Weight Pull!
Hejsan!
Jag och sambon har börjat träna Weight Pull med Chilli och nu har jag startat en liten blogg om det och om hennes träning.
Ni finner bloggadressen i denna blogglista - det är blogg nummer Ett på listan
Lägg gärna en kommentar här eller på bloggen!
Om du har några synpunkter/frågor/förbättringsförslag om innehållet eller så, säg till :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Puttar upp lite. :)
Jag har varit inne och kikat, superfin blogg! Och Chilli är ju bara för läcker! Jag funderar på att dra med min jrt nr han har åldern inne, då som komplement till agility och lydnad. Vill göra något som bygge bra muskler. Har då tänkt DW. Inte tävla i WP eller så utan bara för motion. Tycker du att man ska skaffa en riktig wpsele då, eller är dem inte bra att dra saker med låg tyngdpunkt med?
Hihi, tack så mkt! :D Hoppas du kikar in igen vatefter :)
En WP-sele tycker jag! Det är ju att dra saker lågt den är gjord för. :) Vi kör det främst för att hon ska få mer motion och aktivering, inga tävlingsambitioner än iaf. Det ger väldigt bra social träning för henne också, vilket är ett stort plus.
Men DW är ju ett superbra sätt att bygga lite muskler, man behöver ju inte köra så tungt utan bara lite lagom. :)
Jag gillar sidan! Jag kommer följa er träning, det känns väldigt intressant just nu när vi själv håller på att börja träna wd:)
Jag är lite intresserad av denna sport (vilket då gör bloggen intressant
) till mina hundar, eller framförallt terrier-nytillskottet. Men jag har inte sett så många olika raser när jag sökt på sporten - finns det någon begränsning på vilka hundar som får delta?
//Lina
#4 Vad bra! :D Har ni hittat någon sele?
#5 Roligt att höra. :) Åh, vad är det för en? :)
Nej, det är en träningsform som går att utöva med alla hundar oavsett ras. Du kan tävla med vilken hund som helst, renras eller blandras.
Bull- och terrierraser står väl för merparten av hundar som utövar sporten, de passar bra för sporten då de ha lite mer drivkraft. De är även väldigt starka i förhållande till sin storlek, vilket ger en fördel. Men det är en bra träningsform för alla hundar!
I artikeln här finns bilder på kineser som tränar/tävlar i WP. På swbas forum har jag sett en dvärgpinscher också. :) Men över lag är det mkt ABPT's, amstaffar och staffar.
#6 njae, just nu provar vi med låga vikter och en nomesele ifall Seth överhuvudtaget gillar att dra. Och gillar han det blir det till att beställa en wp-sele innan vi kan lägga på vikter:)
#3 Okej, tänkte på att det i tävlingssammanhang dras vagnar där tygndpunkten hamnar något högre. På vissa bilder jag har sett där hundarna drar lågt med kort lina har jag tyckt att selen har fördelat vikten lite dumt men det kanske bara är illusioner :)
#7 Okej! Vad verkar han tycka då? :)
#8 Ja, lite lite högre kan det nog hamna. Men om du tittar på bilden nedan så ser du att det även där är en bit fån marken. Kedjan hänger ju inte direkt efter selen utan det ska vara ett ca 2 meter långt rep mellan, vilket gör att det hamna högre upp. :)
#9 Vi har bara varit ute två ggr än! Första gången med 1 kg så han skulle vänja sig vid sele och ljudet. Andra gången två kg och då märkte han att han drog något. Han verkar gilla det! Men Seth är en väldigt glad och arbetsvillig hund så han skulle nog uppskatta all slags träning;) så det blir nog att beställa en sele från hardcore harness snart. I förrgår var vi ute och drog tillsammans med tre amstaffar, ägaren till två av dem har tränat en hel del(mkt med swba i Gbg) och kom med tips och hjälp:) Vi kommer fortsätta med den här vikten ett par månader sedan får vi byta upp oss till en "riktig" sele. Men nomeselen fungerar bra just nu.
#6 En parson russell terrier. Bilder finns i bloggen.
Och sedan tidigare har jag ju en Australian shepherd.
//Lina
Denna blogg är nu tillagd i vår samlade blogg- och hemsidetråd, i och med våra nya regler den 11/2 2012.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag låser upp tråden då ni ville fortsätta att diskutera om WP.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#13 Tack Lina! 
#9 Okej, men vad roligt att det går bra! :) Och att han verkar gilla det. Hur mycket väger han? Vi har fått selen nu, och jag är verkligen supernöjd. Den är jättefin! :)
Alltid bra när man går med några som vet lite mer, just för att kunna få bra tips och så. :)
#11 Kollade på bilderna, han är jättesöt! :) Som jag skrev så går det att träna wp/dw med alla hundar. Din aussie kanske också skulle uppskatta det :) Man behöver ju inte gå på så mycket, utan bara köra med lättare vikter.
En bild på selen :D
#14+15 Vilken snygg sele!
Seth ska få dra imorgon igen, och på onsdag börjar vi rallylydnad så nu börjar hans träningsperiod på allvar;)Han väger sju kg, så han är inte speciellt stor, men han är välmusklad. Som sagt, kan nog inte lägga på mer vikt på den här selen. Hur mkt vikt började du på, om man jämför med hur mkt Chilli väger? Just nu drar ju Seth lie mer än en fjärdedel av sin vikt, men kedjorna glider väldigt lätt på snön och isen.
Nu fick jag lite inspiration till den kommande selen.
#16 Ja visst blev den! :) Blev jättenöjd. hihi, bra att du får inspiration :D
Finns massa fina selar att titta på på HCH's hemsida med!
Vad roligt med mycket träning! Vi ska försöka göra lite sökövningar ute med Chilli igen. Vi var jätteduktiga på det ett tag, men sen har det blivit så mkt annat sen vi började med wpn. Blir ju lättare desto ljusare det blir ute med, alltså med att vara mer aktiv med hunden :)
Chilli väger nästan 27 kg oc vi började med 5 kg, men har nu gått upp till 10 kg. Som du säger så blir ju inte dragvikten så mkt nu när det är snö. Räknar med att få gå tillbaka lite i vikterna sen när det blir barmark. Dragvikten nu men snö och is för 10 kg kanske är 5 kg..
Så vi började med 1/6 och nu cirka 1/3.
De vi tränade med i söndags tyckte dock att hon gick på så lätt så att vi borde öka på ännu lite rätt snart. Chilli är också ganska välmusklad sedan innan, det går man ju också ta med i beräkningen när man börjar. :) Och som sagt att det glider så lätt, så det blir ju inte så tungt.
#17 Jag hade ju tänkt gå med 1 kg ett tag, men han märkte inte ens att han hade något efter sig;) Och nästa kedja vägde 2 kg så det blev det hoppet direkt. Men vi får väl se när det blir barmark om det blir för tungt för honom, beror ju på hur snart snön försvinner.
Det man ska tänak på är ju att det tar dubbelt så lång tid för senor och ligament som för musklerna att öka i styrka. Jag ska bli duktigare på att massera hundarna hädanefter är tanken…
Hur ofta dragtränar ni? Killen som var med när jag tränade var ute med sina två hundar tre gånger i veckan.
#18 Ja, jag tror inte att det gör honom något. De måste ju känna att det är något, och om de inte bryr sig så mkt med lite vikt, är det nog bra att gå upp lite rätt snart. Bara hunden tex inte är rädd för själva kedjan eller ljudet, att den liksom har vant sig vid det. :)
Precis, man får ju läsa hunden och se vad de tycker. Om man märker på dem att det blir jobbigt då tar man bort lite vikt.
Okej, bra att du sa det. Har tänkt att beställa en bok om massage ooch stretching samt om fysträning med hunden. Har dock inte kommit till skott än.
Vi stretchar efter varje pass. Fösöker att massera henne lite lätt om kvällarna också, sen så är det ju bra att göra det innan träning också.
Hittills har det blivit 2 ggr nä vi går 5 km varje gång. Sen på helgen går vi lite kortare, då blir det mer socialträning nu i början. Hon får vänja sig vid ny plats, nya hundar, nya ljud osv. Går förvånasvärt bra, hon vänjer sig snabbt. Har skrivit ett långt inlägg på bloggen om vår träning i söndags :)
Hur mkt har ni tänkt att köra? :)
#19 Jag vet itne hur ofta det blir, men två eller tre gånger i veckan får man nog vara ute för att han ska kunna öka? Men två gånger i veckan ca 5-6 km eller tre kortare rundor tror jag det kommer vara nu första månaderna. Bara så han kommer in i det och får in tekniken. Jag har precis lärt mig att när man lägger på mkt tyngd och drar en kort bit bara är ett bra sätt för hunden att få in rätt teknik, så man kan lägga in sådana träningspass någon gång emellanåt. Men då måste ju hunden vara riktigt bra uppvärmd och stretchad. Känner du igen den metoden?
Mina hundar älskar massage, tanten brukar somna på massagebänken;)
#19 De böckerna du nämner har jag också tänkt att köpa! Om det är dem skrivna av Anna Holmgren?
Åh, vad snygg hon var i selen då! Jag är jättesugen på att köra igång med Ture men han måste vara året först och vill ha honom röntgad. Fast funderar på att köpa en sele när han är ett år för att kunna använda även om det visar sig att han inte har perfekta höfter, det måste ju vara bra träning även om man inte kan köra lika "hårt".
Vad kostade den? :) Och gud vad smidigt att få hjälp att mäta, tycker det verkar supersvårt att mäta rätt.
Sorry om jag stör er disskussion, men jag har en fråga.
Jag är intresserad av WP, i motionsform då jag tycker det verkar vara en bra motion/träning för hundarna mina.
Men jag har inte en aning om hur f*n jag kommer igång, eller hur jag ens motiverar en hund till att dra när han är ganska lat med likanande saker i övrigt. Sen har jag inte heller den blekaste av vad olika selar innebär (mer än att dom fördelar vikten olika).
Skulle gärna vilja ha lite hjälp att komma igång då jag tycker det verkar skitkul! :)
#20 Ja, jag tror att det är lagom. Det är ungefär så mkt de som hållt på längre i gruppen tränar. Det är ju viktigt att de får vila lite mellan passen så man tex inte kör varje dag. :)
Absolut det känner jag igen. :) Det är det som kallas för drag pulling, det blir ju som extra tung DW fast på kort sträcka.
Vi körde lite sånt i söndags.
Då får de in tekniken för hur de ska börja dra kan man ju säga. När du gör det, se till att inte köra för många repetioner.
#21 Ja de är skrivna av Anna Holmgren. Vilket sammanträffande ;)
Tack! :) Ja, det är nog bra att vänta tills han är färdigväxt.
Ang höfterna så är det många som röntgar, liksaså är det många som inte röntgar sina hundar. Just att röntga och få en a, b eller c höft är ju egentligen bara ett avelsverktyg och säger kanske inte alltid supermkt om hur bra eller dålig höften är. En av hundarna har c-höfter, men hon har även röntgats med pennhip, och där är resultatet jättebra.
Oavsett om din hund har bra eller dåliga höfter så kan du träna wp, om din hund på andra sätt kan leva ett fullgott liv.
Kul att flera är intresserade av detta :)
#22 Ingen fara :D Bara roligt att du frågar. :)
Den bästa selen för att ha när du tränar WP/DW är en WP-sele. Sen går det ju att köra lättare dw med tex en nomesele som flera börjar med.
I början är det viktigt att bara dra lite och framför allt att få hunden att tycka att det är kul att dra. Du ska inte locka med tex leksak eller godis, utan hunden ska vilja dra för dig. du kan dock, locka och ropa för att få honom att gå framåt. sen när han har dragit kan du belöna med godis.
Chilli var inte svår att börja med utan hon bara trampade på :)
fråga mer om du undrar något :)
#23 Ja, satt och kollade på WP sele, eller vad det heter, det är ju ganska dyrt. Är nomadsele billigare? :) Någon bra sida man kan kolla på?
Vad använder man som vikt i början?:)
tack för hjälpen!
#24 Jo, de är de ju. Men det bästa för hunden om du ska göra dw med den. Jag antar att nomeselar är billigare, har faktiskt ingen koll..
Någon annan som har en kanske kan svara!
Man kan antingen börja med en kedja direkt, hur mkt den ska väga beror dels på hur mycket hunden vägen, dels på vilket underlag det är. Nu när det är snö glider det tex mkt lättare och då kan man börja lite tyngre än vad man hade gjort annars.
Annars kan man även ta en pet-flaska och fylla med lite sand/grus.
Hur mkt väger din hund? Ålder?
bara så du vet så är sporten väldigt skadlig för hunden. man måste massera, träna med viktmanchetter, gå i water treadmill och över huvudtaget kolla upp med en hund fysioterapeut om man vill vara säker på att Chilli inte skadas.
har haft praktik i ett år på ett rehabiliteringcenter och sen folk började med det så har patieneterna ökat med 28 %! :O
Vill bara att du ska veta (om du inte redan visste) så att man kan förebygga skador! :D
menade inte att vara sur, om det kom fram så ^^
#26 Vilka skador ger det hundarna? Jag är uppriktigt intresserad att veta alla fakta om detta eftersom jag är sugen på att träna wp. Vad finns det för evidens på att hundarna tar skada? Kan det vara så enkelt att hundarna får skador om de tränas på fel sätt men håller o de tränas på rätt sätt?
Jag har svårt att tänka mig att det ska vara skadligare för hundarna är tyngslyftning är för människor, även där handlar det ju om att träna på rätt sätt.
#27 de kan skada leder som inte är märkbara med anden, under andra leder. tårna kan lätt ta skada och bilda atroser. ryggen är den delen man ska vara mest rädd om, men det gäller i alla sporter och inte bara i WP! ;)
Va säker på att selen är bra och att dragpunkten är vid svansroten så skadas inte ryggen.
Massage är en jättebra grej! då har du koll på Chilli's muskler och leder och känner själv om hunden är lite svullen i någon muskel, då ska du inte träna!
det är som du säger, tränas de fel blir de skadade. eftersom du är intresserad och tränar på rätt sätt så förebygger du skador redan då!
mitt tips är att kolla upp saken med en fysioterapeut, de kan förklara bättre än jag och ge råd och tips om hur ni kan lägga upp träningen så att Chilli inte skadar sig! :D
Ett litet snabbt tips från mig är Aktiv Hund! tabletter som smörjer leder, skelett och muskler och gör det lättare för hunden att röra sig och rehabilitera sig om hunden skulle råka skada sig! :D
Kolla upp det så tror jag inte du behöver oroa dig!
Lycka till! :D
Min hund är 4 :) & väger 28 :)
Vovvie94: Jag vet inte vad jag ska säga? Tack för omtanken? :P
Hur menar du att WP är skadligare än någon annan hundsport? Iom att du sedan skriver att de skadorna kan förekomma oavsett vilken hundsport man utövar.
"har haft praktik i ett år på ett rehabiliteringcenter och sen folk började med det så har patieneterna ökat med 28 %" Skadorna från hundar som utövar WP, eller vad?
Jag har som jag tidigare skrivit beställt selen efter mått, och hon som sytt selen har själv kollat att den sitter bra. Så jag är inte orolig för att selen inte skulle sitta korrekt.
Jag är noga med att massera och stretcha och tränar inte om hon verkar må dåligt eller är "öm".
De vi tränar med har utövat sporten i flera år, så jag är inte speciellt orolig då jag har kunnigt folk omkring mig som vet vad de pratar om, och som jag lär mig av.
#29 Okej, jag då kan 3 kg vara lagom att börja med. Om du inte börjar nu när det är snö för då blir det jättelätt.
ja, jag menade WP. skador på tassar och rygg är vanliga i alla sporter men när det gäller att muskelfästen går sönder, höftkulorna hoppar ur led och många allvarliga ledproblem har med vikten hundarna drar att göra.
samma sak gäller människor, vi kan oxå förstöra skelett och leder och muskler om vi drar mer än vad vi borde. jag har sett hundar dra 500 kg och det är inte okej! den hunden kom till redog för över ett halvår sedan och är ännu inte frisk…
men eftersom du vet mycket och tänker till så kan du förebygga skador:)