När ge upp? foder
Det kan ju hända om man har en hund med känslig mage att magen blir lite orolig vid foderbyta. Hur långt ska man låta det gå innan man ger upp?
Ska man ge upp när den käkat det nya fodert 1 vecka och fortfarande inte är bra i magen?
När hunden bajsar löst/kräks flera gånger/dag?
När tycker DU man ska ge upp och inse att det nya fodert inte funkar?
Vad ger du för foder?
/Elisa
#1 jag har redan en egen foder tråd ang min hunds foder problem, men här var mest när NI ger upp foderbytet ;)
Jag gav upp Acana efter typ 2-3 veckor efter infasning iom att hunden blev så dålig i magen, försökte ge det tid men något förbättring blev det aldrig tal om.
≧◔◡◔≦
Jag har aldrig varit med om att det blivit speciellt mycket problem vid foderbyten. Jag har hela tiden sett till att långsamt späda ut gamla fodret med det nya, så att man succesivt byter till det man ska byta till. Däremot, om jag hade bytt tvärt "pang bom" så hade de nog blivit dåliga direkt. Då hade jag inte låtit dem fortsätta på det utan gett mer av det gamla en tid.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Om hunden bajsar löst och mår dåligt av fodret som det låter som så tycker jag att du ska köpa veterinärfoder, antingen Hills i/d eller Royal-Hypo, blötfodret är lättsmällt och skonsamt för magen. Eller så går du till veterinären och kollar vad som är fel.
MVH Carita
Donna hade extremt kännslig mage men vart bara lös i magen, jag gav inte upp utan forsatte ge färskofder lite sen hennes gammla foder. Man sak INTE göra raka foder byten inte ovanligt att magar blir dåliga då. Tåls att säga hennes mage var bra efter 3 dagar då fick hon bara 1 masked färskfoder i början.
våran fd hund hade kass mage men efter foderbyte på henne till färskfoder så märkte jag sån stor skillnad o det vart exakt samma skillnad med Donna. Bra mage tål mycket mer nu, tål godis,tål äta torrfoder oxå men kör bara det 1 mål per dag sen färskfoder. Tycket det låter som att din hund kanske är allergisk eller behöver kollas upp lite närmare av vetrinär.
Ursäkta att jag kanske låter lite otrevlig, men jag förundras över hur blinda folk verkar vara när det kommer till att läsa. Som TS skrivit både i översta inlägget & i tråden, så är detta inte hans hundar det gäller utan vad NI skulle gjort :)
Sen har jag haft problem med att min hund inte äter som han ska, då han inte går upp i hull. Men har inte haft något större problem vid foderbyte, så vet inte helt exakt vad jag skulle gjort.
En teori är ju att hunden får vara utan tills den äter, dock inte längre än tre dagar.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
7 då jag vet att TS haft problem oxå med sin valp ang mage o foder + gjort foderbyte så kan man oxå fundera på lite på om detta inte gäller nu ts hund är så dålig i magen. Och är det en valp skulle jag verkligen inte hålla den utan mat i 3 dagar. Dessutom hur spyr o kräks låter som att denna är rätt så nära att bli uttorkad oxå.
Bara för att förtydliga, så råkade jag vara inne på min tjejs användare, det var alltså jag som skrev inlägget ovanför. Inte hon! :)
haha tack felix 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
På en känslig hund gör jag ett lååååångt foderbyte. Dvs blandar ut fodret med det tidigare mer och mer. Och på riktigt känsliga hundar kan vi snacka om Lång tid. Är hunden kanondålig trots infasande på många veckor hade jag nog gått tillbaka till det gamla eller provat något annat. Med min tik som är väldigt känslig hade jag infasningstid på 10 veckor. Och då hade hon inte en reaktion på övergången.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#5 min hund spyr inte och har inte diarre, dock har han orolig mage så håller på att försöka hitta rätt foder i samråd med min veterinär :)
#8 han spyr inte och har inte diarre, dock verkar magen lite tjorv, så om magen skulle bli sämre så är frågan hur långt jag bör låta det gå innan jag ger upp foder bytet ;)
Köpte även canicur idag för att hjälpa magen vid foder bytet. Men som frågan var i #0 hur länge skull ni hålla på och vid vilka problem skulle ni ge upp?
Om det nya fodret är mycket olikt det gamla får man ha mer tålamod. Man kan strö lite kruskakli över fodret om hunden är lös i magen i början. Kruskakli finns bland bakgrejorna i affären och är jättebilligt.
Först efter ett par månader vet man hur fodret funkar på hunden. I början tar inte kroppen upp ett nytt foder så bra, så avföringen blir större och det kan komma gaser. Efter 2 månader vet man. Jag tycker dock att man ska ha sett att det börjat gå åt rätt håll dvs jag skulle inte acceptera diarreer som återkommer. Lite löst och några fisar är ok i början. Byt långsamt är viktigt.
Alla säger långsama byten, vad är långsama byten enligt er, 5 dagar, 1 vecka, 3 veckor, 2 månader???
Jag tror att håller man på och blandra 2 foder för länge och om det är som #13 säger 2 väldigt olika foder är det inte heller bra.
Beror på hur mycket mat hunden får osv. Mina hundar äter 2dl var per mål. När jag senast bytte foder så gav jag först nya fodret som belöningsgodis lite varje dag i kanske en vecka, sedan bytte jag ut en halv dl under morgonmålet i en vecka, sedan en halv dl även under kvällsmålet. Efter två veckor blev det att jag bytte ut en dl under morgonmålet och en halv under kvällsmålet.
Så för mig tog det ungefär två månader att byta foder, något kortare då jag mot slutet märkte att de fungerade utmärkt på det nya och bytte sista decilitern direkt istället för att ge en halv dl av det gamla sista veckan. Kanske det hade gått att snabba på det, men nu fick jag i alla fall inga problem vid bytet.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 menade inte specifikt dig, eller som ett påhopp. Tycker bara det är irriterande om man ställer en fråga och sen börjar folk utgå från att det är ens egna hund det gäller. Har varit med om det flera gånger, därav jag tröttnat på det :) Menade inte något illa alls eller så, utan ville mer bara vara tydlig att hon frågade om foderbyte, men inte på sin hund.
Sen kanske det är så att det gäller hennes hund, men det utgår man ju inte ifrån isåfall, tycker jag! :)
& en valp skulle jag aldrig någonsin svälta jag heller.
Jag utgick från att man menade en vuxen hund bara :)
Ja du, faw, man kan ju fråga sig vem som har problem med läsförståelsen. TS skriver inte att det är en hypotetisk fråga i trådstarten, o som svar på frågan vad det hunden äter så svarar hen att hen har en egen tråd om sin hunds foderproblem.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 jo men det är inte min hund som spyr och har diarre ;)
Men då jag håller på och krånglar med foder nu så dök tanken upp. Alla säger "ge det tid" men ingen säger hur lång "tid" egentligen är och hur "illa" man kan låta det gå innan man ger upp, därför är frågan hypotetisk, det är INGEN fråga om hur länge ni anser jag ska hålla på med min hund utan hur NI skulle göra ;)
jag tycker 11 gav bra svar, sen ang tiden är bajset bra och det ser okej ut hunden äter den fodret bra så är det bara att forsätta. Är det valp är det samma svar.
#17. Bara för att det inte står att det är hypotetiskt betyder det inte att det inte är det? :s Sen är det ju så att jag inte har gjort några påhopp alls, när det gäller problem med läsförståelsen, utan jag påpekade bara till folk att det är en hypotetiskt fråga & att det inte gäller TS hund.
Inge mer OT nu, utan håll er till tråden :) Jag har redan gett mitt svar!