Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2587 ggr
jenmra
0

Busig hund.

Hallå!

Jag skulle behöva all hjälp och tips som finns.
för det är såhär att jag har lite problem med min lilla vovve. Jag har en rottweriler/dobermann tik, som blir 2 år gammal i sommar. Och hon är världens snällaste och goaste hund, hon vill aldrig nån illa. MEN jag har ett problem, det är det klassiska "biter och drar i kopplet" Och det håller på att spåra ur ganska ordenligt nu.

Det är dessa vintrar hon blir såhär, hon verkligen ÄLSKAR vintern och blir extra busig då. Men det är inte lika roligt för mig..
Hon kan gå jättefint i promenader och såna saker, men så fort vi kommer till området här vi bor så slår det över hos henne och hon börjar hoppa, dra i kopplet och har också nu börjat med att hoppa och bita i mina armar. Och jag själv försöker vara så lugn som möjligt och inte hetsa upp mig själv så hon blir ännu mer uppspelt, men ibland är det svårt att hålla igen.

Det jag vill är: få så många tips som möjligt om hur jag ska få henne att lyssna och förstå att det faktiskt INTE ÄR OK och hoppa, bita och dra i kopplet. Jag har provat med att igronera henne, men det kan bli svårt för hon drar med mig med kopplet och jag måste ju liksom kämpa emot, och då blir det ändå som en lek för henne. Jag har provat med att sätta mig på huk och försöka lugna ner henne, det har funkat några gånger, eller dom första gångerna, men sätter jag mig på huk och hon forsätter dra i kopplet så åker jag med i backen. Jag har provat ta tag henne i nacken och lägga henne ner på marken och försökt lugna ner henne. Men grejen är den, att hon blir lugn.. Men så fort jag ställer mig upp igen blir hon till sig och börjar hoppa igen.

Jag fattar bara inte vad jag gör för fel. Hon kan gå jättefint under promenader och allt, men sen helt plötsligt säger det POFF och hon blir som en helt annan hund.

Hon är väldigt vääääldigt glad och lekfull hund, det är hon verkligen. Och vi försöker ta henne på så många långpromenader det bara går för att hon ska få göra sig av med sin energi, men ändå så räcker det inte känns det som. Jag vill bara att hon ska sluta hoppa, det har gått alldedes för långt nu.

Jag har fixat hjälp, ett proffs (hundpsykolog) som ska komma hit och hjälpa mig. Men det är inte förrän om några veckor. Så jag skulle bli väldigt tacksam för alla tips. Jag älskar min hund, men det är inte kul när man inte kan ta henne på en helt vanlig promenad utan att det ska bli knas.

Maja2
0

Vad för slags aktiviteter får hon? Hur ofta?

[Santagirl]1
0

Det ni kan försöka med är ju att belöna henne då hon går fint, samt vara rolig för din hund att den tycker det är kul att gå tillsammans med dig utan att bli "rastlös" som jag tycker det låter som i din förklaring. Om ni kan ha henne lös kan hon även få ut sin energi där. En annan anledning kan ju vara att ni känner er spända/stressade inför promenaden som hon känner av och då visar eran känsla i sig genom att bita och dra i kopplet?

[Santagirl]1
1

Att lägga hunden på rygg skapar oftast konflikter mer än att lösa problem. Tycker helt klart du ska jobba med positivinlärning och free shaping då du belönar henne som jag sa när hon går fint. :)

Maja2
0

Det kan ju vara så, om problemet ökar på vintern, att ni aktiverar henne mer på sommaren, och på vintern när det blir för lite aktivitet och motion, så blir hon understimulerad och frustrerad?

thilda-
0

Belöna när hon går fint som den som skrev över mig gjorde :)

och det är nog så att du håller henne ned för kort stund.. Akillez blir lika dan om jag " släpper upp"  för fort. ( dock blir han " Tvingad " till att sitta )

Kan säga akillez var precis som din när han var 8mån

jenmra
0

Hejsan. Vill bara tacka för alla tips! Glad

Och idag nu på morgonen jag var ut med henne så började hon hoppa som vanligt. Men då provade jag med att bara vända ryggen och igronera henne. Och det funkade faktiskt, efter en stund slutade hon. Jag själv stod bara och försökte andas djupt, sen kände jag att jag slutade rycka i kopplet jag tittade rakt fram och kollade på två människor som gick lite längre fram. Och efter 5-10 min, så stod hon brevid mig. Blev helt chockad :P

iaf.. Hon fick sitt "utbrott" två gånger. Andra gången mötte vi en man med en annan hund. Och hon vart lite "sur" för hon inte fick hälsa på hunden och mannen och då fick hon samma ryck igen. Och jag gjorde samma sak, och hon slutade. Men sen var det en liten traktor som åkte fram och tillbaka där. Så jag hoppas det inte är BARA pga de hon slutade. Men jag vart iaf väldigt väldigt glad att hon blev lugn! resten av promenaden gick bra. Hon gick jättefint,

Ska prova med belöning också när hon går fint. Nu klappade jag bara henne på ryggen och sa "bra" med en lugn och fin röst.

Svar till Maja2: Vi går långpromenader med henne, vi åker iväg ibland till min pojkväns familj där dom har två hundar som hon brukar få leka med, och ibland åker vi till ett ställe där vi släpper henne lös och sparkar med hennes älsklingsboll. Vi gör så mycket vi kan för att hon ska få bli av med den enorma energin hon har.

Svar till Santagirl: Jag tror mycket det är pga att hon känner av min energi, att jag blir stressad och nervös när vi går ut. För det blir jag, och det är nått jag måste träna bort på mig själv. Att försöka vara lugn, något som jag var idag under promenaden och funkade mkt bättre. Visst, hon hoppade men jag vart inte förbannad och frustrerad.

Tack så mkt allihopa. Behöver verkligen massa stöd, hjälp och tips! Har blivit många blåmärken på armarna och tårar. Även folk i denna lilla by som går runt och snackar.

Maja2
1

#6 Då skulle jag satsa på mer hjärngympa för henne. Mer aktiviteter där hon får utnyttja sin nos och sin skalle. Att springa och leka med andra hundar kan vara kul för dem, men man ska veta att alla aktiviteter som innbär jakt och flykt, skapar stress i kroppen, så även att springa efter bollar och pinnar. I många fall skapar det mer energi i form av stress, än det dränerar.

Lägg spår, låt henne leta saker eller personer, problemlösning i form av skogsagility eller dyl. Låt henne lära sig nya saker, svårare och svårare, så att hon får tänka till ordentligt. Gå en kurs med henne där hon får lära sig saker.

Lycka till!