Hanar vs tikar!?
Är det så att hanar har svårare att klämma åt pissningen än vad tikar har?
Har en hane och en tik, hon var redan sedan 3 månader rumsren men hanen spelar det ingen roll hur ofta man går ut, det bara rinner ur han.
Bor i lägenhet så måste bära ut honom men då pissar han även ner mig, när jag lyfter honom och sedan medans jag går ned med honom.
Är ute med han ofta och han gnäller när han är nödig men kan inte hålla sig :O
Ser detta som ett problem vad ska jag göra?
Kanske kan vara läge att kontakta veterinären?
Hur gammal är din hane?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Han är 5 månader gammal.
Hade en hane förut som gjorde detsamma.
Nä tror jag inte. Aldrig märkt skillnad i alla fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vår hane var "torr" (i stort sett) från ca 3 månader, men då var det ju sommar också så vi var snabbt ute…
#2 när blev den tidigare hanen rumsren då?
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Eftersom den tidigare hanen var meddfödd missbildad så fick vi ta bort honom :/ Men han var riktigt illa med kissningen.
Och nu är det samma med denna hane :O Känns ju konstigt om den oxå ska vara sjuk isåfall :O
tråkigt…
Hur ofta går ni ut med honom ? Kanske prova att gå ut oftare och med inte lika lång tid emellan som det är i nuläget då han uppenbarligen inte kan hålla sig den stunden. Börja om från ruta 1 så att säga.
En gång i timmen går vi ut med han :/
Då hade jag åkt till veterinär och kollat, för det låter inte normalt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur stor chans är det att alla hanar jag skaffar har sånna problem :O
Jag har hört av flera att hanar kan vara lite mer besvärliga med att få rumsrena och att dom har svårare att hålla sig när dom är små.
För mig stämmer det väldigt bra. Min tikvalp på 5 månder är så gott som rumsren. Men hanen blev inte rumsren fören han var 8 månader och han kissade inne hur ofta som helst trots att man gick ut ofta.

Jag känner inte igen det. Har ingen tik att jämföra med men min sheltie hane blev rumsren ganska tidigt (och smidigt). Sen var han trotsig ibland och rusade till mattor och kissade men det hör ju till åldern och handlade inte om att han inte kunde reglerna eller inte kunde hålla sig. Skulle också råda dig till att uppsöka veterinär, ringer du dem för rådgivning får du deras syn på problemet också.
Mvh Ellenfyrkant

jag kan inte säga att en hane är senare eller tidigare än en tik,, men det jag kan säga är att en tik kan man lyfta upp och hon på nåt sätt kniper igen då och det går inte med en hane,, då rinner det..
jag vet inte vad det beror på men jag har läst om att det är så och jag har hört många uppfödare säga att det är så…
//L
Ja bra åh höra att fler haft så. :)
#12 Jag skulle inte tro att de hanar jag hört från eller dom jag haft är sjuka.
#13 Men hur är det då, så om hanar är kissnödiga, rinner det bara då, går ej att hejda?

#14 hahahaha jo såklart,,,, men om dom har börjat kissa kan man inte lyfta upp dom och så dom slutar automatiskt,, det gör en tik…
hehe såklart dom kan hålla sej som vem eller vad som helst,, men har dom väl börjat kissa så kissar dom.
//L

Vår flathane var 7 mån när han aktivt kunde hålla sig från att kissa inne. innan var det som att han inte tänkte på det utan bara "oj, NU är jag kissnödig" och så kissa han på golvet. jag var då hemma med honom hela dagarna så jag kunde gåut med honom en gång per timme. veterinären hittade inga fel på honom.
En vän skaffade samtidigt en flathane och han var så gott som rumsren när han kom, satt vid dörren och gnällde.
Jag var aldrig arg på honom för att han kissade inne för jag visste ju att de inte med vilje KAN hålla sig förän de nått en viss ålder men jag hade ingen aning om att det skullle ta 7. Det kan nog vara individuellt tror jag. Men det skadar ju inte att låta veten kolla upp det. :)
Nej det är inte normalt, inga av mina hanar har haft problem att hålla sig, 2 höll dock på att kissmarkera inomhus, det hade inget med att dem inte kunde hålla sig.
Jag tycker du bör kolla hos veterinär, med tanke på vädret känns urinvägs infektion inte omöjligt…
Okej, ja hoppas han blir bättre närmre 1 års åldern då :/ verkar som om där omkring dom blir "rena"
Så var min hanvalp för inte så länge sen (en månad sen kanske), det bara rann massa kiss ur honom (inte bokstavligen), det växte bort med tiden och han är nu helt rumsren, 8mån gammal är han nu.