Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2416 ggr
[memyselfandii]
0

Vad ska jag göra?

Jag har kommit i en situation där allt suger just nu.

Träningen går riktigt dåligt, hundmöten går dåligt, promenaderna suger m.m. Det känns som att det spelar ingen roll hur mycket jag kämpar, hur positiv jag försöker vara vid hundmöten m.m, det funkar inte. inget funkar. 

Jag vet inte vad jag ska göra snart för jag tycker såå synd om hundarna. Mamma sa till mig nyss att eftersom jag tycker det är lättare att gå ut med en hund så kan hon ta över alvin men jag tycker inte det är rättvist mot honom för han tycker ju om mig riktigt mycket - det gör ronja med. Alvin var i början familjens hund, men nu har han valt mig till hans enda person. Visst är mamma och pappa roliga ibland och han blir glad när dom kommer hem men det är ändå jag som gäller för honom.

Sen jag fick Alvin har jag betett mig konstigt. Allt måste vara lika, om Ronja får nytt halsband måste Alvin få ett nytt, får Alvin en leksak måste Ronja också få det - det känns som om Ronja blir avundsjuk och att det blir orättvist (eller jag känner att jag behandlar dom orättvist), likaså med Alvin. Om jag är med Ronja jätte mycket en dag så känns det skit jobbigt innerst inne att föreställa sig hur Alvin ligger och gråter hemma - mamma säger varje gång när jag kommer in att han saknat mig hur mycket som helst.

Är jag ute och tränar Alvin jätte mycket och inte Ronja just den dagen (vilodag) så känns det som om ronja glider ifrån mig, att hon hellre ligger och sover hos mina föräldrar (hon är ALLTID där jag är) eller att hon hellre är med mina föräldrar än mig.

Det finns mycket mer som jag kan ta upp men tycker det här räcker… Vad ska jag göra? Är det bara jag som känner såhär eller har detta problem?

Är jätte tacksam för svar!

Maja2
0

Det känns som att du måste försöka släppa dina tankar och börja om på nytt. Kanske läsa några böcker om hur hundar ÄR, för att försöka börja om på ny frisk kula.

Tänk: VAD behöver hundar?  Jo, motion och aktivitet för hjärnan. Promenader, samt olika aktiviteter för hjärnan.

DU är den som ska LÄRA hundarna hur de ska bete sig vid olika situationer, tex hundmöten. JAG tycker inte att det handlar om att vara rolig eller positiv vid hundmöten, utan att faktiskt VISA sin hund, hur man vill att den ska agera.

Jag har tre hundar, och tränar alla på olika sätt, på deras olika nivåer. Inte är det synd om de andra för att jag tar ut den ene på olika aktiviteter och de andra ligger hemma. NÄsta gång tar jag en av de andra :)

Försök nollställ ditt negativa tänk, och börja om. Det är Mitt tips :)'

kram

[memyselfandii]
0

#1 Tack för ditt svar!

Jag har problem med att jag tänker för mycket på onödiga saker och fördjupar mig liksom i olika saker. Har du tips på någon bok du verkligen rekomenderar?

Tack igen för ditt svar! Glad

Maja2
0

Oj… jag har ett hundratal böcker här hemma…. många är superbra.. jag läser massor med olika författare när det gäller hundar. Det är jättesvårt att rekommendera En bok såhär på rak arm, som handlar om det jag pratar om.

Vad har du för kunskaper/erfarenheter ? Var har du hämtat kunskaperna? vad har du gått för kurser, läst för böcker?

Hur ser Du på hunduppfostran, inlärning, vad som är viktigt för en hund? Hur ser du på Dig själv som hundarnas ledare, eller "lärare" Vilka metoder använder du?

[memyselfandii]
0

Jaha okej jag trodde du visste en bok som du kunde säga bara sådär!

Jag har fått mina kunskaper från denna sajt. Första frågan vet jag inte hur du menar:) Jag har inte gått någon kurs, än. Ska däremot börja gå allmänlydnads kurs mot sommaren, dock bara med tiken än sålänge.

Jag är både för positiv inlärning (klicker träning, hoppa och stojja osv) och bestämd (om det finns något som heter så) inlärning - direkt och bestämt.

Hur jag ser mig själv vet jag inte. Jag har ganska dåligt självförtroende när det gäller just det…

Maja2
0

#4 Aha… men då kan jag rekommendera böckerna "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt och "lystra" av Memea Mohlin,  de flesta Anders Hallgrens böcker,

Jag kan nog tycka att dina föräldrar kanske ska ta Alvin ändå, så att du kan jobba på att skapa en stabil och trygg relation med Din hund Ronja. Att ha hund och jobba med sin hund, ska vara Roligt. Det ska vara ett tajt samarbete där hunden har förtroende för dig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med direkt och bestämd inlärning, men en hund Lär sig genom belöning. Det beteende du vill ha mer av belönar du, då kommer hunden att vilja göra det igen.

Det är viktig att vara tydlig, för en hund finns inte: halvbra, eller Nästan rätt. Har den fått belöning så var det helt rätt enligt hunden.

Beckibus
0

#5 bra info;)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/