Jag har arbetat med min tik i flera år nu och äntligen börjar det visa resultat!
Igår så kunde vi passera en hund utan morr, skall eller ja - utfall.
Grejen är den att hon blir jätte upphetsad när hon ser hundar och börjar flåsa ganska mycket och svansen åker upp i luften. När hon gör så brukar jag stanna henne, lägga svansen ner och även raggen och sen går jag igen och det funkar en bit men sen flåsar hon sådär igen. Vi skvallertränar vid hundmöten men hon tar dock inte emot godis utan hon låser blicken vid hunden så ibland får jag trycka in godisen i mun på henne och då tuggar hon den sakta.. När jag pratar bebis språk med henne vickar hon jättemycket på svansen och kollar på mig en sekund och sen är hon fast vid hunden fast vickar dock på svansen fortfarande då.
Min fråga är: hur ska jag göra för att hon inte ska vara så upphetsad när vi går förbi/möter andra hundar? Jag tycker att vi är en bra bit på vägen men för att det ska bli bättre så måste jag veta hur jag ska arbeta nu så att det inte blir fel av allt!
I den här tråden har jag beskrivit hur jag gör med min hund vid hundmöten då han har liknande problem. Väldigt upphetsad och ivrig men gör dock inga utfall. Det är den metod som funkar bäst för oss då han blir TOTALT låst, och jag kan omöjligt få någon som helst kontakt med honom när han sett en annan hund. Det här är ingen snabb metod, men jag tycker den är bra eftersom hunden lär sig att lita på min förmåga att hantera situationen. Så länge jag förhåller mig lugn så taggar inte Texas upp lika mycket.
Som sagt, det funkar för oss men alla hundar är ju olika. Jag tycker i alla fall att du ska prova den. En väldigt mjuk metod där alla hundar får utvecklas i sin egen takt. Lycka till! :)
Har man en hund som är "helt låst" brukar det väl vara så att man har för höga krav. Dvs man tränar under fel förutsättningar, tex för nära de andra hundarna. Men kan få börja med sådan träning på låååångt avstånd.
Jag rekommenderar skvallerträning :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Jag håller med #2, du måste börja med träning på lååångt håll.
Om du trycker in en godis i munnen på hunden när den redan är spänd och blockerad och bara fokuserad på den andra hunden…. vad belönar du då?
#2-3 På lååångt håll fungerar det utmärkt! Hon kan vara lös och hon bryr sig knappt, kollar lite då och då men lyssnar jättebra. Skvallertränar är precis vad jag håller på med men det är just när vi kommer för nära som ni säger, då funkar det inte. Vi har bara kommit så långt att när hon ser en hund klickar jag (#3) just därför får jag trycka (har gjort det 2 gånger) in godis i mun på henne, annars brukar jag försöka flamsa och skutta iväg för att få uppmärksamhet av henne men lyckas inte så jätte bra.
#1 Tack! Ska läsa den :)
Vi mötte en dam med en lite tik som Ronja fick hälsa på och det gick skit bra! Det ända var när lillhunden hoppade upp på mig så morrade Ronja till.
Efter varje möten så var hon överlycklig, och busar framför mig och ska ha godis ;) En bild från dagens promenad:
#4 Om det funkar på långt håll, så har du höjt ribban för snabbt, dvs kommit för nära de gånger det inte fungerar.
#5 Okej jag förstår. Men hur tycker du jag ska göra om jag möter en hund bara över gatan? Tycker du jag ska sätta henne ner så hon får titta på hunden till en början? Det gjorde vi alltid förut men sen vi började testa gå förbi hunden så blev hon såhär upphetsad. :)
#6 Nej, i de fallen skulle jag bara gå och inte göra någon grej av det överhuvudtaget, men gå åt ett annat håll om möjligt.
#7 Hmm okej. Tack för hjälpen 
Jag tror faktiskt att man ibland gör det lite för märkvärdigt och komplicerat. Vad är det för fel med att helt enkelt visa hunden att : Vi bryr oss inte om andra hundar. Punkt. Vi går vidare du och jag. Ingen skvallerträning, inget godis… Vi struntar i andra. Så har jag gjort med mina, och det har funkat alldeles utmärkt
#9: Det beror ju helt och hållet på vad man har för hund. Fungerar alldeles utmärkt på min spanska tös men skulle ex. aldrig fungera med min hane.
#10 Hur menar du? Skulle din hane inte respektera dina beslut eller vad?
#11: Definera respektera mina beslut? Han följer med mig och håller oftast god kontakt just för att vi tränat på det med bland annat skvaller, avledning och betigning. Om du ex. hade tagit över honom och "visat att vi bryr oss inte om andra hundar" hade han högaktningsfullt struntat i dig.
Så det jag ville få fram var väl att hundar är individer, det som fungerar på dina hundar behöver nödvändigtvis inte fungera på alla hundar och utländska hundar är enligt min erfarenhet genrellt rätt förarveka och har sällan några större problem med andra hundar.
#12 Jag har väl aldrig påstått att hundar inte är individer? Jag har väl ALDRIG påstått att man ska straffa sin hund i situationer där hunden känner sig osäker?? Hur kan du påstå det??
Varför tror du att det kan vara att utländska hundar sällan har problem med andra hundar? Tror du att det kan bero på att de är vana vid att man håller sig till flocken, och bryr sig inte om andra? Kan det vara så enkelt?
Med respektera dina beslut, menar jag att hunden, om den ser dig som din flock, inte har behov av att bry sig om andra på det sättet att den spänner sig eller gör utfall. Om DU visar att man inte behöver bry sig… då Behöver hunden inte bry sig. DET menar jag. Jag har ALDRIG, och kommer aldrig heller, att prata om att man ska STRAFFA sin hund.
#13: Har jag påstått att du påstått att hundar inte är individer? Lugna ner dig. Jag ville bara understrycka att det inte alltid är så enkelt och svart/vitt som du försöker påstå. Självklart är det inget fel i att prova den metoden men på hundar som redan har problem med hundmöten behövs det ibland "märkvärdigare" och mer komplicerade metoder för att hitta en lösning.
Angående utländska hundar är det antagligen så enkelt som att de vuxit upp med massor av hundar omkring sig. De flesta som kommer genom omplaceringsorganisationer har bott i Shelters och lärt sig att komma överens med allt och alla. Det är såklart ingen dålig sak men gör det svårt att jämföra med hur det ser ut för många svenska hundar. Har man hundar som inte har några större problem med andra hundar fungerar nästan vilken metod som helst.
Ungefär som om någon har en hund helt utan viltintresse, där fungerar det antagligen att ha sin hund lös och bara säga "Kom nu så går vi" och hunden följer dig istället för viltet. Har man istället en hund med starkt viltintresse kan det behövas mer specificerad träning än så för att få hunden att inte jaga. Tycker det är synd i såna fall att ägaren ska skuldbeläggas med ord som: "Om din hund såg dig som sin flock skulle den inte jaga" istället för att inse att en del hundar har svårare får vissa saker än andra och att sätten för att nå resultat kan variera väldigt.
Men du får gärna förklara rent konkret vad visa att hunden inte behöver bry sig går ut på? Vad ska TS exempelvis göra med sin hund om den skäller och gör utfall? Hur ska hon hantera situationen för att hunden ska förstå att den inte ska bry sig? Om det nu är TS du vill hjälpa.
Jag önskar åtminstone TS lycka till och är säker på att hon gör sitt bästa vilket hundens framsteg tycks visa. :)
Men #14 tagga ner för Guds skull! Jag ger mina tips så får du ge dina, sen får Ts ta till sig det Ts tycker överensstämmer med hennes tankesätt. Du behöver inte blåsa upp dig mot Mig :)