Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10535 ggr
[linnea_vi]
0

Biter på tassarna?

Hej. Min tibetanska spaniel biter, eller ja, gnager på alla sina fyra tassar. Säger man till henne så slutar hon men titt som tätt är hon där och ganger. Först gav vi henne Doggy foder ifrån maxi den där grön gula påsen. men så provade jag att byta foder för jag tänkte att det kanske var för att det var ett dåligt foder med spannmål i. Och hundar är ju inte ämnade för att äta spannmål sa en expedit i en djuraffär som jag pratade med. Hon förselog ett annat foder från Doggy som vi köpte som inte inehåller spannmål.

Tyvärr kliar hon fortfarande på sina tassar och det nya fodret har hon fått i en månad.

Vi var hod veterinären innan vi bytte foder, för kanske 4 månader sedan och de gav oss recept på en lätt flytande kortison vätska som vi skullle badda in tassarna i 2 gånger per dag. När vi var hos veterinären så skrev de bara ut medecinen för att se om det funkade, de ville inte kolla upp vad som var fel?!?! Gör man så? Visst det funka med salvan, men när det var färdig behandlat med den så var ju kliet tillbaka. Alltå, "sjukdomen" var inte behandlad eftersom dom inte ville ta reda på vad det var och det är klart besvären försvann under behandlingstiden eftersom salvan innehåller kortison.

Jag vill egentligen inte gå till veterinären igen eftersom dom behandlade oss illa tycker jag. Man tar väl reda på vad som är fel innan man bahandlar mot nåt? Besöket kostade 700 kr + medicin :(

Har du vart med om något liknande tass kliande eller har någon aning om vad det kan vara?

Ska också tillägga att hon har ganska mycket päls runt och emellan tårna. men har försökt kolla på själva huden och det kan ibland se lite ut som knottror, nästan lite som pormaskar fast väldigt små. Alltså små små knottror med svarta prickar men mest knottror i hudfärg.

Ha en fin kväll alla! :)

Maja2
1

Gå till en annan veterinär tycker jag.

Cocos82
0

Skulle också rekommendera att ta kontakt med en annan veterinär. Det kan var i stort sett vad som helst, allt från allergi till stereotypt beteende. Men man måste ju börja någonstans och en veterinär är en bra startpunkt. :)

Stormblomma
0

Gå till en veterinär som gör en ordentlig utredning!

Finns det föresten Doggyfoder utan spannmål? Aldrig sett eller hört talas om.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[linnea_vi]
0

Ja, den jag köpte skulle vara utan det iallafall.. Den heter Bozita Robur.. Det var visst inte doggy, emn tror det var från samma tillverkare typ lantmännen eller nåt, har råkat klippa bort det från påsen :/

Jo jag får ta henne till en annan veterinär! :)

Stormblomma
0

Vad jag vet så är det vete i Bozitas foder - ett av de värsta spannmålen så vitt jag vet.

Lycka till med din sötnos!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[linnea_vi]
0

Den innehåller inte vete, utan majsmjöl :)

Inte för jag vet va det är för skillnad men det var den hon rekomenderade mig iallafall.

Tack :) Hoppas hon kan bli bra i sina tassisar :)

Labolina_73
0

kan det inte vara fukteksem? svamp kanske?

min systers ena hund håller på så där till tusen,, kanske inte är samma såklart,, men jag kan ju höra med henne hur hon gjort…

//Linda

Labolina_73
0

är hon röd i tassen,, runt trampdynor och så?

Stormblomma
0

#7: Finns en möjlighet till det!
Min tik lider av fuktexem så vi måste vara väldigt noga med utfodring och att ha koll på tassarna vintertid/under väta.
Men jag tror inte att det är jätte vanligt att hundarna får det på alla fyra tassar samtidigt? Eller är det någon som har erfarenhet från detta?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[linnea_vi]
1

8&9.. Nja, hon är inte alltid röd runt tassarna, men ibland. Det är inte riktigt alla tassar samtidigt utan det cirkulerar liksom från dag till dag. Ena dagen tar hon en framtass och baktass, och nästa dag kan det vara den andra framtassen..

Hultan
0

Ts hur gammal är hon? Åker hon kana på rumpan? Problem med öronen?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Em_
0

#9 Vill minnas att min kompis hund hade svamp och fukteksem på alla tassarna samtidigt. Det var värst fram eftersom det var lättast att slicka/gnaga där.

[linnea_vi]
0

#11. Hon är 2.5 år gammal. Har kanat mycket på rumpan innan, fick tyvärr sprucken analsäck, kliandet av tassarna kom när analsäcken läkt. Och ja, hon fick problem med öronen i samma veva då också, hon fick öroninflamation då eller nåt likanande som hon behandlades mot.. Så allt detta kom i strax efter analsäcken sprack :( Känner du igen detta, eller hur visste du det andra? =)

Haztparken
0

Din tik kan ha som vissa sagt svamp eller fukteksem, min lärare som är hundpsykolog har också berättat för oss att om en hund gnager på tassarna så kan det betyda att den har problem invändigt (vet inte om det var med magen men något med dom inre organen iallafall). Varför dom då gnager just på tassarna vet man inte men dom gör det, så det behöver inte vara det men kan vara något sådant.

Jag tycker att du borde söka upp en annan veterinärklinik och kolla upp det igen och be dom undersöka tassarna! :)

Vi har själv en liten blandras här hemma som är röd och gnager på sina tassar, det är eksem han har så kan vara något sådant.

Kan också visa sig vara något ärftligt men kolla upp det med annan veterinär :)

Hultan
0

Ts därför att det är klassiskt för allergi. Hundar med allergi brukar slicka sig mellan tårna, ha klåda i rumpan och problem med öroninflammationer. Så tyvärr, jag gissar på allergi.

Med sunt förnuft kommer man långt!

mandariiin
0

Min tjej "kliar" sej på tassarna under vintermånaderna pga allt salt på vägarna. det torkar ut tassarna och kan få det att klia och bli lite irriterat. Prova att tvätta av tassarna varje gång ni kommer in. jag som har en korthårig hund klarar mej med att fukta hälften av en handduk som jag drar på/mellan tassarna/trampdynorna för att sen torka det torrt med andra halvan av handduken. vips, problemet försvinner på någon dag!

kan även vara tecken på understimulans när dom slickar på sej själva.

Björnidet
0

Ta och kamma hunden på ett vitt lakan, då ser du om det är någon ohyra den fått, vår hund hade fått löss och det såg inte veterinären då jag var dit med hunden. Hunden slickade och bet i sina tassar, rullade sig på rygg när den kom åt en kant ute. Efter att ha behandlat hunden me frontline försvann allt detta.

Jag skulle först kamma sedan gå till en veterinär.

Lycka till.