Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2461 ggr
Michaela-N
0

Gripa apportbock

Jag har börjat träna inför LK1 nu, och det är apportbockens tur… Hur sjutton får man hunden att gripa bocken? Hur har ni som inte haft apporterande raser tränat?

Denna kommentar har tagits bort.
Mixxie
0

Min hund (cavalier) ville inte ta något i munnen. Jag började genom att lägga apportbocken på golvet så fort han nuddade den klickade jag och gav godis upprepade ca 15 gånger och tog en paus. Redan vi nästa träningstilfälle förstog han. Sedan då han kunde gå röra den då den låg på olika platser sedan ökade jag kravet, nu skulle han ta i den med munnen. Min hund fattade efter lite träning och då han kunde kommandot "ta" så gick jag vidare. Jag satte mig på golvet med apportbocken framför mig och sa ta då an flyttade den mot mig med munnen, klick och godis. Jag upprepade det några gånger och tog en paus. Nästa gång vi tränade hade han förstått det hela. Han hämtade den nu från 1 meters avstånd. Nu kan han hämta apportbocken utan problem. Trodde aldrig att det skulle funka då ha hatar att ha saker i munnen…

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Michaela-N
0

#3 TACK!!

Varför tog ni bort inlägg 1? Det var inget fel med det.

#4 Du har ju en apporterande ras, lär väl inte vara så svårt :)

Mixxie
0

#5 bara kul om man kan hjälpa, skriv gärna hur det går sen :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Michaela-N
0

#8 men shit vad är det med dig egentligen….

Jenna_Nord
0

Med min ena tik var jag tvungen att leka henne intresserad med apporten, och klickade så fort hon tog den. Och med den andra var jag tvungen att smörja in apporten med falukorv så att den luktade gottigott ;) Då var hon helt okej med att ta den i munnen så jag kunde börja klicka för att de var rätt :) Ingen av dom kunde börja ta apporten från golvet mha klicker, så var tvungen o hitta på massa olika sätt :P

Mvh Jenna

Cassii
0

Lexie kan hämta o apportera åt mig hur långt bort jag än kastar den, mitt problem är att när hon sitter fot (klass 1) att hon då ska behålla den i munnen, hon gapar och tar den håller 1 sekund o spottar ut..

Michaela-N
0

#11 Då har du ju bara en kort bit kvar.

Men hon ska ju inte apportera den, hon ska bara hålla den i munnenTungan ute

Cassii
0

#12 Precis , i typ 5 sekunder :p

Michaela-N
0

#13 Ja, fem sekunder är det, men du behöver inte kasta den någonstans Glad

Jenna_Nord
0

I LK1 ska hunden sitta vid sidan och hålla den i 5-7 sekunder och sen släppa på kommando i handen.
I LK2 ska föraren kasta den minst 10 m och på kommando ska hunden hämta den, sätta sig fot och lämna den på kommando

Glad

Mvh Jenna

Cassii
0

#14 Yes, jag vet, men gjorde så för att hon skulle få upp föremålsintresset :)