Halsband vid lydnadsträning/tävling?
Vad har ni för halsband när ni tränar eller tävlar lydnad?
Alltså inte exakt, utan vilken variant (fast/halvstryp/helstryp/länk)
Jag har faktiskt nästan alltid halvstryp på mina hundar. Det började mest så för att min tik har så stor hals mot sitt lilla huvud så allt annat "pluppade av". Men jag tycker det är kanon, och brukar ha dem i lite större storlek. Har vanligt halsband vid sökträning och rapport och sele vid skydd, drag och spår. Annars blir det halvstryp. Dvs, även vid lydnadsträning. Vanligtvis hurrtahalsbanden vid träning men vi brukar ha lite "tjusiga" halsband vid uppvisningar och tävling:)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
När jag tränar har jag aldrig koppel på, fast jag vet att jag borde träna med det åxå. Jag har vanliga läderhalsband på 2 av hundarna i övrigt, och sele på den tredje, som har liten skalle och tjockare hals så vanligt halvans åker av

2: men hur tränar du då linförighet?
#2, precis som jag sa, jag vet att jag borde träna med koppel på åxå. Det har bara blivit så att eftersom jag oftast har henne lös, tränar bara fritt följ

jaha, okej.
jag har helstryp ett sånt där svart nylonband och brukar även använda kedja med små länkar
Jag har ett helstryp i nylon med stop och en kedja med små länkar till Ozzi. Även några halvstryp men de använder vi sällan. Det blir mest strypen :)
Till Indra har jag en kedja med långa länkar som jag alltid avänder, alltså när vi tränar lydnad, agility, cyklar, joggar osv. Jag ska även köpa ett hurta pro halvstryp till henne, som lite omväxling. När vi spårar så har hon en sele på sig.
#7: Har du en helstrypskedja när du cyklar och joggar med hunden!?
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
#8 Japp!
#9: Varför i hela friden gör du det måste jag få fråga?
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
Ett lagom brett och mjukt halsband, gärna i rosa. Använder aldrig stryp på mina hundar! Halsbandet har nu ingen funktion efter klass 1. kul om det är snyggt bara……

#9,
Tänk vad det tar både på hundens nacke och hals men även hur det hämmar andningen när du gör sådana ansträngande aktiviteter! Jag föreslår att du har sele när du gör sådant!
Om hunden inte drar det minsta, så lär ett helstryp inte skada på något som helst sätt, så att börja basunera om skador på nacke och hals kanske är att överdriva…. däremot, om hunden drar eller inte lärt sig att hålla tempo, dvs om hunden stannar och ska nosa eller göra behov mitt i alltihop, då kan det bli ryck… FÖRUTSATT att ägaren inte är alert och stannar åxå.

#13, Fast varför skulle man ha en helstrypskedja på en hund som inte drar det minsta? Det känns fullkomligt ologiskt för min del.
Och det kan alltid hända oförutsedda saker när man är ute i tempo - och då är det mycket större risk att olyckan är framme om man har sådana saker på hunden.
#14 jag skulle säga att helstryp är Ännu värre på en hund som drar, och därigenom Totalt vansinne… medans det bara Hänger fritt, på en hund som Inte drar. Själv har jag aldrig, kommer aldrig att ha helstryp, men nu handlade inte tråden om mig. Självklart kan olyckan vara framme som du säger.. men man ska inte förutsätta saker.. DET var vad jag ville ha fram :)

#15, Vad är det man inte skall förutsätta?
Det måste ju vara ett faktum att helstrypskedjor nästan alltid används av folk som har hundar som drar eller som har starka hundar. Då kan man ju helt logiskt också dra en paralell till att det inte är så smart att utöva sådana här aktiviteter med ett sådant halsband. Även med tanke på de olyckor som kan uppstå.
#16 Visst har du rätt i att helstryp nästan alltid används av folk som har hundar som drar… men Jag åtminstone, förutsätter att folk har vett nog att INTE använda stryp vid cykling och jogging, ifall hunden drar.
Jag vill nog hellre tro hundägare om gott, dvs tro att de har koll på saker och ting, och inte klanka, åtminstone tills jag får veta säkert att de inte har koll… då kan jag åxå läxa upp. Jag vet inte om du är ny här… annars borde du nog veta det.. :) :) :)

#17, det har naturligtvis inte varit min mening att "klanka". Men för mig är sambandet så logiskt och så generellt i samhället att det helt enkelt blir den slutsatsen jag drar. Tyvärr har jag pga mina erfarenheter som instruktör slutat tro alla hundägare om gott. Tråkigt nog.
Jag har svårt att tro att en hundägare skulle ha helstrypskedja på en hund som går (och Även springer och cyklar) klockrent i koppel. Men jag kan ju naturligtvis ha fel. Och i så fall får jag ju bara be om ursäkt.
#18 Nu har vi hamnat OT på ett sätt, och mina erfarenheter är samma som dina, MEN jag har åxå lärt mig att INTE generalisera och tro att precis ALLA är likadana. Jag har hållit kurser och sett mycket galet… men jag väljer ändå här på forum att INTE ha fördomar … mycket pga de erfarenheter jag lärt mig här på forum.
Varierar lite men oftast blir det halvstryp i tyg eftersom det är så smidigt att ta på och av.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Halvstryp. Tar dock av halsbandet när vi tävlar.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#10 och #12 Jag har det då min hund aldrig drar… Hon håller tempot precis som Maja2 säger! Sen har jag helst ett stryp på en hund som inte drar då det inte sitter åt det minsta, och hon kan inte krypa ur det om hon skulle försöka… Jag tycker inte heller om att ha stryp på en hund som drar, den kväver ju sig själv då!
det beror nog på vilket humör jag är på :P så kan ju säga det varierar, man jag har typ aldrig koppel och halsband på min hund när jag tränar….
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#23 Vad menar du nu?
#24 Jag har så många halsband att välja på så jag tar det jag vill,för den träningen ;) ¨
Men jag tränar ju bara pyttelite lydnad bara på skoj så där ;) men har henne jämt lös när jag tränar! =)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#25 Jo men frågan Ts ställde var ju vilken TYP av halsband… :)
OT men hur tänker ni som har helstryp på era hundar när ni cyklar med förklaringen "den drar inte, det är ingen fara".
Vad händer om hunden skulle snubbla över något? Om den skulle bli skrämd av något och tvärstanna?
Resultat blir då att hundens hals blir enormt skadad som när någon hänger sig själv, för det tar ju några sekunder att stanna också.
Det är ju förfärligt. Jag skulle aldrig ha annat än sele på min hund när vi cyklar, och jag förstår inte hur man kan välja något annat.
#27, lika OT, men det blir samma skador med Vanligt halsband
#28 Hur tänker du då?
Vanliga halsband drar ju inte åt. Då dras hunden bara med. Hunden blir ju inte strypt på samma sätt.
Men jag står fast vid min åsikt att sele ska användas, och ingenting annat.
#26 oj jag missade visst det i texten.. Jag har såkallat "vanligt" halsband!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#30 Jag tänkte mest på #8 
Ja men hunden dras ju på exakt samma sätt i ett vanligt halsband, förutom att det inte blir ett tryck på nacken?! Och en hund stryps inte av att halsbandets spänns åt i några sekunder.. Så ömtåliga är dom inte, då hade man inte kunnat ha halsband på dom alls!
Och sele skulle jag aldrig ha på en stor hund som Indra när jag cyklar, hon blir alldeles för stark i det och om hon då ser någonting som hon vill springa efter så åker jag i backen! Vilket kan skada oss båda! Så jag tänker fortsätta med min kedja jag :)
#29 Dras bara med? Menar du att om du har stryphalsband på hunden så står hunden kvar men om du har vanligt halsband så dras hunden med?
Har man helstryp på en hund och de händer en olycka så har den iaf ingen chans att komma ur halsbandet och springa ut på vägen så de sker ännu fler olyckor..
Mvh Jenna