FÖR arbetsglad hund...
Har ett problem med ena vovven.. Så fort man börjar göra i ordning godis/tar fram klickern/tar på sig träningsvästen osv så blir hon jättestissig och börjar gnälla. Ibland lugnar hon ner sig när man väl börjar träna, och då kan hon vara hur fokuserad och lydig som helst.
Men vissa dagar, som igår, så är hon för taggad under hela träningen. Ger jag et kommando som tex sitt, så kan det sluta med att hon har hunnit med sitt, snurra och ligg och sitt igen på några sekunder. Hon blir ofokuserad - har fokus på mig men gör allt slarvigt och flamsar bara runt..
Vad tror ni är bästa sättet att få henne att lugna ner sig på? Ge henne massor att göra, så att hon tröttar ut sig? Eller ta en paus? Borde jag säga till henne på skarpen när hon "flamsar", eller bara ingroera?
Även när man ska gå hem från träning så blir hon sjövild. Om vi tex har varit på gräsplanen och tränat, och jag sedan tar på henne kopplet och vänder hem så biter hon tag i kopplet och har dragkamp.. Oftast så räcker det med ett "Nej", och att sedan fortsätta gå, men ibland så sliter hon kopplet ur händerna på en och då får man stå och vänta ut henne medans hon springer runt och leker… Men det börjar bli bättre med just detta.
Det är kul att ha en riktigt motiverad hund som gör allt för att göra matte glad -> få belöning, men ibland så blir det för mycket.. 
Det låter som att det har med förväntan att göra. Om jag var du skulle jag ta fram alla saker som ni tar med på träning men istället gå på en långpromenad, och vara iväg tillräckligt länge för att få en lagom uttröttad hund, du känner nog bäst själv när din hund börjar bli trött. Kanske gå en eller två timmar i rask takt, eller om hunden inte blir lite trött av det så kan man springa eller cykla en sväng. Sen när en del av överskottsenergin är över så kan du gå till fältet och träna.
Du kan också prova att träna in passivitetsövningar. Du kan ha ett kommando för när hunden ska vara stilla, sitta eller ligga, och vänta ut hunden längre och längre tid innan den får belöningar.
Kul med en träningsglad hund i alla fall. Jag tycker att det är lättare att dämpa en hund än att få igång en seg hund.
Håller med Tess… förväntan, men även stress och motivation :)
Träna även passivitiet, precis som Tess säger, så att du kan lugna hunden i sin iver, om den övergår till stress och överslag.
Tack för tipset! Får testa imorgon när mamma & pappa varit ute med hundarna på långpromenad, dock brukar hon inte vara så trött efter det (trots att hon springer runt som en galning i sogen i 1-2 timmar, använder sin nos för fullt & busar med andra hunden..).
Testade igår när hon var så vild, att sätta henne ner och inte ge henne någon uppmärksamhet förrän hon var helt lugn. Hon satt stilla i tre sekunder, sedan började hon hoppa mot mig, bet tag i kopplet osv…
#3 Låter lite stressigt… kanske överstimulerad?
#4 Så kan det nog vara.. Hon är oftast lugn inomhus (visst, hon busar med andra hunden och så, men hon kan koppla av), men så fort tecken på träning åker fram så början hon stressa..
Hur mycket aktivitet och motion får hon ?
Ca 45-60 minuters promenad vid lunch, 30-60 minuters promenad + träning vid 14-15 tiden. Sedan en kortare promenad fram mot kvällen.(och så är det korta kissrundor när det behövs). Vid två av dessa promenader har hon möjlighet att springa lös och busa med andra vovven. När det gäller träning så blir det allt från klickerträning, agility, lydnad, apportering, sök, hjärngympa osv.
På helgerna blir det även ordentliga långpromenader, minst 60 minuter i skogen där de får springa av sig hur mycket de vill.
#7 ok.. Så det du skriver i #4, om skogsrejs i två timmar, med nosarbete och bus med andra hunden, är bara undantagsfall?
Du säger: ca 1 timmes promenad vid lunch. en halv till en timmes promenad plus träning kring mitt på dagen, plus en kortare promenad.
Helger: Minst en timmes skogspromenad. Men… vad är skillanden från veckorna?
Det gäller att hitta en balans mellan aktivitet och vila, det gäller för alla hundar. Att en hund har stark motivation, och älskar att träna, är inget fel, huvudsaken att hunden kan slappna av emellanåt.
#8 Skillnaden mellan vardagarna och helgerna är att vi håller till i skogen på helgerna, på vardagarna så får de rejsa på gräsplanen istället. Men ja, det är nog enda skillnaden…
Jo precis… Tycker attet finns en balans där, hon kan koppla av och vara lugn - så länge det inte finns tecken på att vi ska träna…. Och det är ju när vi tränar som problemet uppstår, att vi ibland inte får en ordenltlig träning för att hon är för taggad.
Då skulle jag nog ta fram klicker, väst osv. varje gång du tar en promenad, för att dämpa en aning.
Okej, tack! Bara lägga fram det och lämna det hemma när vi går på promenad, eller ta med det på promenaden utan att använda det?
Ta på det, men använd det inte skulle jag säga
Ja, det bästa är nog om du gör exakt samma rutin som när ni ska träna men går på promenad istället. Om hon verkar lugn under promenaden kan du stanna till här och där och träna ett par moment bara och sedan gå vidare igen. All träning behöver inte läggas upp som ett träningstillfälle där man håller på en längre tid och tränar. Jag brukar ta med klicker, godis, leksak osv på de vanliga promenaderna och märker jag att det är läge för det så stannar vi till på gräsmattor, tomma lekparker osv och tränar ett par saker och sedan går vi vidare igen. Det blir inte en så stor grej av att man ska träna då.
Förresten, angående passivitetsträningen. Jag har en hund som är likadan, om hon är uppskruvad och man säger åt henne att sitta så börjar hon skälla efter en stund. Om din hund bara klarar tre sekunder så belöna efter två, så att du hinner belöna innan hon skruvar upp sig. Säg sitt, stå still och titta åt ett annat håll och räkna två sekunder i huvudet, sedan klickar du eller säger bra eller vad du gör, ger godis. Nästa gång räknar du tre sekunder, sedan fyra. Gå väldigt långsamt fram. Sedan går du vidare, gör inte ett så långt träningspass av det. Lite senare kan du stanna igen, då kanske hon kan sitta tyst och still tre sekunder på en gång (gå tillbaka lite i tiden igen och gör det lätt för henne även om hon t.ex. klarade fem sekunder vid förra platsen). Det viktigaste är att hon lyckas, att hon lär sig vad det är hon gör som ger belöning.
Har inte orkat läsa alla inlägg, men har själv haft och kommer säkert få i min valp en arbetsnarkoman. Vilket är jättekul, men det blir lätt jobbigt och även väldigt stressande för hunden att inte kunna va lugn innan ett pass. Mina hundar har aldrig nånsin fått göra jobb oavsett om det är spår, sök, lydnad el va det nu kan bli förs dom är helt lugna, ibland har vi fått suttit och väntat ut riktigt länge. Detta för att som du själv skriver hunden gör inte jobbet tillräckligt noggrant el foccuserar inte speciellt bra om den är uppe i stress och förväntan hela tiden. Sen har jag även start och slut kommando på våra pass. Säger alltid när vi är redo att jobba, att nu ska vi jobba och slut när passet är slut. Tar vi pauser säger jag paus och hunden får vila och andas lite och bli fri. Detta har resulterat i en mkt lugnare hund, för han behöver aldrig undra om de blir jobb och ha koll hela tiden. Utan vet att jag säger till och väntar för det mesta lugnt och fint när sakerna åker fram.