Bryr sig inte i maten
Den sista tiden har valpen (6 månader) börjat dissa maten. Han går dit och luktar, äter lite grann och sen går han.
Men får fjäska lite ör honom genom att lägga maten på golvet bredvid honom. Då äter han lite till.. Det är inte ofta han äter upp hela potionerna längre.
Vad ska man göra?
Han får inte mycket annat under dagarna som stillar hungern heller, nån godis vid belöning som likväl kan vara torrfodret han har kvar..
Mitt tips är att sluta fjäska, annars kan du fort komma in i en ond cirkel. Ge mat på morgonen, ta upp skålen om han inte ätit på en halvtimme, sen bjuder du mat igen på eftermiddagen, och tar upp skålen om han inte äter. Byt inte foder eller blanda något gott i fodret, för att han ska äta. Avvakta istället, och om han går ner mycket i vikt- sök veterinär.
Det har hänt min hund ett tag sen, då erbjöd jag honom mat men han åt ytterst lite då tog jag bort det och väntade till eftermiddagen. Ungefär som ovan sa. Då kom han igång igen och åt bra. Jag tror att hundar tappar lusten ibland, eller så kan det vara tänderna. Om det inte blir bättre sen då bör man kolla med veterinären.
Min vovve gör samma sak.. Dock så är han bara 10 veckor! Jag får kasta maten på golvet och sånt för att han ska få i sig det! Sen så måste fodret vara blött med! Skit jobbigt…
Tack! Det kanske helt enkelt är en period som går över.. Avvaktar lite och ser hur det går..
Just det med att blanda i gott i maten undviker jag verkligen.. Det känns bara onödigt och som ni säger blir det en ond cirkel, har man fått lite extra gott ska man alltid få det :)
Men tack igen!

#1, Varför i hela fridens namn skulle hon inte kunna byta foder? Valpar skall äta mat, att avvakta med en valp tycker jag inte låter som ett klokt råd.
Vi hade samma problem med en av våra hundar, också vid 6 månaders ålder. Vi fick över till ett nytt foder och sedan var problemet löst och han har ätit glatt sedan dess!
#5 I de allra flesta fall, när man börjar fjäska för att få i hunden fodret, så hamnar man i en ond cirkel. En hund, inte heller en valp, svälter ihjäl eller blir allvarligt sjuk av att vara utan mat några dagar. Många, många har problem med "kräsna hundar" och ofta har det startat precis såhär.
#6: Fast nu är det ju en valp vi pratar om?
Jag skulle inte heller avvakta. Min grabb, som nu är 7 månader, började matvägra för ungefär en månad sedan. Jag försökte med alla möjliga metoder, ink att avvakta (vilket veterinären under senare rådgivning sa att man inte ska göra med så unga hundar) vi åkte även in till veterinären för undersökning då jag blev rädd att något var fel.
För en vecka sedan började vi med färskfoder. Och nu äter han bättre än någonsin! :)
Är du orolig att något är fel så prata med en veterinär. Annars kan jag Varmt rekommendera färskfoder!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#7 … som jag åxå sa: går han ner i vikt- sök veterinär.
Jag avvaktar helgen ut sen rådfrågar jag med vet hur man ska gå tillväga.. Tack för tips och svar! :)