Ni som bor själva och har hund?
Hur många här bor själva och har hund/hundar? Hur löser ni det? Vad har ni för "sysselsättning" på dagarna och om ni är hemma nu, hur planerar ni att göra när ni börjar jobba ex..?
Är det stor skillnad att ha hund själv eller vara två?
Jag bor ensam och har tre hundar. Jag är permanent sjukskriven på halvtid, och är för närvarande arbetslös på halvtid, men har fått jobb på restaurangen mitt emot mig från 1/3 :)
Nu vet jag inte hur schemat kommer att läggas, men det är ju öppet 7 dagar i veckan, så jag tänker att det kommer inte att bli så många timmar per dag… för hela dagar blir det inte.
De gånger jag får yrsel (därav min permanent halva sjukskrivning) så att jag inte kommer mig ur sängen, har jag hjälp av min granne, mina barn, eller min äldsta dotters x som bor nära.
Det är nog både och att vara två. Som det är nu när jag är helt själv med hundarna, behöver det aldrig bli någon förvirring kring träning osv. eftersom det bara är jag som håller på :) Det är ju på ett sätt positivt. Det som KAN bli lite negativt är att de inte så gärna lyssnar på någon annan….. som sagt…. Både och.
Jag är arbetssökande, men jobbar timvik.
Så jobbar jag har pojkvännen henne, men skulle vi vara iväg båda minst 6 timmar sammtidigt, så är hon i hundgården :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bor ensam, jobbar heltid. Min hund är hemma hos mina föräldrar på dagarna när jag är på jobbet, de bor inte så långt härifrån så det är lätt att gå över med henne. När den möjligheten inte finns länge så kommer det bli dagmatte.
Jag läser distans på Komvux. Och kommer troligtvis vara dagmatte åt en hund. (ska träffa hunden och ägaren i veckan). Jag planerar att plugga ett tag så jag är alltså hemma med hunden. Men i framtiden när jag skaffar jobb så får jag se hur jag löser det helt enkelt. Troligtvis genom dagmatte eller hunddagis.
Det tror jag absolut. Att hjälpas åt gör ju det enklare. När Valle var valp hade jag önskat att vi hade varit två. För det blir ju ett himla springande ut och in. Och man är verkligen "fast" i hemmet. Är man två kan man ju turas om att vara hemma med valpen medans den andra åker på ärenden. Något som grannparet inte fattar utan lämnar sin 9-veckors valp ensam hemma eller hos grannarna och åker bort båda två…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har ju inte min hund än men jag har redan skrivit upp min plan :)
Jag studerar just nu, men har ett speciall schema iaf 1 år till, så är borta max 3 timmar per dag. Då hunden kommer på sommarlovet så är jag ju ledig i början så inga problem då.
Sen kommer min pojkvän och hans mamma att ställa upp som vakt :) När hon är ca 1 år kommer hon få gå på terapi hund kurs, så då ska hon förhoppningsvis komma att följa med mig till skolan och jobbet.
Annars har jag vakter som gärna ställer upp.
När jag börjar att jobba så hoppas jag att kunna ta med mig henne varje dag då jag ska bli fotograf och helst öppna min egna studio, men i ett annat rum ifall någon är allergisk :)
Så för mig så tycker jag inte att det ska bli så svårt, jag bor ju själv men det finns så mycket folk som gärna hjälper ;) Så länge de bara får passa lite och jag tar upp skit och annat den tiden jag är hemma XD
Sen så är ju jag lite data freak så jag har börjat sätta ihop en system så att jag kan se min hund i webcame om jag skulle vara orolig ;D Sen är det roligt med att hitta på saker…
Beror på hur man bor,
För tillfället är jag arbetsökande och varit sjukskriven.
Men när det blir jobb, så har jag inomhus/Utomhus hundgårdar åt mina hundar på dagarna.. :)
Jag är 21 år och bor ensam med Klenod. Jag tycker det fungerar superbra. Jag jobbar 75% så har inte så långa dagar. Innom en snar framtid kommer jag börja plugga och då givetsvis ta med Klenod och kaninerna dit jag flyttar och både djuren och jag kommer få anpassa oss till det då.
När jag börjar plugga kommer jag troligtvis vara mer hemma än jag är nu när jag jobbar.
Kan nämna att jag har ca 4 min cykling till jobbet så det är ju inga avstånd precis när man ska hem om på lunchen.
Jag tycker inte det är någon skillnad på att ha hund ensam eller att bo i en familj på 4 som jag gjorde när jag bodde hemma.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag bor ensam och har nyligen börjat i skolan, dock bara några timmar i veckan,väldigt få timmar. Så Ruby har lärt sig att va hemma några timmar i veckan. Innan dess så var jag sjukskriven så jag hade all tid i världen att uppfostra och va med henne
Passade på att köpa valp då jag är sjukskriven och hade tid,råd och ork att uppfostra en liten valp.
Just nu bor jag hemma hos mina föräldrar och pluggar på distans… men då jag bodde hemifrån och samtidigt jobbade så kunde mamma(jobbar natt)/mina syskon ta hand om hunden, lämnade honom där på morgonen eller kvällen innan. Det var en jobbig tid faktiskt, med en massa farande fram och tillbaks… skulle inte vilja ha det så igen.
Jag svarar både och när det gäller att vara 1 eller 2/fler om samma hund. Jag har alltid haft lite problem med pojkvänner som ska komma in och börja bestämma/sätta upp regler för min hund- särskillt om vi inte delar samma "tänk" kring hur hundar lär sig saker och vad de mår bra av. Då är det nog lättare om man har varit ihop ett tag och bestämmer sig för att skaffa hund tillsammans och pratar om regler kring det så att det inte blir några missförstånd.
Hehe.. låter nästan som att skaffa barn.. :P
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag är 20 år och bor ensam med mina pumi. Jag börjar plugga igen om två veckor. 2 dagar i veckan kommer jag plugga hemma och 3 dagar i skolan. Hunden får följa med till skolan :)
när jag skaffade cola var jag arbetslös och bodde med en kille. jag hade 3 st hundvakter ifall jag behövde åka iväg
efter det fick jag flytta hem igen och då har pappa lltid kollat henne eftersom han är pensionerad.
när jag flyttade till eget fickhon seperationsångest men när hon vande sig gick det rätt bra när jag var i skolan
idag har jag även evoca
i början gick det bra men i trotsåldern blev det värre. har hundvakt även nu men just nu är jag student på distans och efter det går jag på mammaledighet så jag kommer var hemma minst ett år
något som är jobbigt eftersom jag vill få hundarna att klara sig mer på egen hand när jag är iväg
men annars har det alltid gått bra att vara själv
fördelen med att vara två är när man är sjuk

Ni som tänker ta hjälp av dagmatte när det behövs, hur har ni tänkt hitta dagmatten? Hur mkt tänker ni är rimlig betalning och hur ser ni på om dagmatten har andra hundar samtidigt som er?
Jag känner lite att vitsen med dagmatte är att det inte ska vara som dagis med flera hundar. Om jag har mina 2 hundar hos en dagmatte vill jag nog att dom är ensamhundar där… :S
12 ofta är det så att dagmatte inte tar mer hundar än vad man kan gå iut med. Själv var jag dagmatte o hade då bara 1 hund de var kanonfina kompisar o daghunden var våran granne :) Pris är svårt jag tog bara kompispris o lite gentjänster gjordes. Men vara dagmatte tycker jag som du det ska vara kanske mattens egna hund/ar o sen daghunden/ar från ett annat hem inte som hunddagis :)
Jag har en hund, är sjukpensionär och tar hand om henne själv. Hon stannar hemma max 5 timmar själv och jag brukar ta med henne ibland, det beror på vad det är jag ska göra.
Jag är ensam med min lille. Jag pluggar distans via komvux och har praktik 4v per termin. Förra praktiken hade jag bara ca 5min cykelväg från min lägenhet och så hade jag min mammas hund då min lille inte vill vara själv. Så jag cyklade hem på lunchen om det var en sådan dag och gick ut med dom och aktiverade dom innan jag cyklade tillbaka. Vissa dagar hade jag bara en 5tim och då klarade de sig tills jag kom hem och andra dagar hade jag delad tur och var då hemma 4-5 par timmar mellan passen. Och några gånger lämnade jag honom hos min farmor och farfar eller min pappa.
Nu när jag kommer har praktik på annan ort så löser jag det så att jag lämnar honom hos min mamma, eventuellt hos min pappa om han är hemma. Så det löser sig.
Om jag börjar sommarjobba sen eller jobbar efter jul så kommer jag ha möjlighet att lämna hos mamma, pappa eller farmor och farfar. I nödfall blir det väl att skaffa hundvakt/dagmatte. Men det är sånt som löser sig när det väl är dags.
Jag tror definitivt att det är lättare om man är två, speciellt om man har varierande tider när man är hemma. Då finns det alltid möjlighet att någon kommer hem tidigare så en annan slipper åka hem eller en är ledig när en annan jobbar osv. Det är nog lättare att dela på ansvaret än att ta på sig allt själv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jobbar som Timvikarie på Carema Care och akillez är ensam hemma de timmar jag jobbar.. Och jag går hem på min rast om jag jobbar längre än till 12 :) och min sambo jobbar skift, Ena veckan natt och andra veckan dag osv så det är ju oftast en som är hemma lite längre än den andre
#12 Grannar.se och Blocket brukar finnas annonser på. Det var där jag annonserade när jag letade daghund. 80-100 kr per dag tycker jag är rimligt. Jag kommer ta 100 per dag som dagmatte. Om jag lämnar min hund hos en dagmatte så har jag inga problem med att det finns en till hund där, bara ett plus egentligen då min vovve älskar andra hundar.
#16 Men du har ju sambo, alltså bor du inte själv? Tråden var ju för dom som bodde själva.
oj ;P
#18 ;)

Jo, en hund är en sak.. men om personen har typ 4 andra daghundar?
#20 Sålänge din hund fungerar med andra hundar ser jag inte det som något problem utan bara som en positiv sak då hon får det roligt. Hundar mår bra av att få umgås med varandra.
Har personen fler hundar brukar de vara någon form av hunddagis och då är det antingen fler som rastar dem eller så rastar de hundarna i omgångar.
Jag anser att om det är ett bra hunddagis ska de kunna erbjuda en bra lösning även för kunder som äger "ensamvargar".
Finns det inget dagis i närheten som har möjlighet till detta kan du ju alltid annonsera att du letar efter dagmatte som ej har andra hundar.
Jobbar 75% inom äldrevården. Nu har jag bara långa dagar när jag jobbar helg eller någon dag i veckan. Annars jobbar jag kort förmiddag eller kväll. Har hundvakt under de långa dagarna jag jobbar, de övriga är han hemma själv. Har två katter också så han har sällskap av de.

21: jo men som jag skrev så har jag 2 hundar och min senior behöver lugn och ro. Och jag vet flera som har 4-5 daghundar själv i en liten lägenhet o då känner jag att jag hellre kan ha mina på dagis isåfal… blir ju lite samma sak som dagis då, fast utan försäkringar och utbildad personal…
23 fast det är lite många jag hade valt bort sån dagmatte, smaksak men jag är som du :)
Jag är nog inget bra exempel då jag har gått hemma sedan innan Wikus föddes (mao. i snart två år), och får bidrag via LSS.
Jag har tre hundar, de är med mig på jobbet.
Upplever absolut att de har stor glädje av varandra när de väl lämnas ensamma en stund. Har aldrig haft problem med stress eller ångest när de är flera.
Jag skulle inte lämna hunden hos en främmande människa, däremot har jag förtroende för väletablerade dagis. De har utbildad personal och lokaler för ändamålet. Men jag skulle inte lämna på dagis heller, utan nyttjar vid behov mitt sociala kontaktnät. Hjälper även vänner med hundpassning vid utlandsresor osv.
/Aremea

Vad härligt att kunna ha med sig hundarna på jobbet, det är min dröm!
Jag har en sambo, men han är bara hemma fred-söndag, så jag svarar oxå i den här tråden;) Jag är ju "singel" med hundarna största delen av veckorna.
De dagar jag är i skolan eller jobbar så har jag en dagmatte, dagmatten äger en djuraffär och de följer med henne dit och sitter på kontoret om dagarna, de har ett eget angränsande rum där. Min kompis och tidigare granne lämnar oxå sina hundar där så det är ett hundgäng som trivs tillsammans. Det är inga problem alls. När jag jobbar natt betalar jag lite extra till samma dagmatte, eller så passar min kompis med sina hundar på samma dagis hundarna. Vi har fler alternativ till hundvakter, men dessa två alternativen växlar vi oftast mellan.
125 kr per dag betalar jag till dagmatten för båda hundarna. Jag hittade henne via en annons på blocket hon satt ut. Tidigare har jag haft med hunden på jobbet eller haft dagmatte om hunden inte fått vara med på den arbetsplatsen.
Jag har varit bde singel och sambo under tiden jag har haft hund. Visst är det lättare när man är två. Förut var jag och grannen till stor hjälp för varandra, men nu har jag ju flyttat:P

125:- per dag låter ju helt rimligt :D Det är inget man gör för att tjäna pengar eller bli rik på, men självklar ska man få betalt.
#29 Absolut! Det blir ju ändå över 1000 varje månad som hon får för att passa mina hundar så bra. Jag fick lite rabatt eftersom jag studerar och inte har så god ekonomi av den anledningen:)
#25, bidrag via LSS? vad är det om jag får fråga och verkar lite nyfiken i en strut 
Medarbetare på Hundar.ifokus