Behandling noskvalster
Nu har jag skrivit detta tusen gånger känns det som. Men det är veterinärbesök på måndag och jag hittade den här länken:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/maste-man-behandla-mot-noskvalster/6628
"Om hunden har uppenbara problem och t ex nyser väldigt ofta bör man självklart behandla om det är noskvalster man misstänker. Om hunden däremot nyser någon enstaka gång tycker inte jag att man absolut ska behandla. (…) Om hunden verkar pigg och inte nyser flera gånger om dagen kan man vänta med att gå till veterinären."
Min hund nyser inte varje dag, kanske är det inte kvalster ändå? Beöver jag inte undersöka det alltså?
Vad är det för ras? Är det Collie så behandlas de inte eftersom de är känsliga mot medlet som används. Du kan ju nämna det vid vetbesöket.
Papillon :)
De behandlas med interceptor vad jag vet, man kan inte ge ivomec till vallhundsraser.
Det kan finnas mer problem är noskvalster som kan orsaka nysning någon gång ibland ;)
#3 Jag vet inte vad det är, och eftersom han gör det så pass sällan (inte märkt av något alls den här veckan?) så vet jag inte om det är det ens. Jag tror inte det smittar heller eftersom han umgåtts med flera andra hundar dagligen under bla. sommarlovet och ingen av dem har haft samma problem…
#4 våran stallkatt nös ibland, tillslut bestämde vi oss för att kolla upp det, han hade ett grästå som satt fast i halsen och hade iriterat halsen ganska mycket ;)
#5 Jag tror du berättat det förut, känner igen den storyn i alla fall ^^ Ja vi ska nog kolla för säkerhets skull, men bör jag undvika andra hundar under tiden tycker ni?
#6 nej, då han inte smittat ännu bör det inte vara någon fara :)
Jag tror inte det är något att oroa sig över. Våran kille nyser lite då och då, ibland varje dag och ibland går det flera dagar emellan. Har tänkt på att han gör det oftast när det är någon starkare/annorlunda lukt han känner. T.ex cigarettrök.