Hur aktiverar ni era hundar?
Skulle vara kul att veta hur ni aktiverar era hundar, både om ni tränar någon hundsport och vardagsaktivering!
Skriv gänra vad ni har för ras och ålder :)
Jag kan börja berätta :)
Jag har en 2 årig Lagotto romagnolo som heter Pelle.
Med honom tränar jag med sikte på tävling i tävlingslydnad och freestyle. Men jag tränar också viltspår, bara för att det är roligt!
Jag har en plan på att träna lite agility också, dock bara på hobbynivå med låga hunder då Pelle tyvärr har C-höfter :(
Sen så tränar vi in en del olika tricks också :)
På promenaderna så brukar jag gömma godis och aktivera honom på så sätt, ibland så tar jag med en leksak som jag gömmer och låter honom leta upp den, det är riktigt populärt! :)
Han är lös nästan varje promenad, han får vara lös när vi inte går på vägar där det kan komma bilar!
Sen så brukar vi cyckla kanske en gång i veckan och dra lite olika saker :)
Tre hundar - Kelly, podengoblandning från Portugal, ca 5.5 år gammal, haft henne i två år, tränar trix, freestyle och tävlingslydnad. Ska tävla i lydnad i vår.
Paddy, podencoblandning från Spanien, ca 3 år gammal, haft honom snart 2 år. Viltspår och drag tränar vi, förutom lydnad.
Molly, ca 3 år, Bodeguero från spanien. Haft henne 1.5 år. Tränar agility, lydnad.
Till vardags är det promenader, oftast är de lösa. Nu på vintern promenader på skoterlederna som är pistade med pistmaskin. Helt underbart.
Hej! jag har en rottweiler tik 5 år snart vi har aktivering här hemma;) vi har gått på hundkurser förut men slutat :) SÅ hemma brukar vi ha drag kamp eller så jagar jag henne runt bordet eller ute , Ibland lägger jag godis uppe på stenar osv så får hon söka efter det:) Vi lägger godis inne med bakom stolsben uppe på dynor osv.. På sommrarna brukar vi gå till ett ställe så hon får simma i en sjö så kastar jag bollar så simmar hon och hämtar dom sen har jag köpt ett spel till henne eller vad man ska kalla det så får hon lyfta på klossar och sånt för att få godis:)
Huvudaktiviteten för vår hund var tänkt att vara jakt på älg och vildsvin men det har blivit försenat på grund av hennes höfter.
När det inte är jakt eller jaktträning är hon som vilken sällskapshund som helst. De enda inbokade aktiviteter hon har är löpning och motionsband i vatten och lydnadskurser. Annars gör vi olika aktiviteter hemma.
Hemma brukar hon få springa med eller dra när jag cyklar eller åker skidor, hon går med klövjeväska, vikter på benen, drar vikter på marken eller drar en liten vagn, hon får springa lös i hundrastgård eller i skogen och leka med andra hundar, vi brukar också ut och jogga eller gå med flexikoppel eller lina i terräng så att hon får kliva på ordentligt. På sommarhalvåret går vi och badar med henne ute.
Lydnadsträning gör vi varje dag, på promenaderna, och lite längre träningspass ett par gånger i veckan. Vi tränar gå fint i koppel, komma på inkallning och många kontaktövningar. Vi tränar ofta i tomma lekplatser där hon kan gå upp på eller under saker och följer mina anvisningar.
Jo, hon är en jämthundstik på ett år och fyra månader och hon heter Skade. Hemma aktiveras hon också genom att hon alltid måste arbeta för sin mat, antingen får hon den i olika aktiveringsleksaker eller så får hon leta efter den.
#2 Vad mysigt det ser ut. Skönt med pistade leder att gå i när snön är djup. Men är du aldrig rädd för att det ska komma en skoter i hög fart? I och för sig hörs de väl ganska långt…
Åh det ser jättehärligt ut! Hundarna ser ut att vara lyckliga :D
#6 Ja, nu la jag ut en bild från idag, och de har inte hunnit pista… fniss… så det är ju bara ett skoterspår, men kört på en pistad led.
Här är skoterförarna så oerhört hänsynsfulla. Klart jag möter skotrar ibland, men som du säger, jag hör dem ju en bra bit i förväg och ropar hundarna till mig. Det har ändå hänt att en del stängt av skotern för att de tror att hundarna blir rädda, så här är det verkligen helt underbart att gå på lederna.
Här en bild från förra veckan
Har en sheltie tik på 13 månader
vi brukar gå långa promenader som varierar långt i längd, men på helger brukar de blir runt timmar, och då lösspring hela tiden
vardagar 2-3 timmar, även då lösspring hela tiden. Vi brukar även åka och hälsa på vänner med hund osv. Ibland åker vi bara in till stan för miljöträning. Sen kör vi en hel del trix med shaping. Aktiveringsboll ibland. Sen brukar vi köra agility nån gång per månad. Kommer dock bli mer nu. Sen kör vi lydnad inomhus, för tillfället satsar vi på Rally lydnad då vi ska debutera i det den 21 april.
#8 Kul att höra att de är så hänsynsfulla. Det är ju liksom "deras" plats men det är trevligt när flera aktiviteter kan samsas.
#10 Nja… det är ju inte deras plats ….. Vi får ju vara på skoterleden, men DE får inte köra någon annans stans…. :) Många som åker skidor där åxå….
#11 Nej, menar inte att det exklusivt är deras plats, men en skoterled är ju liksom till för skotrar. Men som du säger så får ju andra vara där också. Jag kan tänka mig att de flesta som promenerar går där, rätt jobbigt att pulsa i den ljupa snön.
Har en Lapsk Vallhundshane på 7 år. Vi tar mest långa promenader och ibland tränar vi lite lydnadsmoment eller delar av olika moment.
Lydnad är väl min "gren" om man säger så. Tycker det är roligast att träna och man behöver inga speciella saker för att utföra det mer än hunden och godis. Man kan också träna det var som helst vilket ger en större fördel.
Har också börjat lite med rallylydnad på sista tiden, då jag vill prova lite nya saker också.
Westie 11 månader. Vi går 2 tim promenad per dag (ibland mer ibland lite mindre) och alltid en del aktivering inbakad i framförallt långpromenaderna. Allt ifrån godissök, vardagsslydnad, tävlingslydnad, freestyle, klickerträning, klättra på saker, balansera på saker, lösträna, skvallerträna osv. Minst en gång i veckan lägger jag personspår åt honom, och om man räknar med hemma på tomten så får han även springa lös 4-7 ggr i veckan. ca 2-3 ggr i veckan har vi fasta träningspass såsom freestyle, klicker, lydnad eller "bara" i kallning+stanna kvar. På våren blir det även agility :-). Och så har vi vilodag på tisdagar!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag har en Border collie hane på tre år.
Vi tränar vallning iprincip dagligen, tävlar och tränar agility, lydnad, Freestyle, sök och spår. Det blir också väldigt mycket klickerträning men det vi satsar mest på och där tiden oftast hamnar är främst på vallningen men också Agilityn.
Det blir också promenader dagligen där han alltid får gå lös.
Namn: Lillan
Ras: Sankt bernhard**
Kön:** Tik
Ålder: Snart 4½ år
Aktivering: Promenader, minst 2-4 promenader/dag, olika långa. Allting beror på vädret.
Annars tränar jag bara vardagslydnad med henne.
Även lite personspår (går sådär)Blodspår är hon ganska duktig på.
Även tränar lydnadsklass 1 (dock ca 2 år sedan), testat några saker i agility och tränat Rally-lydnad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
her en labbe på två år. jag lär henne mkt tricks (hemma),, agillity, går promenader ner till en strand och hon får springa lös och nosa om kring. hon får träna viltspår och såklart vanilga promenader
Jag har en sheltie på 2 år. Tränar aktivt tävlinglydnad, rallylydnad och viltspår. Håller även på med lite drag och tricks. Mycket fys/balansträning…Han springer lös i skogen varje dag (eftersom vi bor på gård mitt ute i ingenstans).
Hade tänkt gå en agilitykurs till våren, bara för att testa… känns lite obligatoriskt när man har en sheltie 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se