Storlek??
Hej!
Har en Labrador på 2 år. Vi har tänkt på att köpa reflextäcke till henne eftersom att hennes förra bet hon sönder…. Jag har hittat ett fint på hööks, men jag vet inte vilken storlek hon har, är det någon som kan skriva om dem vat vilken storlek en labrador ungefär ska ha. eller hur man tar reda på vilken storlek.
Vilken vacker hund :) Möt henne ofta brukar det stå lite mått på västarna, bäst är det att åka o köpa i butik då man provar ut :)
Om du ska ha ett täcke så mäter du rygglängden från slutet av nacken till svansroten. Sen tar du det måttet på täcket som ligger närmast ditt mått. Kollade på Hööks sida nu och på reflexvästen behöver du bara mäta halsvidd och runt bröstkorgen. Lycka till! :)
Okej! tack både #1 & #2 för svaren. Ska på en gång mäta henne, behövs faktiskt ett reflextäcke på henne. Särsklit på kvällarna, hon syns inte :)
hon hade i rygglängd: 96 cm
runthalsen: 56 cm
bröstkorgen: 79 cm
har dem här måtten något storleks namn??

Jätte svårt att säga. Jag brukar alltid prova direkt på hunden. Vår labrador har 60 i storlek på täcke=)
Är det en hane eller hona det skilljer ju sig emellan hanar och honor i storlekar, och säkert från hund till hund också. 

Självklart kan det alltid skilja. Jag tänkte bara att det kanske kunde vara till hjälp.
Vår labbe är en hane.
Är det verkligen nästan 1 meter i rygglängd? Låter väldigt långt, min shettis har 85 ^^ och schäfern har ca 70cm.
MVH
Sofie
När du mäter ryggen, mät som den röda linjen här på bilden visar. http://hem.passagen.se/jeckson/bilder/coatmeasure.jpg
Tvivlar på att din hund är 96cm lång ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
ojjj… kanske det kanske, tittade inte om svaren var rimliga! hahaha

#6 okej! tck för dina svar! :)
# 10
jag missuppfattade först hur jag skulle mäta, jag bätte ifrån svansrotten till BÖRJAN av nacken… mitt fel. är dem röda strecken på bilden gjorda för att man ska mäta med dem röda strecken där det är rött? och likadannt med dem gröna stercken? :)
MVH MOA