Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1457 ggr
Cara
0

För mycket träning?

Hej, min hund går (nästan) varje kväll 1 timmes promenad. Vi tränar även, vilket är bäst: att ta ett pass med cavaletti (hinder som ligger på marken eller pyttelite upphöjda)efter eller före promenaden?

Dom lite tuffare passen tar vi vid runt kl 15,16 eller 17 på vardagar.

Jag undrar också om det fungerar med att hunden har klövjeväska (tror att det heter så) med lätta vikter i vid lätt cavaletti arbete?

Cara
0

Det handlar om en Labrador, 2 år snart 3 år gammal, med bra kondition.

Stormblomma
0

Gör ni detta Varje dag?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Cara
0

Han går 1 timme nästan varje kväll. Och så brukar vi antingen köra ett lätt pass cavaletti, eller spår/sök, lydnad eller bara leka utomhus nästan varje dag.

Cassii
0

Tycker inte det låter mycket

Maja2
0

Jag kan tycka att en hund i den rasen behöver promenader på åtminstone 2 timmar per dag, plus hjärngympa

thilda-
0

Jag rekomenderar inte att låta hunden få hoppa med klövjeväska på inkl, vikter

Maja2
0

#6 cavaletti är inte hopphinder

thilda-
0

#7 beror hur högt hon har de :)

Om hunden kliver över - Ok
Om hunden tar små skutt - inte ok med klövjeväska… Men det är vad jag tycker iaf :)

Nicolina
0

#8 Fast cavaletti ska inte hoppas över, då är det inte cavaletti utan olika hopphinder i sånna fall. Så skriver man cavaletti är det endast bommar/pinnar som man klivet över, annars så skriver man väl hopphinder hoppas jag =)

Stormblomma
0

Fast det finns hundar som inte "går ordentligt" över cavalettis. Sådana hundar skall som sagt inte ha klövjeväska på sig när dom gör detta. Vet egentligen inte riktigt hur det blir med belasning och dyl att ha klövjeväska på när man gör cavaletti. Aldrig hört om någon som har gjort det.

#5: Menar du att rasen skall ha Sammanlagt 2 timmars promenad på hela dagen eller menar du att hunden skall ha alla kortare rundor PLUS 2 timmars långpromenad - Varje dag?

Jag är hårt tränad att hundarna skall ha Minst ett dygn Total vila i veckan. Det handlar alltså om hundarnas stressnivå (vare sig det är positiv eller negativ stress) Jag kan slänga upp en ritning som visar hur det fungerar om någon är intresserad. Men det är vad hundarna behöver för att samla ihop sig och för stressnivån att gå ner till "normalnivå" om man är igång så mycket.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

KvirrZ
0

Jag undrar vad du menar med "Hej, min hund går (nästan) varje kväll 1 timmes promenad."

Går du inte ut med hunden varje dag?

- Mvh Emma

Maja2
0

#10 Menade totalt över dagen, men kan nog tycka att minst en timmes promenad sammanhängande, behöver väl alla hundar.

Total vila …. det beror nog på skulle jag säga. En hund som bara får sina promenader och endast lättare annan aktivering, ser jag inget måste i att ha total vila alls, då den vilar i stort sett hela dagarna.

Cara
2

#11 min hund går promenad morgon, lunch, eftermiddag, och kväll. På vardagarna får han sin längsta promenad på kvällen, vilken oftast är 1 timme.

Till er andra, med cavaletti så menar jag bommar på marken, i typ 5-10 minuter. Han går rätt över cavalettin också, skritt eller trav beronde på vad jag ber honom om. Med vikter i klövjeväskan så menar jag väldigt väldigt lätt tyngd.

Vi kör inte mycket varje dag utan har såkart "slapp-dagar" också, men ordentlig promenad får han varje dag annars så mår han inte bra.

På helgerna brukar han gå ca 2 timmar i alla fall en dag.

Det här är en stark hund, med kondition och mycket engergi så han har inget emot att röra mycket på sig, vi kör också hjärngympa nästan varje dag.

Maja2
0

#13 Det där upplägget har jag svårt tro är för mycket träning för någon hund överhuvudtaget

Cara
0

#14  haha okej. Vi kör även tuffare agilitypass, klättring i skogen och sånt ;)

SamanthaJones
0

#10: Jag vill se bilden om stressnivåerna! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Stormblomma
0

Nej, det håller jag med om att det tycker jag absolut inte låter för mycket. Det låter ganska lagom :)

#16: Jag skall se till att leta fram den när jag kommer hem från jobbet! :D

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

SamanthaJones
0

#17: Tackar :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Cara
0

Tack för alla svaren! :)

När det gäller min fråga så behöver ni inte svara på den mer :)