Hills, pro plan, doggy professional bra/dåligt?
Vad säger ni om Hills, purina pro plan och doggy professional?
Bra eller dåliga?
Om dåliga varför?
Det finns massor av trådar om foder
Jag tror alla tkr olika och tror att dem är olika bra till olika hundar ;)
Har doggy proffessional till Lillan, extra aktiv, fungerar tipptopp för henne.
Håller dock på att testa Carrier till henne.
Hills har vi testat, hon blev dålig i magen av det.
purina pro plan har vi aldrig testat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 jo men tex den där hundmaten i mat affären är ju riktig skit grejer, vill bara kolla så någon av dessa in är så dåliga ;)
Det förstår jag ;)
#4 All hundmat i djuraffär är ju inte skit?
T.ex orijen, acana, eukanuba mfl brukar finnas i många djuraffärer :)
#6 oj skrev fel, mena mat affären ;)
#7 Misstänkte det lite hehe lätt hänt att bli fel ;)
#8 jag själv gillar ju RC, och dem säljs ju i djuraffärerna :P
Skulle aldrigaldrig ge något av de fodren till min hund, inte eukanuba eller RC heller, då de innehåller stor del spannmål och socker. Vilket inte är gjort för att hundar ska äta. Ska man ge torrfoder ska man ge ett foder med hög kötthalt.
#10 vilket foder tycker du är bra?

Har alla tre på mina tre hundar :) en till varje, foder som passar hunden. Jag tycker att alla tre är mycket bra. Mina äter hills w/d (vet foder) doggy proff exstra och pro plan abdut lam och ris :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#11 Orijen, Acana, Taste of the wild, Standart & Magnusson's M&B om det ska vara torrfoder, men annars färskfoder och då Vom og hundemat eller Nordic..
Doggy Professional är ett av de bättre fodren som inte är jättedyra. Det är stor skillnad på Doggy och Doggy Professional.
Man kan inte bara gå efter varifrån man köper hundfodret. Det finns riktigt bra hundfoder i mataffärer. Magnussons Meat & Biscuit finns på Ica Maxi och vissa Coop och det är ett riktigt bra foder i mellanprisklass. Sen finns det också mindre bra foder i djuraffären.
Men sant att många sämre foder finns i mataffärerna som tex Euroshoppers som är riktigt dåligt. Ica Hundfoder, Pedigree och Axess är heller inga särskilt bra foder. Doggy och spec Doggy Professionalö är helt OK foder om man vill hålla nere priset.
TS vad har du för hundar?
#13 färskfoder funkar tyvärr inte för oss.
#14 efter att ha käkat Doggy i 6 år utvecklade våran hund kraftig foder allergi, så nej, aldrig mer Doggy ifrån mataffären.
Och priset är inge problem, det ska dock vara lätt tillgängligt för mig…
#15 det är powder puffen som har problem med fodret :)
#16 Vad är det för problem han har? Jag ger min puff VoH valp och hon fungerar super bra på det.
#17 låter mycket från magen och kräks ibland små skum högar.
Bra aptit, bra avföring, dricker bra, pigg och glad.
#18 Små skumhögar kan bero på h*n är tom i magen, om du ger VoH tre gånger per dag då?
#19 han får redan mat 3 gånger/dag ;)
om det bara gäller en kines så hade jag satsat på bra foder faktist, det vill säga de foder som 13 tog upp ger du den något råkost det är inte helt fel heller att ge eller färskfoder ;) tar inte mängder med plats i frysen åt en liten puff ;)
#21 enligt mig är RC ett bra foder ;)
Då det funkat på alla mina tidigare hundar + allergi hunden, bra vikt, avföring, ja allt :)
Jag tänker inte ge Orijen, då jag hört så mycket om hur hundar blivit dåliga av det fodret.
Vet du vart dem andra fodrerna finns? dem måste vara lätt tillgängliga ;)
Kan inte ge färst foder pga "hur jag och min hund lever", det har inte med frysen att göra :)
Hills har väl inte den bästa innehållsförteckningen och inget jag skulle vilja ge min hund.
Doggy har min hund ätit men det funkade inte. Fällde kopiösa mängder päls hela tiden och det var allmänt trist utseende på pälsen också. Han blev lätt tjock också och saknade muskler.
Pr plan har jag aldrig provat, men vet att det är många uppfödare och vanliga hundägare världen över som använder det och är jättenöjda. Har aldrig gett det själv dock.
Åkte nu in och prata med dem på veterinär kliniken, dem tyckte Hills puppy, så provar den nu och håller tummarna…
#24 Klart dem rekommenderar den eftersom dem säljer den ;)
#25 dem säljer 5 olika sorters foder, så dem har ju fler sorter att välja emellan ;)
Sen tror jag inte att veterinären rekomenderar foder bara för att dem säljer det, utan dem köper bara in det foder dem vill rekomendera :P
Säg mig vilken vetrinär är utbildad inom foderläran?
Klart de rek sitt foder eftersom de får % för varje påse foder de säljer. Men tror inte du valde den sämnsta fodret iaf
Hoppas att den äter detta o mår bra det är väl det som är det viktigaste :)
#27 är det hills som utbildar dem? :O
Jag trodde man gick en utbildning och fick kunskap och legitmation :/
vet igentligen inte vad folk får alla såna ideer ifrån? Vart finns beviset för dina påståenden?
1: Det är ju ganska dyrt att gå till veterinären, det lilla % dem får på foder är ingenting. Så dem har inget behov av det som inkompst. Inget djurfoder leverantör skulle säga nej om en veterinär klinik vill sälja deras foder, så dem kan välja precis vilket foder dem vill oavsett pris och leverantör. För djursjukhuset spelar det ingen roll.
2: när jag pluggade djursjukvård gick jag på en sån leverantörs förelänings, gällande ett visst sorts fästing medel, och oj vad bra jag tyckte detta medel lätt. Såklart veterinärena skulle sälja det hos dem, men sen när veterinärerna diskutera efteråt tog dem upp en massa negtiva punkter med produkten jag inte ens tänkt på och dem tänkte inte sälja den.

Jag tror som du skrev i #26 att de väljer att köpa in foder som de själva vill rekommendera. De har valt sitt sortiment, inte blivit tilldelade. Och kliniken får ju %-andel per såld säck oavsett vilken leverantörs foder de säljer. 
Mvh Ellenfyrkant
28 nä, jag menar vilken vetrinär är utbildad inom foderläran? Ingen är det så varför lyssna på värtinären vilket foder man ska ge, det är som lyssna på säljaren i foderbutiken. Vilken produkt anser du viktig i ett foder? Därefter ska man se nu tror jag inte hills är rent skräpfoder men tycker det är dyrt och kunde innehålla mindre majs o salt varför är det salt i fodret? första plats är majs allså anser du att det viktigaste din hund får i sig är majs? Lite så tänker jag när jag letar foder :)
Innehållsförteckning
Grovmald majs, kyckling- och kalkonmjöl, animaliskt fett, digestiv, torkad betmassa, grovmalt ris, fiskolja, torkade hela ägg, linfrö, kaliumklorid, havrefibrer, salt
Jag skulle inte ge mina hundar foder med så mycket spannmål i. Av massor av orsaker.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#30 tyvärr finns det inge foder som uppfyller mina krav på marknaden, därför jag får nöja mig med det vanliga hundägare ger sina hundar utan att hundarna tar skada.
#28: Jag går gärna i god för dessa påståenden!
Min bästa väninna arbetar med näringslära inom hund, jag är själv djurvårdare Utbildad av bland annat veterinärer och har flera kontakter inom djursjukvården och dyl. Bland annat har Min Egen veterinär som vi träffar sedan flera år tillbaka själv sagt att hon tycker att det är tråkigt att dom skall rekommendera Hills och att hon själv inte använder det till sina hundar.
Veterinärer har inte utbildning inom näringslära på det sättet, nej.
Få människor har det idag. Jag har själv jobbat i butik och sålt foder, enbart utbildad djurvårdare (du får inte en speciellt bred kunskap om näringslära när du utbildar dig till detta) och får stå där att säga precis vad jag Tror, tycker och tänker.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
32 menar du på fullaste allvar att det inte finns bättre torrfoder än hills?
Det tas upp flera anda betydligt bättre torrfoder men tydligen säger du att: JA! jag anser det viktigaste min hund ska äta är grovmalen majs 
#33 folk i djuraffärer har sällan bra kunskap om alla dem djur dem säljer…
#34 när har jag sagt det? :O
Finns massor med bra foder, jag personligen gillar RC bäst, den finns det dem jag inte gillar, dem där emellan är jag tveksam på, därför detta foder byte blev svårt för mig ;)
35 När du köte
det, börjar om igen . Vad anser du bästa ingridiensen i ett foder? Så går jag vidare…. Du väljer ett som har på 1a plats grovmalen majs. allså anser du att det viktigaste din hund får i sig grovmalen majs? Det är på 1a plats i ditt foder du har köpt. Det är så jag tänker när jag väljer ett foder vad vill jag ge. Så läser jag innehållsförteckningen, eftersom jag anser att kött är det viktigaste för mina hundar ska de komma på 1a plats och sen kanske jag vill ha kyckling så även det ska komma på 2a plats nu ger jag orijen eftersom det är ett foder jag anser har "det" sen har jag även haft test of the wild även det anser jag var skapligt någ att köpa o prova på 3 kg 99 kr ett tillfällingt erbjudande jag fick. Dom åt det bra, men ser klar fördel med orijen ändå tycker inget foder är så bra i det prisklassen iaf.
#36 nej jag valde det veterinären rekomenderade med tanke på hur min hund reagerade på sitt förra foder ;)
Ett foder för mig ska bestå av 95% kött och 5% som håller ihop det till torrfoder + gör att det har lika lång hållbarhet som vanligt torrfoder.
Så säg mig vart jag kan hitta det fodret så köper jag det, men tills "mitt" foder dyker upp så håller jag mig till det vanliga hundägare ger sina hundar.
PS: spelar ingen roll om du tipsar om ett foder som innehåller mycket kött, för det är fortfarande annat. Och det där fodret på "O" som ska vara så bra har många hundar blivit dåliga i magen av, så även om det är mycket kött är det tydligen inte bra.
37 då tar jag frågan innan varför frågar du vetrinären ang foder eftersom de sällan har någon utbildning alls i foderläran. Nä, det var du som skapa en tråd och fråga om dessa foder var bra eller inte. Vi andra svara ganska så tidigt att ne dessa foder är inte så bra. Och vad menar du med- spelar ingen roll om du tipsar om ett foder som innehåller mycket kött, för det är fortfarande annat.? annat än vad? torrfoder med mer kött i?
#38 jag skapade denna tråd för att fråga folk här man fick inga raka svar, då alla tyckte så hemskt olika, och mitt foder började ta slut så behöver ett nytt nu om jag inte skulle köpa en till säck av det han inte tålde.
Och tex Orijen som ska innhålla så mycket kött, innehållet även mycket kyckling och fisk produkter. Och även har många hundar blivit dåliga i magen av det.
Det nnehåller annat: russetpotatis, ärtor, sötpotatis, hela ägg, soltorkad alfalfa, fiber från ärtor, torkad organisk brunalg, pumpa, cikoriarot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svarta vinbär, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin. Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium
Min hund äter Orijen och funkar bra på det. Han har även känslig mage.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag slutade med Orijen på mina, då fodretinnehåller så vansinnigt mycket annat än bara kött… Deras innehållsförteckning är gigantisk! Potatisen är väl heller inte bra för hund?
Skulle heller aldrig ge Hill's eller Royal till mina vovvar, då det är lika mycket spannmål i det som andra billigare foder.
#41 billigt eller dyrt spelar väl ingen roll?
Det är ju innehållet som man ska kolla på
Lite ot men doggy proff säljs på Ica bland annat.:p där jag köper min säck o hundarna funkar bra på det! Kinesen får äta vanlig mat + färskfoder eftersom hans tänder är dåliga..
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
#42 Ja precis, men varför betala dubbelt så mycket för ett foder, som har samma innehåll som ett billigare? Vill du ha spannmålsbaserade foder till hunden (som Royal är) så kan du använda vanliga hederliga Doggy. Same shit 
#44 skulle inte tro det då vovven fick allergi av doggy och RC blev hans allergi foder ;)
Det är nog även skillnad på skit/spannmål och skit/spannmål :P
39 oja orijen det innehåller mycket annat oxå men om man då ser på vad som kommer på första plats är det helt olika mot hills, dessutom betydlig mer köttinehåll. kolla Innehållsförteckning för Orijen Regional Red
Urbenat vildsvinskött, urbenat lammkött, lammjöl, russet potatis, urbenat griskött, ärtor, laxmjöl, vit stillahavsfiskmjöl (flundra, hälleflundra och tork), sillmjöl, hela ägg, urbenat bisonkött, potatisstärkelse, urbenat laxkött, alfalfa, sötpotatis, urbenad vitögongös, laxolja (naturligtkonserverad med E-vitamin), fiber från ärtor, psylliumfrö, pumpa, tomater, morötter, äpplen, tranbär, saskatoonbär, svart vinbär, chicoryrot, lakritsrot, angelicarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomilleblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, organisk kelp, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium Så att påstå att Hills är så mycket bättre elle änds snarlik andra bättre foder är fel. 1a plats är Urbenat vildsvinkött på Hills är det 1a plats grovmalen majs
Har du änds provat ge orijen rätt så känd för att vara ett bra foder för foderallergi hos hundar. 44, tror inte hon förstår ditt svar alls.
Tyvärr är jag den som inte kommer ge Orijen. Känns väldigt osäkert med den skyhöga proteinhalten. Provade ge Acana en tid, men jag var inte nöjd då min hund började klia sig, så efter det har jag gått tillbaka till de gamla hedeliga fodrena.
Det var en intressant diskution en gång på Goldenretrieverforum.com (foderdelen) om Eukanuba och Proplan. Det var blandade meningar om hur bra de fodrena var, men det fanns ändå (Obs!Enligt mig) en del kloka kommentarer och tankar. Det ena var att vi ännu inte har sett effekten av alla de här nya superfodrena som Taste of the wild, Orijen mfl. Hur bra är de i långa loppet? Det andra jag kommer ihåg från diskutionen är att foder som Eukanuba och Proplan har funnits i +femtio år. Där är det generationer av hundar som ätit de fodrena och det är många uppfödare världen över ännu idag som ger det.
Den tredje tanken någon la upp var att hon ville gå på foder hon visste funkade. Tror hon gav Proplan och hade gett i 20 år eller något. Hon ville inte mixtra bara för att det var modernt.
Tycker Diskutionen var intressant och det fick en att fundera.
47 Tror det är lite smaksak med men inte anser jag iaf att man ska proppa i sin hund en massa majs. Detta med att folk är uppfödare o inte vill mixtra med foder är väl rätt vanligt de kör på samma bana eftersom de inte vågar chansa. Min hund är 4 gernarationen som äter detta foder o 5 kommer i vår om allt funkar enligt planerna. Mormor tävlar agility och är mycket fin trots att hon slagit rekord på flest valpar alla klara sig, så tror inte att orijen ger sämmre valpar eller sämmre framtid. Jag är inte bra på skria, o går itne i god för orijen helt heller. Men jag ger inte ändas torrfoder utan färskfoder o råkost med som även uppfödaren gett alla sina hundar.
Jag har oxå läst en del intresant om foder o sånt men det har vart inne på baft har jag förmig.
#45 du frågade om fodren var bra eller inte, jag och andra försöker ge dig svar, men då tar du det som kritik istället..?
Titta på innehållsförteckningen på påsarna! Ta sedan en titt i munnen på din hund, är tänderna platta eller spetsiga?? Är det ett köttätande djur eller en växtätare?
Enklast möjligt förklarat, så är högre köttinnehåll bättre. Vete och Korn är inget hunden själv väljer att fylla magen med, det finns med i fodret, för att dryga ut det och ge en mättnadskänsla,men finns det ngt för hunden att plocka upp? Den som plockar upp mest här, är tyvärr tillverkaren av fodret.
Hill's Puppy:
Grovmald majs, torkad lammprotein, majsglutenmjöl, sojabönsmjöl, animaliskt fett, grovmalt ris, digestiv, torkad betmassa, fiskolja, linfrö, dinatriumfosfat, vegetabilisk olja, kaliumklorid, salt, kalciumkarbonat, L-lysin, hydroklorid, L-tryptofan, extrakt av rosmarin.
Ett foder som har majs som första ingrediens, är inget jag skulle ge min hund!! Salt är heller inget jag är nämnvärt förtjust i i hundmat.
Att din hund reagerade på Doggy, kan ju vara att den är känslig mot tex kyckling eller ngn annan liten grej, sominte finns i Hill's. Men fakta kvarstår ju, rent innehållsmässigt så är det same shit 
#49 jag har redan sagt hur jag vill att fodret ska se ut för min hund, MEN det fodret finns inte på marknaden, så då får jag ta och välja ett foder som vanliga hund ägare ger sina hundar och hundarn mår bra av.
Det finns INGET hundfoder jag gillar innehålls förteckningen på.
Har nu kollar på på RC, Hills, Pro purina, Doggy proffessional, Orijen, Acana, Eukanuba, Taste of the wild, Standart, Magnusson's M&B
Och färsk foder.
Dem foder som jag tyckte jag kunde nöja mig med var Orijen och Färskfoder, när jag enbart kollade på innehåll.
Dock när man läst om Orijen och hur MÅNGA hundar som blivit dåliga av det så nej, och färsk foder funkar inte för mig och min hund i vår vardag.
Det som jag dock även godkännde och som kan passa mig och verkar bra är Doggy professional extra Aktiv
Sammansättning
Kött och köttbiprodukter (kyckling 34%), spannmål (fullkornsvete 33%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskprodukter, ägg och äggprodukter, mineraler, jäst, frukt (nypon 0,3%).
Dock är det för vuxna och min hund är valp, han måste äta nåt annat tills han blir vuxen, och gillade inte Doggy professional extra Valp. Så då valde jag att lite på en veterinäre som faktist jobbar med hundar, foder allergier och mag och tarm flora hos hund ;)
#50 Det är det fodret vi har till lillan, Doggy professional extra Aktiv. Fungerar bra på henne, jättebra i hullet mm :)
#51 såg verkligen bra ut på innehålls förteckningen, synd dock att inte valp fodret såg lika bra ut ;)
52 har du änds läst på förpackningen på doggy professinal extra aktiv?
Rekommenderas för
För mycket aktiva eller arbetande hundar, unghundar, dräktiga och digivande tikar samt valpar
#53 det står det på alla deras foder

valde också bort orijen av anledningen att många hundar blir dåliga av det.
jag valde Olivers till slut istället. har bara testat lite drygt 1 vecka men med bra resultat än så länge.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#50 du förstår inte vad jag menar!! Du använder ett foder som veterinärer och andra säljer för mycket pengar, istället för att köpa ett foder som ser likadant ut men för mindre pengar… Förstår du nu??
Varför ger du inte Doggy Pro extra aktiv, till din valp?? Det är ju ett betydligt bättre foder än vad Hill's Puppy är…
Det behöverinte stå puppy/junior/valp på påsen bara för att det ska vara ett bra foder till en valp! Titta på innehåll, samansättning protein/energi istället.
Veterinären säljer Hill's med vinst, be din veterinär förklara VARFÖR just Hill's skulle vara så bra
Vilket torrfoder som är bra?
Enligt mig finns det inget torrfoder som är superbra, det finns några som är relativt bra.
Inget av de foder du angett är några jag skulle ge.
Men så är jag väldans kräsen…. å råfodrar/barfar mina hundar för att slippa leta efter det *ultimata* torrfodret.
Många torrfoder innehåller spannmål och majs i olika varianter. Ärtor har också blivit en billig utfyllnad i foder. Inget av det där hör hemma i ett hundfoder tycker jag. De vanligaste spannmålen som används är glutenrika och totalt onödiga. Men det är ett relativt billigt *klister* och utfyllnad.
Vidare innehåller många torrfoder hydrolysater av olika slag. I bästa fall står det angivet vad den ursprungliga proteinkällan var.. men inte alltid. Helt onödig kemisk underlig sönderslagning av protein som jág aldrig skulle vilja ha i ett torrfoder.
Vissa innehåller för mycket vegetabiliskt protein i förhållande till animaliskt protein. Bör vara tvärtom tycker jag.
Vissa anger att de har färskt kött i sitt foder… jaaa ok.. skulle de andra då ha ruttet kött i ? Nää det lockar med att säga att de inte behandlar sitt kött (torkar, mal, pressar) i fodret. Ok… å hur får de då ihop hela blandningen och får till de fina foderkulorna om köttet inte behandlas på något sätt???
Smart marknadsföring…. lura folk att deras *färska kött* är bättre än andra som redan på en gång anger att det är köttmjöl. Visserligen kan köttmjöl innehålla lite mer än enbart kött men… det är mer sanning i den vikten när köttmjöl kommer först i innehållsförteckningen.
Väger man färskt kött.. får man tänka på att färskt rått kött innehåller ca 70 % vätska. Så vad är köttmängden i torrsubstans egentligen?
En del innehåller diverse konserveringsmedel och andra kemiska konstigheter. Inget jag vill ge mina vovvar.
Orijen är bland de bättre torrfodren. Ev minus är att det innehåller rätt mycket örter/medicinalväxter - vilket i och för sig är bra saker… men inget jag vill ge hela tiden utan bara i perioder.
Standardt är ett svenskt märke. Ett bra och *rent* foder utan en massa konstigheter. Har ris som enda *klister*.
Healthy Paws är ett annat torrfoder jag tycker är bra. Möjligen att det innehåller lite mer örter m.m. men ändå ett bra foder i mina ögon.
Så … helt beroende på vad man vill ge sin hund för mat och vad man vill betala för innehållet så finns det olika torrfoder.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#56 för det är för vuxen hund och han är valp? dem har ju helt olika energi behov och jag hoppas ju även på att Disel ska växa lite till ;)
Bara för att Doggy och RC både innehåller spannmål innehåller dem även mycket mer, och olika mängd spannmål och det är helheten på innehållet man ska kolla på, man ska inte stirra sig blint på kött och spannmålet…
För att det skulle vara bra för magen och tarmen, och ge en bra balans. Och förhoppningsvis slutar han spy, annars blir jag galen på det här med foder…
#57 Dock har inte alla möjlighet till barf eller färskfoder :)
Som vi t.ex, har en jätteliten frys, så får inte plats med något hundmat där och har inte hela kylskået fyllt med kött ;)
Nej naturligtvis. Jag skrev bara hur jag gör.
Samt hur jag resonerar/resonerade om torrfoder när jag *fuskbarfade* och hade torrfoder att ta till med ibland.
Jag är kräsen när det gäller hundmat, jag vill inte betala för en massa jag inte vill ge min hund.
Man kommer långt bara i att fundera på vad man vill ge sin hund och läsa vad torrfoder innehåller.
Är det bra? Vill jag ge det min hund? Hur långt upp/långt ned i innehållsförteckningen kommer de *mindre bra* råvarorna?
Priset… skiljer sig naturligtvis. Även här tycker jag man då ska tänka på innehållet. Vad betalar jag för?
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#58 men snälla du… Läs hela inläggen, så kanske du förstår "/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker man att det här är okej foder, så visst!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Förstår inte vad filmen har med ngt att göra, den visar väl vad de flesta redan vet? Hur torrfoder görs… TS har nu inte möjlighet att ge sin hund färskfoder och väljer att inte barfa.
Filmen i sig, får inte mig att tycka mindre om torrfoder, såvida dom inte visade ngt hemskt de sista minutrarna, för de såg jag inte =)
#61 läst hela inlägget 3 gånger och ser inte vad du tycker jag missat?
_du förstår inte vad jag menar!! Du använder ett foder som veterinärer och andra säljer för mycket pengar, istället för att köpa ett foder som ser likadant ut men för mindre pengar… Förstår du nu??
_Länka ett foder med exakt samma innehåll som RC eller Hills då? Det är skillnad på ALLA hund foder och det är det som skiljer dem åt. Spelar ingen roll om 4 olika foder innehåller spannmål och kött, dem innehåller mycket mer och man måste väl se till helheten på fodret?
Varför ger du inte Doggy Pro extra aktiv, till din valp?? Det är ju ett betydligt bättre foder än vad Hill's Puppy är…
Det behöverinte stå puppy/junior/valp på påsen bara för att det ska vara ett bra foder till en valp! Titta på innehåll, samansättning protein/energi istället.
För att valpar och vuxna hundar har olika behov och behöver olika foder?! Doggy pro extra aktiv är ju knappast ett foder med rätt innehåll för en ung valp.
Veterinären säljer Hill's med vinst, be din veterinär förklara VARFÖR just Hill's skulle vara så bra.
Dem skulle kunna sälja Doggy pro med vinst, Orijen med vinst, Eukanuba med vinst, eller varför inte färskfoder med vinst?
Det är ingen som bestämer vad dem ska sälja, den enskilda kliniken väljer vad DEM själva vill sälja då dem är "egna".

Vad som är fel? Ja, avsaknaden av kött kanske?
Majs, vete och diverse kaninmat känns ju riktigt bra som fodermedel!
#65 färskfoder innehåller väl inte kött? det är väl rest produkter från slakt?
#65 de flesta fodren innehåller kött, men olika mycket och i olika former.

Jo, och det kan man ju tycka vad man vill om.
Tycker man att det är bra, så ge Hills, purina pro plan och doggy professional. Tycker man inte det, så kanske man ska ge något annat.
#68 Kan man tycka vad man vill om vad?
#66 jag vet inte vad du tycker är restprodukter, men visst innehåller det även rent kött.
Ts, spyr han fortfarande när han äter?
#70 började nyss foder övergången ;)
Men den senaste veckan då han gått på RC har han spyt typ 4 gånger :/
Okej, hoppas det blir bättre framöver här då:)

Mängden kött i fodret. Vissa tycker ju att det är bra att ge vegetarisk mat, andra föredrar att fodra carnivorer.
#73 Självklart ska vovve äta så mycket kött som möjligt, jag trodde filmen var menat som att allt torrfoder var blaha. =)
Men letar man så finns det ju torrfoder som är bra (så bra ett torrfoder kan bli) det man missar där, är ju det naturliga sättet att inta maten, där är ju barfen bättre, med ben och allt. Men ger man torrfoder kan man ju alltid sticka till vovve ett ben på sidan om matskålen =)
Visst är det bra att det kommer foder med mindre spannmål osv, men man måste också komma ihåg att det inte är alla hundar som mår bra på de med köttfyllda fodrena.
Det är lätt att bli "blind" och bara se innehållet i fodret. Det jag försöker få fram är att det inte är dåligt för alla hundar med de mer spannmålsbaserade fodrena - en del hundar klarar inte av för mycket kött i maten.
Man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man ger sin hund Doggy om den fungerar bra på det.
Det är upp till var och en vad man vill ge sin hund. Vill folk ge sin hund Hills - låt de! Frågar folk om råd är det fritt fram, men man ska som sagt inte behöva känna sig dålig pga att man väljer att ge ett av de mer ansedda i folks ögon "dåliga" foder. Funkar det för hunden så.

Jag tycker mer eller mindre att allt foder är blaha. Det är skitsvårt att hitta bra foder, är det inte spannmål i så insisterar de på att propp ai massa giftiga växter som lakrits eller potatis.
Det är mest pga innehållet av spannmål i foder som det sker foderåterkallningar. Sojamjöl och majsglutenmjöl innehåller ofta aflatoxin och salmonella.
Det sker årligen återkallningar av färdigframställda foder pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin, överskott på aminosyran DL-Methionine, salmonella, bitar av förpackningen och andra främmande föremål återfinns i fodret, råttgiftet aminopterin, melaminöverskott och cyanuric syra. Att man ger sitt djur ett kommersiellt foder är ingen garanti för att det inte ska insjukna eller smittas. Det är en av många anledningar till att jag ser rött över att spannmål får existera i foder till en carnivor.

Det finns ju alltid en anledning till varför det inte fungerar.
Kanske är en idé att kolla upp det först, innan man rycker på axlarna och säger "nejmen det gick inte.."?
#77 till stor del handlar det om hur hundens mag och tarm fungerar, vad den tål. Alla är ju olika och med tanke på aveln är ju viss form av allergi och överkänslighet inte konstigt :)

Allergier kan man ta hänsyn till, men avel påverkar inte tarmfunktionerna. Det är en vanlig missuppfattning som folk ofta skyller på.
Hittade denna:

"Although there is no known dietary requirement for carbohydrates in dogs, they are an excellent source of energy"
Helt fel, hundar använder fett som främsta kolhydratkälla. Kolhydrater i kosten är totalt överflödigt. Det fanns inte ett enta rätt ord med i meningen om kolhydrater. Bara ren rappakalja.
#79 klart det gör, aveln kan ju påverka ALLT. Det föds ju hundar med fel på organ eller t.o.m saknar organ, och på vissa raser är det vanligare (avels påverkan), sen avlar man ju emot dessa del. Men det är ett bevis på vår avel påvarkar djurens inre…

Ja, men aveln påverkar inte matsmältningsfuktioner. Det finns det inga bevis på, och det är dumt att göra antaganden när man inte vet säkert.
Vad som däremot är bevisat är att kommersiellt foder ger sämre immunförsvar, orsakar diabetes, ger upphov till allergier och framkallar cancer.