Lugn hund runt andra hundar.. tips??
Hej, jag har en Labrador hane som blir VÄLDIGT glad när det är andra hundar i närheten. Jag har tänkt att ev ställa ut honom igen (han ställdes ut som valp en gång) och kanske ta en agility kurs med honom.
Har någon tips på hur jag kan få honom att lugna ner sig och lyssna på mig bland andra hundar?
Annars så lyssnar han bra och är jättefin, han blir bara så uppspelt runt andra hundar.
Hur gammal är han? Jag tror att det kan vara bra om du tränar lite mer på kontakt o sen kanske du känner nån som har hund? Isf är det väldigt bra att träna hundmöten :) Men först mer kontakt sen med "störning". Eller skallerträning inne på blandrashundar iFokus finns det bra artikel med film att se på just om skvallerträning.
Han är 2 snart 3 år gammal. Min kompis har två hundar (min hund är "superkär" i en av dom), när vi går med dom så fungerar det eftersom vi bara har den äldsta hunden kopplad (hon sticker annars), då följer min kompis yngre hund & min hund följer den.
Lite beskrivning på att träna kontakt? :)
Som Forest säger, träna mycket kontakt. Tex håll en godis i handen, hunden ska titta på Dig för att få den. INTE titta på godisen. Lägg några godisar på golvet, hunden ska titta på Dig, då visar du vilken godis hunden får ta. Belöna all spontan kontakt hunden tar med dig, både inne och ute.
Låt inte hunden hälsa på andra hundar.
Hur aktiveras hunden? Vad gör ni tillsammans?
Den Maja säger är jätte bra övning dels lär du hunden inte sopa rent på allt godis den lär sig kontakt, och sammarbete i samma veva oxå. Har du klicker? jag kör en del med klicker ute med olika kontaktövningar, just enkel promenad så varje gång hunden tar kontakt med mig klick/belöning. Enkla övningar stå som ett T armarna ut o godis i vardera hand, kontakt ge godis. Denna kan du variera massor godis under foten,bakom ryggen osv ha fantasi :)
Min hunds dag ser ut ungefär så här:
30 minuter promenad morgon.
15 min promenad lunch.
30-60min promenad eftermiddag/ agility.
60min-1,5timme promenad kväll.
Som sagt så kör vi agility, går i skogen osv. Vi har kört en del kontakt övningar han är jätteduktig på det, får väl fortsätta med det då. Att åka till rastgården har jag tänkt på.. så att han får vänja sig vid andra hundar osv.
#5 Jag skulle ta en vardagslydnadskurs till att börja med tror jag. Att åka till en rastgård och låta honom busa med andra hundar, kan snarare förstärka hans motivation att vilja fram till andra, istället för att lära sig att ignorera dem.