Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1128 ggr
[Santagirl]1
0

Agilityproblem

Hej! Jag har ett problem. Jag tränar agility med min Sheltie och hon är är jätte duktig. MEN jag vågar inte börja tävla om jag gör bort mig eller om jag inte är lika duktig som alla andra. På klubben ser jag massa som är jätte duktiga, även om jag vet att Santa är minst lika duktig så väntar jag ut tills jag är själv där. Det är inte Santa som jag skämms över eller så utan det är mig själv för jag är rädd att göra fel m.m. Någon som känner likadant som mig eller har tips om hur ni gjorde första tävlingen? :)

deleteduser
0

Jag tränar och tävlar i agility och jag kan säga en sak: Det är ingen som bryr sig om du gör fel! alla är så upptagna med att förberada och fokusera på sig själv och sin egen hund. Ingen kommer skratta eller tycka att du gör fel. Jag tror att dom flesta var nervösa på sin första tävling. Så oroa dig inte ;)

russin
0

Jag känner en tjej som just nu går kurs/studiecirkel - just för att hon är så nervös. Handlar om tävlingspsykologi

Ska se om jag kan komma på namnet på boken dom läser - för då kanske du kan få lite tipsGlad

Ska genast läsa henes blogg och försöka hitta titeln.

russin
0

En bok om tävlingspsykoligi som ska vara väldigt givande av Lyckas på tävling av Niina Svartenberg

Kanske kan vara värd att kika på så du får tips om hur du ska komma vidare med det du villGlad

[Santagirl]1
0

Tack! Ska kolla på den boken, verkar ju perfekt! Problemet är ju att göra bort sig, förstå reglerna fel eller glömma bort banan…

Letfors
0

Jag tycker inte att du ska orova dig för av andra ska tycka :) de är nämligen massvis med folk som tabbar sig på tävlingar, i alla klaser sen i lite störe utsräking i klass 1. Alla är så vana att ingen brys sigv eller lägger märke till det :) skit i vad alla andra tycker och kör dit eget race!!! Tycker värkligen att du ska läsa boken som #2 tipasde om, har den skälv och den är jätte bra!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Malin3033]
1

tjusningen med sporten är att även eliten gör tabbar - flera gånger om Cool

Ellenfyrkant
0

Det händer jätteofta att hundar gör lite som de vill eller att matte/ husse springer fel eller råkar diska ekipaget, även i högre klasser! Ingen har några som helst förväntningar på nybörjare. Det enda som kan få dig att göra bort dig totalt är om du är elak mot din hund - sådant drar till sig negativ uppmärksamhet, men det är det enda. Det spelar ingen roll hur dåligt det går sålänge man har kul tillsammans med hunden. Det är jättevitkigt att komma ihåg.

Mvh Ellenfyrkant

[IsabelleA]
0

Jag var extremt nervös när jag skulle tävla första gången. Jag såg till att ta med min bästa kompis som pepp-talkade och för det mesta när det gäller klass ett brukar tävlingsledaren vara ganska noga med att fråga om det är någon som tävlar för första gången. Svarar någon ja på den frågan då så går tävlingsledaren igenom reglerna lite mer grundligt. Om vad som gäller vid start, hur man stryker sig och när man ska gå in på banan. Dom brukar även vara väldigt hjälpsamma, har man frågor så får man för det mesta alltid svar.

Jag upplever även att marioteten på en agilitytävling är så himla trevliga och gulliga och jag fick ju en massa beröm trost en snygg diskning för att vi vågade oss ut på tävlingsbanan. Nu, efter snart tre års tävlande får jag adrenalin kickar när jag står vid start sträckan och det är det absolut roligaste och häftigaste jag vet. Och förbered dig också på att - har man en gång tävlat i agility kan man inte sluta Skrattande Just för att det är så himla kul!

Lycka till i fortsättningen!

Moast
0

första gången jag var med i någon tävling gjorde jag bort mig…

Sally min hund var då inte ens så bra och sprang iväg ut ifrån banan och hoppade inte ett ända hinder på hela första gången. Men jag fick prova en gång till sen (med högre hinder) hon hoppade alla och gick igenom alla tunnlar förutom säcken… hpn hoppade då ockdå igenom sitt första däck. och detutom kräktes hon första gången också.(hon satte godis i halsen). Skäms