Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 4723 ggr
[kattsson]
0

Ang, starta kennel?

Hejsan!

Jag skulle vilja starta kennel inom något år, vill först läsa på lite om det och har därför lite frågor.

*Om man har hane och en tik och båda har stamtavla, hur gör man när man får valpar och ännu inte har ett kennelnamn?

* -||- När man har ett kennelnamn är det då bara att använda det på valparna?

* När man fått en kull vad är ett MÅSTE innan man säljer?
( vet att man skall vet,besikta dom samt id-märka, avmaska, regga. Men finns det fler MÅSTEN? så är det ju bra att få veta.

* Innan varje parning MÅSTE man veterinär kolla föräldrarna och vilka fler rekommenderationer?

* När vet man exakt när tiken är befruktbar?

Tror vi börjar så, så länge :)

Loveradio
0

Du kan ju fråga inne på kennel ifokus :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Reby28
1

Läs på om hundavel ordentligt och prata med andra uppfödare, försök få inblick i olika uppfödares tänk och bilda en egen uppfattning och policy. Åk gärna till någon kennel och hälsa på för att se hur det funkar. Tänk också på hur stor kennel du vill ha, hur många hundar har du tid att ägna dig åt varje dag? Är det fler än du som ska driva/jobba med kenneln? Behöver du bygga rastgårdar eller inte? Tänk också på att kennel inte är en lönsam verksamhet, så du kommer inte att tjäna speciellt mycket på det.

thilda-
1

Jag rekomenderar att gå en uppfödar utbildning. Hör med SKK i ditt distrikt om när dom tänker ha nästa utbildning :)

Denna kommentar har tagits bort.
russin
0

Vad gäller "måsten" för vad som ska göras med en valpkull före försäljning, så beror det helt och hållet på vad det är för ras.

Mina ska ögonlysas t ex före dom säljs, förutom alla andra vanliga saker.

Men man börjar inte i den änden - man börjar med att skaffa den hundras man vill ha. Sen när man vet att den rasen är det man vill fortsätta med, så lär man sig mer och både rasen, lär sig linjerna och all sjukdomshistorik. Man skaffar sig en mentor som kan rasen och fött upp/föder upp den själv så man har någon att rådfråga.

Jenniferri
0

Du kan kolla hur stor inavel det kommer blir i kullen så att det inte blir för hög inavel? Men du knske redan vet om detta med inavel? Tungan ute men som #1 sa kolla med kennel iFokus dom vet nog en hel del om uppfödning. Flört

// Hannah

Stormblomma
0

Jag skulle också vilja säga att det är viktigt att gå en av skks uppfödarutbildningar, eventuellt en som är arrangerad av rasklubben hos den ras man är intresserad av att avla på. Men avel är Avancerade saker och ett Stort ansvar så det gäller att läsa på riktigt ordentligt och skaffa sig bra med erfarenhet av rasen!:)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

vallhund
0

Nu är det ju inte så enkelt att det bara är att starta en kennel o tro att ens hundar duger för avel, liiite mer krävs det, t ex ett brinnade intresse för en ras o goda kunskaper i genetik/avel/etologi. Ett bra startkapital är oundvikligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
0

Man ska även ha turen att ha lyckats få en hund som är värd att gå i avel - för det är alltid lite lotteri att köpa en valp, även om vissa kombinationer givetvis ger bättre förutsättningar.

inte ofta det går att få köpa en färdigmeriterad, en hund som är hälsotestad och allting mm. Det går, men för mig inte samma sak som att följa en hund från den är liten och hoppas och undra om den ska utvecklas som man vill. Och om den sedan blir duglig till avel är ett plusGlad och blir den inte det så för mig är den ändå en familjemedlem.