Inköpslista valp
Hej alla!
Jag har beslutat mig för att skaffa valp nu till våren! Har kommit fram till att det är ett utmärkt tillfälle då jag kommer vara hemma och skriva på mitt examensarbete. Kommer vara hemma minst tre månader och hur ofta stöter man på en sån chans annars? Dessutom är jag snart klar med utbildningen och kommer alltså även få en bra inkomst snart! Jag har sparat undan så jag har råd med inköpskostnaden av valpen + några tusen till för att köpa nödvändiga grejer samt att ha för veterinärkostnader utifall att.
Jag har även bestämt mig för rasen Schapendoes och har tingat en tik som ska heta Kyra.
Det jag behöver hjälp med från er är att komma på en lista över nödvändigheter att köpa! Kategorisera dem gärna efter:
Nödvändigt att ha från start
Bra att köpa in relativt snart men inte nödvändigt från början
Bra att köpa in inom det närmsta året
Detta så jag kan sprida kostnaderna på ett bra sätt! Jag har redan köpt in matskål och vattenskål, klotång samt schampo och balsam. Jag tänker även att jag kommer behöva ett halsband och har fastnat för Hurrta. Dock vet jag inte vilken storlek man ska köpa? Jag vill gärna ha halsband från början då det inte följer med valpen från uppfödaren. Sen ska jag även köpa en hundbädd att ha här hemma innan valpen kommer då sambon inte vill ha hunden i sängen (man får ju kompromissa). Är en sele bra att köpa också? Leksaker har jag tänkt köpa in från IKEA då jag fick det tipset från en kompis.
Just det, tips på bra pälsvårdsprodukter för en pälsras tar jag tacksamt emot samt vart det går att köpa detta!
Tacksam för hjälpen! :)
Vi går oxå i valptankar här hemma, fast inte fören nästa eller nästnästa sommar.
Men det vi ska ha till valpen är:
- mat och vattenskål (redan fixat då vi redan har en hund)
- koppel och halsband
- bia-bädd (har en redan men funderar på att skaffa en till så de har var sin)
- klotång
- tuggben
- borste (har vi en redan)
- klicker
- belöningsgodis
- leksaker, så som kamptrasa, pipisar osv
- reflextäcke
- bilbur/sele (just nu har vi bara bilsele på vår hund, för barnvagnen tar upp hela bagagen)
- kompostgaller (för att stänga av till dotterns rum och hennes leksaker)
Något att fundera på är bur. Det finns många motståndare och många som tycker det är underbart. jag har haft 3 hundar som jag har använt buren till. När hunden är vuxen och inte längre förstör saker då den är ensam så är burens dörr hos oss aldrig stängd.
Så här ser min hund på buren. Där är jag trygg det är min lya och jag älskar att ligga där och mysa. får vi besök av läskiga barn så går jag till min bur där får inte barnen störa mig det har matte sagt. Om någon blir arg på mig går jag till min bur där får ingen skälla på mig det har matte bestämt. Får jag något extra gott tar jag det till min bur där ligger det säkert.
Så här använde vi buren. När valpen var liten tränade vi dagligen på att buren skulle vara omtyckt valpen fick beröm och godis om hon gick in i den och jag låg ner vid buren och kelade valpen som låg i den. Då vi inte behövde lämna valpen ensam de 2 första månaderna så kunde vi i lugn och ro träna att vara i buren med stängd dörr. vi satt bredvid i början och var valpen tyst öppnades dörren efter typ 10 sec men om den gnällde så fösökte vi lugna den och öppnade samma sekund som valpen blev tyst.
Den tiden som valpen tuggade på all särskilt om lämnad ensam så fick den vara instängd den stunden. Maxtiden våra hundar stängt in i buren har varit 2 timmar men det skedde inte ofta. Nu som vuxen är bara dörren stängd till buren om vi tex har besök som är rädda för hundar eller om vi flyttar runt saker in och ut genom ytterdörren så att hunden inte ska vara ivägen så att en olycka kan ske.
Ska vi åka bort (semester) så tar vi buren med oss den går att vika ihop man vet aldrig om den kan behövas och dessutom älskar min hund sin lya och känner sig trygg vart vi än är när buren finns med.
Det är mycket individuellt vad man vill ha för saker :) (Och man köper mycket som inte är viktigt också :p) Men jag kan ge några förslag i alla fall.
Glöm inte vaccinationskostnad och eventuellt registreringskostnad (till jordbruksverket)
**Nödvändigt att ha från start
**
- Bädd (antingen köper man en som den även kommer att kunna ha när den är vuxen eller så köper man en mindre och är beredd på att köpa en till senare)
- Matskål + vattenskål (vilket du redan har köpt)
- Klotång (samma där)
- Halsband och/eller sele +koppel (det beror mycket på vad du själv föredrar. Dock skall man vara förberedd på att valpen kommer att växa ur den så man behöver ju inte köpa en svindyr om man inte vill.)
- Hundmat (samma som hos uppfödaren, vill man byta bör man göra det långsamt och försiktigt)
- Bur/säkerhetssele (För att ha hunden på ett säkert sätt när man åker bil, ifall man kommer att göra det)
- Leksaker (Inget tvång, lite efter tycke och smak)
- Klicker (ifall man vill använda det)
**Bra att köpa in relativt snart men inte nödvändigt från början
**Det beror mycket på vad du och hunden föredrar att aktivera er med. Tex ifall ni kör mycket apport kan man köpa anpassade leksaker till det.
Spårlina/långlina ifall man är intresserad av det. Eventuellt flexikoppel ifall man vill ha det.Pälsvårds produkter - tex sax, borstar - allt efter vad rasen kräver. Jag måste tex ha ansiktssax och hårsnoddar till min hund :)
**Bra att köpa in inom det närmsta året
**Saker som behövs för att utöva de aktiviteter man vill göra med sin hund.
Det var lite vad jag kom och tänka på nu, men min hjärna känns lite seg eftersom jag har migrän så det är säkert massa som jag har glömt :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Tack för alla bra tips! Det är mycket man glömmer i förbifarten när man planerar inför den lillas hemkomst! Vaccinations- och registreringskostnader har jag redan räknat med, glömde nämna det bara!
#2 Hundbur är jag lite kluven till, som du säger: en del är positiva till det och andra är negativa så jag får nog ta och fundera en stund och komma fram till vad jag själv känner! :)
#3 Vad har du för ras? Jag funderar på att klippa ner min hund när pälsen växt ut helt på den. Vet att endel är emot att klippa ner en pälsras men jag tycker synd om hundar som har en massa päls för ögonen och jag vill inte sätta upp håret i toffs. Dock vet jag inte vad som är bäst, sax eller rakapparat? Tänker inte klippa ner den mycket, bara några centimeter och främst i ansiktet. Jag har dock ingen vana av detta så det kanske blir jättefult.
Vart kan man hitta svinborte för hund samt kam (helst med rullande tänder) samt tovutredare (en sådan som "skär" i tovorna)? Helst av bra kvalité men inte svindyra…tar gärna emot tips på det :).
Eftersom jag är ny som egen hundägare hade jag tänkt testa på lite olika hundsporter och se vad som passar. Jag tror att det hunden tycker är allra roligast kommer jag nog också gilla, men det jag är mest inne på är agility, lydnad och freestyle!
Kompostgaller är väldigt bra att ha! Dels så kan man göra en liten ruta av dem där hunden ex. kan vara på natten (om man vill ha den på liten yta då som vissa föredrar för rumsrenhet) eller när den ska lära sig vara ensam (tänk lite som med bur, trygg zon), dels så kan de användas mellan olika rum, vid trappor etc.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#6 Jag har tänkt köpa kompostgaller, främst att ha som staket för mina degus (gnagare) när jag låter de springa ute så inte hunden kan komma in till dem. Men det finns ju andra bra användningsområden också såklart :)
#7 Degusar kommer dock igenom kompostgallret :)
Tips ang hundbädden, köp en billig som går att tvätta ;)
Om det är en man lätt kan torka av blir det jobbigt om hunden kissar/bajsar i den ofta för även om man torkar ur den känns den ju inge fräsch.
Och billig, ja valpar biter på saker, tråkigt om man köper en jätte fin hundbädd man älskar och hunden biter sönder den ;)
Dem reade ut min riktiga dröm bädd, köpte 2 stycken, dem ligger tryggt i förrådet tills valpen tappat alla valp tänder och blivit rumsren ;)
Kan tipsa om dessa:
#8 Jag har räknat med detta och kommer därför fästa kartong alt tejpa längst ner på gallret ;)
#9 Jo, jag tänker i de banorna med! Dock lyckas jag inte hitta någon hundbädd av en sådan kombination (billig + tvättbar), så jag tackar verkligen för dina tips! Blir nog till att beställa en eller två av dem! TACK!
Bädd1 älskar jag själv, riktigt fin enligt mig ;)
Men smaken är som baken :P
#11 Jag föredrar också Bädd1 :) dock ser jag att den blir lite dyrare om man köper storlek större. Nyfiken, vilken bädd är din drömbädd?
En kantig, ca 35x45 cm, svart med vinta kanter ;)
#4 Jag har en korsning Shih tzu/Bichon Havanais och behöver ansa hennes ansiktshår så att hon ser något. Kommer att spara håret på huvudet eftersom det går att sätta upp men det andra klipper jag.
Jag vet inte vad som är bäst mellan rakapparat och att klippa. Jag kommer att börja med att klippa henne för att sedan eventuellt köpa en trimmer. Vill ha en som man kan ställa in pälslängd på eftersom jag inte vill helraka henne.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla