Hundträff för lite mindre hundar!
Hej hej!
Jo jag och en annan här på forumet diskutera det här med att ha en hundträff för lite mindre hundar, ta en promenad, träna, prata umgås!
Själva tanken med detta är för att våra hundar blir mos om en större hund råkar springa på de.. Så en träff för mindre hundar tycker vi verkar kul!'
För mig spelar det ingen roll var, så länge ni vill vara på ett trevligt ställe!
Vi planerar datum, tid, plats beroende på hur många som e på!
Så hur många är intresserade?
OBS! Om det nu inte blir ngr med småhundar som vill vara med kan vi ju prova en med blandat, det är ju det att våra hundar blir mos…
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vart bor du, dvs vart ska träffen vara? :)
de flesta bor ju i Sthl så det blir ju säkert i sthl men vi kan göra såhär man skriver vart man bor sen hur långt man är vilig att åka!
Jag bor i Strängnäs (1 timmes res tid till sthl) är villig att åka till sthl om det behövs :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

Men varför skulle era hundar bli mos för att de träffar större hundar? Jag förstår faktiskt inte alls varför alla är så rädda för att låta sin lilla hund träffa en stor hund? Javisst är skaderisken större, men inte större än vad man som ägare tillåter det att gå vilt till mellan hundarna.
Jag har alltid haft hundar av alla storlekar blandat runtomkring mig vilket aldrig varit några problem, bästa ex är väl en liten nioveckors Norwichvalp som leker med en vuxen Cane Corso… naturligtvis under uppsikt såklart.
Finns absolut ingen anledning att tillåta hundar att leka så hårdhänt att andra blir osäkra, rädda eller skadade. Ha koppel på hundarna eller så får man avstå om man har en hund som leker hårdhänt för det kan även små hundar göra, inte bara stora.
Vår jämthund leker minst lika bra med småhundar som med stora. Jag har aldrig sett henne så lycklig som när småhundarna hänger i hennes halsskinn och biter henne i sidorna. Hon ser ut som ett stort fån som bara njuter av uppmärksamheten :P Jag kan dock inte låta henne leka med vissa chihuahuaor eller andra "ömtåliga" hundar, för hon använder gärna framtassarna ibland, så har man en pytteliten hund går det ju inte. Men hon leker fint med lite kralligare småhundar, som cairnterrier, jack russel eller Tax, och även vissa "tanigare" hundar som t.ex. chinese crested. Hunden du har på bilden, Beckibus, ser jag inte ens som en liten hund utan en mellanstor hund och då är det absolut inga problem.
Men såklart, är man orolig som ägare så är det ju bättre att låta bli. Men det kan vara bra för småhundar att få leka med stora hundar under ordnade former för många småhundar utvecklar ju gärna en rädsla för stora hundar annars.
#3 Det är ju det om en stor hund råkar springa över våra hundar, blir de mos. Sen är ju att iaf min hund leker bättre med små hundar..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

#5 Absolut så leker ju vissa hundar bättre med små/stora, #4 exempel var ju väldigt bra.
Men varför skulle de stora hundarna springa över era små? Ordning och reda på hundarna, här leker man schysst, det är du som ägare som bestämmer hur hårdhänt leker får vara. Och har du en sheltie så behöver du väl inte vara ett dugg orolig om den leker med en ex golden? Sheltie är ju inte precis hyperömtålig hund, de är ju små tuffa hundar.
Förstår vad ni menar, absolut, men jag måste ändå få ha åsikten att ni med småhundar som är så oroliga över att stora hundar ska springa över era små och göra mos av dem kanske ska sluta oroa sig så väldigt. Det är ju långt, långt ifrån alla stora hundar som leker hårdhänt även om många är både klumpiga och flamsiga så finns det precis lika många som är mjuka och ser sig för vart de trampar ner tassarna nånstans. Likaväl som det finns små hundar som kör järnet och fladdrar runt som tokar både högt o lågt. Tycker personligen att man får se till individen och hur just den hunden är innan man bestämmer sig för att låta hundarna leka ihop, storleken har väl mindre betydelse.
Hur liten ska en hund vara för att räknas som en "småhund" får jag fråga? 
Bor för långt ifrån, annars hade det vart roligt att gå promenad med avslut om de funkar ihop med lek. Hoppas ni får det trevlig ni som träffar.
7, jag leker med stora o mellanhundar så länge de leker rätt, men idag finns det bara 1 stor hund o 3 mellanstora resten av mina hundars kompisar är små (35cm) vikten är oxå viktig att nämna 7 kg o ner brukar de mindre hamna på. 18 kg mellan o den stora vet jag inte vad han väger men är av ras curly-Coated Retriever. Han älskar bli jagad därmed älskar Enja leka jagaleken med han o snabb är han 
Ja jag är den andra personen.
Min hund blir mos av större hundar, klart hon springer och säger även ifrån men det är faktiskt inte många som lyssnar på henne. Hon är tanig och väger 4,5 kg. Väldigt liten sheltie. O att behöva säga till hundarna hur de får leka eller inte känns sådär. Lexie o Tyra (lostmybrain) leker jätte bra tillsammans, och jag tror vi aldrig brutit en lek mellan de. Men de är lika stora och lika barn leka bäst 
9 o jag instämmer med dig man måste vara rädd om det lilla man har
fel lek är farligt för de små.
Texas har alltid lekt med större hundar. Brottas med en boxer/amstaff utan problem. Han har lärt sig att flytta på sig helt enkelt. Inga problem alls :)
jag föredrar också att mina hundar leker med jämnstora, även om dom nu är jack russell och rätt tåliga ;-)
För blir det något missförstånd och hundarna ryker ihop så är det ju den mindre som oftast råkar mest illa ut!
Nyligen fick min ena hund träffa en släktings relativt stora blandras, hundarna hälsar lugnt sedan väljer min hund att gå därifrån. Den större följer lugnt och vänligt efter och försöker få igång en lek, men min vill inte utan fortsätter gå undan samtidigt som han "muttrar" lite, dock med huvud bortvänd och inte på något vis utmanande utan en klart och tydligt "jag vill inte".
Tyvärr kunde den större hunden inte tolka detta rätt utan gör helt plötsligt ett rejält anfall och hugger min hund rakt över huvudet! tack och lov släppte han snabbt och min hund klarade sig med ett rejält sår mitt på huvudet och ett skrapsår under hakan. MEN hade den stora hunden i det ögonblicket tryck till med full kraft så hade min hund garanterat dött!!!
Och risken för att någon sådant drastiskt ska hända är ju betydligt mindre med två jämnstora hundar. Så nu får inga av mina hälsa på större hundar om jag inte känner mig 100% säker på att det är en hund som aldrig skulle gå till attack!
Bara för att förtydla det hela, min hund Iza är i 28 centimeter i mankhöjd(MAX och då är det med päls!!).. Hon har en enda vän som är större (Kitten86's hund River) de leker väldigt bra ihop, men då ligger River ner hela tiden och Iza biter honom i pälsen, super gulligt att se!
Jag kan tänka mig att en hund i Lagotto storlek är max men då ska ju hunden kunna leka fint med mindre hundar =), men det får ju även Cassii välja eftersom att vi har mindre hundar.. Så vad tycker du gränsen går ?:)
#10 Var bor du? Skulle vara roligt att träffa dina poodles!! ;) Tror att Iza skulle gilla att leka med dina hundar :)
Iza får bara leka med små hundar.. Eller en hund som jag känner innan.. Som River, de är bästa vänner..
Som 14 säger, det blir mindre skador på huundarna om de leker med hundar i sin egen storlek..
När Iza säger ifrån tar ingen hund som tar henne på allvar, och drf fortsätter…
#6 Men nu när vi vill ha en träff för mindre hundar, kan inte du bara acceptera ist för att säga att vi inte ska oroa oss ? :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag känner iaf mig säkrare när min hund leker med mindre hundar… :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag är kanske intresserad. :P Har en som gärna leker med andra hundar. Han har lite svårt för stora hundar så det skulle passa bra med mindre hundar. Han är ca 35 cm i mankhöjd och väger 7-8 kg.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg

#13 Självklart får ni ha en träff för bara mindre hundar, har väl aldrig sagt att jag inte accepterar det? Tycker bara att det är trist att man drar alla större hundar öven en kam och säger att de gör mos av små hundar. Samt att man får ju kanske i slutändan en liten hund som blir rädd eller kanske inte vet hur den ska hantera större hundar om den aldrig får umgås med hundar i olika storlekar. Jag står fast vid att man ska se till individerna och inte storleken när man väljer lekkompisar till sin hund =)
#16 fast det har väl inte sagts? Däremot har det förespråkats att OM det sker en olycka mellan en stor och liten hund så är det med allra största sannolikhet den lilla hunden som blir allvarligt skadad!
Om min jack russell leker med en Chihuahua så är ju jag troligtvis betydligt mer avslappand än den andra ägaren… men om min jack russell leker med en amstaff så är det istället jag som är lite mer nervös… Enbart på grund av hur pass stor risk ens egna hund har att bli skadad vid en konflikt!