Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9548 ggr
Vovvie94
0

Era hundraser! ^^

nu ska jag starta en tråd om hundraser! :D

mitt favoritämne!

skriv vad ni har för raser, deras namn och varför ni valde den rasen.

skriv oxå vilken ras ni vill skaffa och varför! :D

Vovvie94
0

Briard hane, Trey. vi skaffade honom som andra hund för mamma ville att Tova, vår första briard, skulle ha en kompis men hon var inte stpr nog för en valp!^^

Annie, tibetansk terrier. Trey blev deprimerad när vi flyttade och Tova var avlivad och mamma ville inte ha ännu en stor hund så vi skaffade henne som "leksak" till Trey ;)

båda är omplacering och skaffade till familjeliv. Annie kör jag agility med och hon är helt underbar! <3

Vovvie94
0
myra82
0

Jag har en rottis vid namn Debellas Amalia Anemone men kallas för Flizan. Detta var egentligen min mors hund men strax efter det att hon hade köpt henne som valp blev min mor sjuk och i samma veva förlorade jag min schäfer. Så då flyttade Flizan hem till mig istället och det var tänkt att hon skulle vara min nya träningskamrat. Men när hon var ca 1½-2 år så visade sig att hon hade fel på ett ben och ryggen och då inte skulle hålla för den träningen jag ville utöva. Jag började så smått titta runt efter en till hund och jag hade nog bestämt mig för att det skulle vara en rottis… så ramlade jag över något som hette tosa - hade aldrig hört talas om denna ras och blev nyfiken. Läste och plugga allt jag kom över och fick även en bra kontakt med en av få uppfödare av rasen i sverige. Så sensommaren/hösten -09 så kom hon min nya vän - en tosa tik som heter Massive Dog's Aoi kallas för Myra. Har aldrig ångrat det beslutet och är helt frälst i rasen.

I framtiden så blir det fler tosor men också dvärgpinscher. Det är dessa två raser som jag helt och hållet har tänkt att satsa helhjärtat på…

Vovvie94
0

#3 va kul att du fastade så för tosan! :D känner ingen som har en^^

jag vill ha border collie sen när jag flyttar hemifrån, för att köra vallning, agility och freestyle med! :D

Vovvie94
0

#3 va kul att du fastade så för tosan! :D känner ingen som har en^^

jag vill ha border collie sen när jag flyttar hemifrån, för att köra vallning, agility och freestyle med! :D

amela87
0

Jag har en Cavalier king charles spaniel,tik. Hon heter Ruby och jag skaffade henne för att jag ville ha en liten hund med en stor hunds mentalitet och ork. Hon är verkligen sån, liten och behaglig men orkar med så mycket och är positiv till allt vi gör.

I framtiden blir det nog en större ras som andra hund, har några raser som jag har fastnat för. Men kommer säkerligen ha flera cavalierer i framtiden då jag är helt förtrollad av rasen.

[Sarahansson1]
0

jag har bichon havanis den största anledningen till att vi skaffade den rasen var för att den skulle vara allergi-vänlig (man kan ju aldrig vara säker) Och min mamma är allergisk det har funkat super. Jag älskar rasen verkligen frisk, pigg, glad och hänger med på det mesta. Samtidigt som den gärna kan ta och softa i soffan Glad

Kommer sanerligen ha fler nästa blir nog en choklad färgad hane. Men nästa hund kommer nog inte vara en havanis. Då jag tycker de är tillräckligt med pälsvård på två.

Just nu är jag väldigt mkt inne på en sheltie vill i såna fall ha en svart vit hane Flört

Zvintos
0

Här hemma finns 2 Staffordshire bullterrier, en hane vid namn Grim och en tik vid namn Evi.

Vi har tidigare haft rottweiler och bytte ras av flera anledningar. Vi ville ha en hund som är kraftig men samtidigt i ett mindre format och framförallt mindre krävande. När vi skaffade Grim så kände vi att denna rasen passar oss alldeles ypperligt och det kommer garanterat att bli fler i framtiden!

Sambon är även väldigt förtjust i lite större hundar, men vill då ha en som inte är fullt lika krävande som rottweilern var och vi är förtjusta i Bullmastiffen. Men vi är tveksamma med tanke på deras hälsa. Att köpa stor hund ligger dock flera år framåt i tiden, så tid att hitta rätt ras/individ finns.

VivekaR
0

Jag har tidigare haft Boxer, Golden och Engelsk Springer Spaniel. Av dessa är ESS min absoluta favorit, men jag bestämde mig ändå för att byta till Welsh Springer Spaniel, när jag skaffade min nuvarande valp.

Motivet till rasbytet var att WSS är lite mindre, lite sundare, och framför allt har bättre öron än ESS, (som ofta fär problem med sina långa, tunga öron).

Valpen är bara 4 månader, men hittills är jag helnöjd. Hon är pigg, gosig, kaxig, rolig, ibland helvild, men ändå extremt följsam och uppmärksam på mig, precis allt som jag tycker en hund ska vara.

Dessutom är både ESS och WSS väldigt vackra hundar. Pälsvården är inte alltför betungande, men visst drar de in en massa skräp i huset, särskilt som de älskar att bada, och inte bryr sig om ifall badvattnet råkar vara en dypöl.

Moast
0

jag har förut haft golden, nu har jag labbe. Min labbe är en tik och heter Sally, vi ville skaffa den här rasen för vi ville att det skulle vara likt golden, lika pigg, glad, social och busig. Vi valde då en svart för vi tyckte det skulle bli konstigt att ha en till ljus hund två veckor efter vår förra golden. Så vi valde den mörkaste färgen av alla dem tre. Hon fick då namnet "Sally skuga" efter Daisy vår golden, slly blev hennes "skuga". I framtiden kommer jag såklart att ha schäfer, labbe, whels corgi…. kanske border collie

Noa-Nisse
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Grand Danois som heter Klenod och jag valde den rasen för att jag alltid tyckt om den rasen :P

Jag skulle vilja ha Pudel i framtiden, antingen toy eller dvärg.

Men en grand danois kommer det alltid finnas vid min sida! Jag är helt förälskad i dessa gental giants :)

Klenod är till vänster ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[MatildaTure]
0

Jag har en Jack Russell terrier som är 9 månader gammal. Ville ha en stor hund i ett litet format som är tålig. Ture är helt perfekt och hitills uppfyller han alla mina önskemål. Han är duktig på att spåra och väldigt följsam i all träning.

Adalissa
0

Min förra hund var Golden/New Foundland - såg ut som en svart golden. Jag valde henne för jag ville ha en hund med golden i sig då jag älskar deras mentalitet och utseende men ville inte ha en renrasig pga sönderavel (vet inte hur det ser ut nu, det kan vara mycket bättre). Hon hette Senna och blev tyvärr bara 9 år då jag fick lov att ta bort henne pga sjukdom.

Min nuvarande hund heter Fia och är en Shih tzu/Bichon Havanais och jag valde henne eftersom jag dels ville ha en mindre hund som lättare får plats i bilen och tältet då vi tältar mycket på sommarhalvåret. Dessutom ville jag ha raser som var allergivänliga och en fördel var att de inte fäller så mycket. Ville heller inte ha en hund med utpräglad vakt eller jakt. Men ändå en hund som kan följa med i skog och mark.
Hur det kommer att fungera vet jag inte eftersom hon bara är 9½ vecka nu :)

I framtiden skulle jag vilja ha en golden eller goldenkorsning. I drömmarna vill jag ha schäfer, beagle, jack russel, rottweiler. Men jag är inte rätt person att ha dessa raser så det får stanna vid drömmarna :)

Fia:

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Loveradio
0

Jag har en Boxer som är 10 månader och heter Valentin (Valle).

Varför jag valde Boxer var för att jag ville ha en aktiv ras som jag kan köra bruks med och träna allt möjligt med. En lättlärd, social och trevlig ras. Jag föll för deras kärlek till människor och deras humor och enorma livsglädje. Riktiga clowner som får en att dra på smilbanden varje dag. Och jag gillar storleken och den korta pälsen. Lite kraftigare hundar faller mig i smaken. Utseendet och mentaliteten var det som fick mig att falla för rasen.

Nästa hund blir nog en Staffordshire Bullterrier eller American Staffordshire Terrier. Det är dom det lutar mot just nu. Men det blir nog inte förrän om ett år eller två.

Andra raser jag kan tänka mig att skaffa är Sheltie, JRT, Leonberger, Flatcoated Retriever och Rottweiler. Eller en till Boxer.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Noa-Nisse
0

(Förlåt för OT) men #14, gud vilken fin teckning Valle har :) han är verkligen superfin!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

KvirrZ
0

Vi har en golden retriever som heter Debbie och hon är 3,5 år gammal. Rasvalet var väl egentligen mina föräldrars och jag blev glad bara vi skaffade hund. Vi ville inte ha en valp då det inte passade in just då så vi letade efter hundar på 1-3 år ungefär i några raser. Sen hittade vi Debbie och föll för henne.

Min nästa hund blir en australian shepherd men jag skulle även kunna tänka mig kelpie och några andra raser.

- Mvh Emma

NathalieT
2

Jag har en Lagotto romagnolo som heter Pelle Glad

När vi bestämmde oss för att köpa hund var det min uppgift att titta ut raser.

Krav som mina föräldrar hade:

Inte fälla jättemycket.
Inte vara för stor.
Inte ha för mycket vakt eller jaktinstinkt.

Mina krav:

Hund som passar till div. hundsporter.
Lättlärd 
Arbetsvillig
Inte för mycker jaktinstinkt.
Glad och alert

Jag hittade Lagotton och vi kom fram till att den passade in utmärkt på alla krav och jag har inte ångrat mig en sekund :D

Fridaaaa
0

Sankt bernhard, Lillan, 4 ½ år snart.

Valde inte just den rasen direkt. Träffade min pojkvän på skolan, och han & hans familj hade då 3 sankt bernhardshundar. Blev stormförtjust i dem direkt. Sedan några månader sedan föddes Lillans kull. Hade med henne i skolan då dem skulle behålla henne (dem hade fått ta bort pappan bara några månader tidigare). Sedan fick vi henne för svärmor hade inte tid till 3 hundar.
Vi blev såklart jätteglada! En ras som passar mig perfekt. Livliga ute, men lugna inne. Ganska lättlärda.
Enda negativa är att dem dreglar & hårar en del men det kan jag leva med;)

Nästan hund blir lätt en sankt bernhard till.
Men skulle även kunna tänka mig leonberger, nuffe eller schäfer.
Eller om det är liten ras: Bostonterrier, fralla eller mops :)

(obs klorna är inte så långa som dem ser ut, bara hon som gör något konstigt med tassarna hehe)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
0

#15 Tack så mkt! Glad kan bara hålla med. Han är en riktig snygging.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Hanna Andersson
1

Har en Kooikerhondje på 3 år. Valde en kooiker för jag tycker dem är lagom stora. Dem älskar att träna, bryr sig "bara" om familjen, passar min livstil helt enkelt.

Sedan har vi en labbe på 10 år. Han är en omplacering sedan bara ett par månader tillbaka. Han fick flytta hem till oss då vi fick ta bort våran andra hund som var en blandning mellan amstaff/eng staff. Det blev tomt här hemma och labben och Kooikern har varit vänner sedan kooikern var valp. Hon som ägde labben var tvungen att omplacera honom och frågade ifall han fick flytta hem till oss. Självklart svarade vi då han är otroligt pigg för att vara 10. Han bryr sig inte om något/någon ute och lyssnar på minsta lilla vink.

Skulle jag inskaffa fler hundar i framtiden så blir det en kooiker till och förmodligen en labbe till då denna hund har gjort mig nyfiken på rasen =)

Mixxie
0

Jag har en cavalier som heter Mille. Jag valde rasen för den lätt kan anpassa sig och inte kräver att få gå ut ca 6 timmar om dagen. Dock fick jag en krävande cavalier han nöjer sig inte med att slappa hela tiden. Då jag var sjuk blev han jätte understimulerad då jag inte kunde tah hand om honom så bra som jag brukade. Såklart fick han vara utebminst 4 gånger per dag men om han inte får träning på 2 dagar blir han sur haha :) Men jag älskar rasen och skaffar lätt en i framtiden :) Men nästa hund kommer troligtvis bli sheltie då jag är lika förtjust i den rasen. Vill ha en sheltie för att jag gillar deras temperament osv. Men jag kommer nog alltid ha en cavalier :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

kkarinn
0

Luna - thih zu och bichon havanais

blev luna eftersom båda raserna är allergivänliga (är egentligen allergiisk med luna går bra)

och är ingen jakt hund och passar där jag bor nu :)

[Santagirl]1
0

Jag har en Shetland Sheepdog tik som heter Santa och är 9 år. Jag valde rasen för att det är en stor hund i litet format, väldigt lättlärda och aktiva. Hänger med på det mesta och är mycket lugn i sinnet. De är även väldigt "hängivna" till sina ägare och vaktar effektivt hemmet. Den perfekta hunden enligt mig. Om jag skulle skaffa en till som jag nu ska göra så letar jag främst efter en Sheltie men kan även tänka mig Dansk svensk gårdshund eller Jackrussel :)

russin
0

Har haft shar-pei i nästan 12 år och bestämde mig för att byta ras när jag hade min sista kvar och visste att hon inte skulle hänga med så länge till.

Det tog 3 år innan jag bestämt mig helt för vilket ras, för jag hade många krav som skulle stämma in. Mindre än shar-pei, korthårig men ändå vädertålig, frisk och sund ras samt förig mentalitet.

Det slutade med lancashire heeler och köpte i första tik för ett år sedan. I somras fick min sista shar-pei somna in, så då kom belutetv att det skulle komma en heeler till framöver och strax före jul kom min andra tik. Nu är det fullt ös hemma och jag kunde inte vara mer nöjd med mitt rasvalGlad

Whitesnow
1

Har en pitbull blandning (vet ej kombo) på snart 11 månader vid namn Akilles :)

Vi ville ha en aktiv hund men som ändå kan vara en soffpotatis om så skulle vara, glad och kärleksfull, glad för att få arbeta både fysiskt och psykiskt!

Vi hade bestämt att vi skulle ha en tik men vi fastnade direkt för vår lilla Akilles som låg där och sov och som sen tittade upp och sen kom och la sig i våran famn och somnade där :)

Och det har verkligen inte blivit någon besvikelse :) Vi supertrivs med varandra och skulle inte kunna tänka mig att vara utan honom!

Kommer nog bli en till om ca 1-2 år och då blir det nog en till pitbull terrier eller en staffordshire terrier :)

JLNordin
0

Jag har haft en briard som var två när jag föddes så prata med mina kära päron om varför de köpte Effi.

Sen blev det en malinois tik, Indra, eftersom att pappa hade fasnat för rasen när han var figge på mgt mh/mt när han var aktiv med Effi. Då ville mamma också ha en hund då Indra blev en riktig husse hund och en liten berger des pyrenees kom till vårt hem eftersom att det var lite mindre hundar som gärna tränar och att de påminner lite smått om briard till utseendet gjorde att vi fasnade ännu mer. tyvär var vi tvugna att omplacera då vi inte bodde tillräkligt bra för vår lilla kille Rimbo.

Och då kom istället en lat liten rottis tik in i vårt hus när vi fasnat ännu mer för brukset och Frezia omplacerade vi i somras eftersom att både jag och mamma är tävlingsintreseade men fått fel hund. och för ett år sedan fick jag tillbaka min älskade kille men det fungerade inte heller denna gång och då han även var knepig i temperamentet så valde vi att ta bort honom :(((

Och då så kunde varken jag elr min mor vara utan hund så vi letade och jag lyckades övertala henne att vi skulle köpa kelpie istället för en malle till och nu har vi en 6 månaders liten kelpie vid namn Qrut. Jag ville ha kelpie för att jag ville ha en arbetsvillig hund som är lite som vår Indra men i lite mindre format och fastnade för just kelpie.

Jag inser att det här kanske låter lite konstigt men jag anser att dem valen vi har gjort varit rätt och skulle ni höra hela historien skulle ni nog hålla med ;)

Jag kmr nog fortsätta med alla dessa raser då jag har fasnat nå grymt för olika saker hos dem, men det återstår att se vad som blir med mitt liv då jag är 16.

Misarn
2

Vi har en leonberger-tik som heter Alice och hon är 6månader. Dethär är våran första egna hund men är uppvuxen med schäfer, Basset Artesien Normand och Bullterrier.

Våra krav som vi hade när vi valde ras var att vi ville ha en stor hund, som kan vara aktiv och självsäker, men endå vara lugn inne och som är snabbtänkt och allert. En mångsidig hund som passar till en framtida barnfamilj.  Vi ville också ha en hund som tycker om att vara ute och leva ett riktigt friluftsliv och som tycker om att följa med överallt.

Leonberger passar oss perfekt, många pratar om att hitta SIN ras och det har vi verkligen gjort, älskar deras mentalitet och allt hos den. För oss är Leonbergen hunden med stort H och det kommer alltid finnas en Leonberger i våran familj. Glad

LLLINN
0

Har en West Higland White Terrier, 11 månader gammal och han heter Sixten Glad.

Vi började titta på Westien för att den är så gudomligt söt, men när vi läste om den verkade den även som en perfekt hund till oss! Alltid pigg och glad, älskar långa promenader, duktig i agility för det mesta, lättlärd och glad mot alla. Tji fick vi! Det visar sig att övervägande det av alla Westies är pensionärshundar som föredrar slapp-maraton i soffan, och dessutom är de tydligen riktigt svårmotiverade! Våran hund tillhör denna övervägande del av rasen Obestämd. Dock så har det gått bra ändå, det har lärt mig otroligt mycket att träna upp en ganska svår hund till en lydig familjehund Glad. Humöret har det dock aldrig varit fel på, han har alltid älskat alla djur, barn och vuxna - så på det sättet har han alltid varit en perfekt familjehund! Dock så är han inte superförtjust i varken motion eller träning, tyvärr. Han får helt enkelt agera maskot och lärare för nästa hund Flört

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

deleteduser
0

Jag har en Keeshond vid namn Karro. Vi valde rasen eftersom att pappa hade en Kees när han var liten. Jag och Karro tränar agility och hon är jätteduktig trots att vi ibara har tränat i några månader.

[IsabelleA]
2

Jag har en Border Collie vid namn Valldrevets Aladin "Ben" (till vardags).

Jag valde denna hundras då jag vill träna och tävla samt hålla igång väldigt mycket. Vi vallar även får nästan dagligen vilket gör mitt rasval ännu mer självklart.

Annars tävlar vi i agility och lydnad och det blir väl någon Freestyle tävling också framåt sommaren på skoj. Annars tränar vi mycket sök och spår och när snön försvinner och Vallhundsproven börjar rulla in i svenska vallhundsklubbens kalender blir det till att anmäla till ett sådant också med sikte på att bli godkända samt att sedan tävla i vallning.  

Nästa hund blir garanterat en till BC. Just för att jag fastnat och grävt ner mig i det där med vallning. Jag har liksom blivit förälskad.

Fridaaaa
0

#28 Nä det stämmer inte. Övervägande av Westisar är pigga, alerta och gillar att vara med och motionera, men är som många terriers, lite envisa ;)

LLLINN
1

#31 Där ser man, av alla westies jag har träffat (dvs ganska många) har en, max två, stämt in på din beskrivning :O. Även de westieägare jag träffat på internet har beskrivit sina hundar så som min är. Men jag kanske bara har haft ofantligt stor otur :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Fridaaaa
0

#32 OKej alla westisarna jag har träffat har varit som jag beskrivit hehe :)
Men kan ju bero på hur föräldrarna var osv eller hur man helt enkelt upplever dem :)

Cara
0

Jag har en Labrador Retriever, en hane som är född 2009. Gul, stor, klumpig & otroligt charmig ;)

Min hund är då en familjhund (men han tycker nog att han är pappas hund haha). När vi skulle bestämma hund så ville jag ha en schäfer, rottweiler eller något sånt, min lillebror ville ha någon mellanstor snäll ras. Mamma ville ha en liten "som man rår på" (hon är ingen hundmänniska), pappa ville ha en stor "riktig hund". Ingen ville ha en Labrador. Men våra grannar/vänner har två tikar som är jättefina. När vi inte kom överäns om en ras så blev det Labbe helt enkelt. Den första kenneln med valpkull som jag hittade, ringe pappa och dom hade bara en gul hane kvar. Precis vad vi ville ha. Vi var där, min hunds mamma & mormor var jätte snälla och trevliga och vi bestämda oss för att köpa valpen.

Vi tränar inget speciellt, utan det är promenader, lite "agility" (mest hinder) då & då. Han är i alla fall världens mysigaste hund.

Vovvie94
0

va kul att så många har skrivit! :D och vilka fina bilder! ^^

skulle lägga upp själv men mina bilder visas inte…:/ men om ni vill se mina vovvar kan ni kolla mitt album, där finns Trey som ligger i gräset och jag tror att Annie också finns, annars är det hon på min bild! :D

där finns oxå bilder på vackra border collies! Oeace, Eye, Enny och jag tror att jag har någon bild på Smilla! :D

kolla gärna in det!

[Ronon-m]
0

Jag har två hundar av olika raser.

Ozzi

Ozzi är 4 år och en tvåvägskorsning. Alltså en blandras. Han är till 93% powderpuff och 7% mellanpudel. Han väger 11 kilo och är 43 cm hög. Jag skaffade honom eftersom min bror var allergisk mot hundar innan, men tålde honom bra. Jag hämtade honom när han var 9 veckor. Ozzi är en underbar hund med mycket personlighet. Han är min klippa i livet och min absolut bästa vän. Han slutar aldrig att visa mig hans kärlek och jag vet att han skulle göra allt för mig. Han har även en extremt egen vilja, vilket ligger i de negativa egenskaperna hos honom, samt osäkerhet och aggression mot okända människor och hundar.

Ozzi skaffade jag eftersom jag verkligen ville ha en hund och pga min brors allergi. Sen har jag alltid haft ett stort och brinnande intresse för hundar, så mina föräldrar ville ge mig en liten vovve. Ozzi är mest min hund, men familjen är med och tar hand om honom, han är mer en familjehund.

[Ronon-m]
0

Indra

Indra blir 10 månader den 4 mars och är en schäfer. Hon älskar att arbeta och sammarbeta tillsammans med mig. Hon är en utav de mest kärleksfulla hundar jag träffat. Hon älskar alla människor och skulle gärna pussa alla hon ser och visa sin enorma kärlek och sitt hjärta där alla får plats,, men hon förstår inte riktigt varför hon inte får hälsa på alla, hon älskar ju dom även om hon aldrig träffat dom innan! Indra är väldigt beroende och fäst vid mig. Det är jag som gäller och det är så det ska vara enligt mig, så jag är glad över det. Tankarna med Indra är att tävla i lydnad samt skydd. ÄVen kanske lite utställningar, även om hon mest ser ut som en bruksschäfer. Hon är 50% bruks och 50% exteriör.

Indra skaffade jag eftersom jag ville ha en arbetshund med mycket motor och vilja att vara till lags så att jag kan tävla tillsmanns med henne. Jag har betalt henne själv och jag har skrivit på avtal etc, jag står som ägare och hon är min första egna hund.